Spandpumpe en god ide ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Foran computeren...

Spandpumpe en god ide ?

Indlæg af Stephensen »

Ja som overskriften siger, er det en god ide at sætte en spandpumpe på mit akvarie. Døjer lidt med svæv og er blevet anbefalet at lave en spand med bio balls og filter svampe, men burde det være nødvendigt.....

Bo
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Spandpumpe en god ide ?

Indlæg af mads-fisk »

Bioballs vil jeg ikke anbefale. Når vandet tvinges igennem dem, vil de samle en masse snavs, og effekten af dem kan sandsynligvis erstattes af et par kg. levende sten mere i akvariet.
Der er derimod intet i vejen for at fylde en spandpumpe med filtervat til at fange svæv, såfremt man husker at udskifte/rense materialet ca. en gang om ugen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Thomaas »

Det er helt fint.
Jeg har ingen sump, så jeg har en Eheim Professionel 3 til at køre min skummer.
Der er 3 kurve i den, hvor jeg har filtervat i bunden, Symbiont i midten og filtervat i toppen.
Det virker helt fint for mig. :h
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stephensen »

Så det vil sige hvis jeg bare fylder den med filtervat er det rigeligt, da jeg har over 50 kg sten i mit 300 liters, og jeg har symbiont i skummeren (prizm deluxe)
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Der skal ikke være andet end vand (og luftbobler) i skummeren!

Der er stor forskel på de erfaringer man kan se hos forskellige brugere af spandpumper. Om de er gode eller dårlige, afhænger meget af, hvad man ellers gør. Det står dog klart, at en spandpumpe, som ethvert andet aerobt filter, producerer en del nitrat, som enten skal nedbrydes på anden måde, eller fortyndes ved regelmæssige, ret store, vandskift.
Det kan selvfølgelig undgåes, ved at skifte filtermaterialet så ofte, at den biologiske filtrering ikke kommer i gang.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Thomaas skrev:Jeg har ingen sump, så jeg har en Eheim Professionel 3 til at køre min skummer.
Den fangede jeg ikke, kan du ikke lige forklare den for de tungnemme ?
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Thomaas »

:biggrin: Tjaaa jeg har ikke sump, så jeg bruger min spandpumpe som filter/sump og pumpe til vand gennemstrømning. Jeg magter nemlig ikke at høre på den larm en sump laver. Så jeg har en isolations kasse om min skummer, spanden og overløb siger ikke noget af betydning. Vupti så har man salt som siger det samme som fersk :y
Men jeg skifter også filtervat hver 10ènde dag, vilket man godt kan blive lidt træt af.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Indlæg af MMartin »

Aktivt kul og filtervat gør underværker her. Mit vand er blevet helt klart efter jeg begyndte på det. Skifter filtervat ca en gang om ugen eller når det ser beskidt ud.

En sump behøver altså ikke at larme
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Uha Uha for en diskussion du åbner for. Ordet spandpumpe, kan jo dele saltvandsverdenen i mange fraktioner.
Jeg har gennem en del år haft et 325l. akvarium, hvor hele filtreringen består af en spandpumpe på 18l. fyldt med bioballs (nej det sagde jeg altså ikke offentlig) ret det til noget filtermateriale ;=))

Jeg har alm filtervat foran, så selve "filteret" kan køre i årevis, da det ikke suger snask ind. Jeg har desuden en luftpumpedrevet skummer, som tager det værste, men jeg er ret sikker på at spandfilteret gør sin gavn.
Hu ha skrev jeg virkeligt det her indlæg :violent: :theatre: :penguin2: :frogunsure:
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Lars M skrev:Uha Uha for en diskussion du åbner for. Ordet spandpumpe, kan jo dele saltvandsverdenen i mange fraktioner.
Jeg har gennem en del år haft et 325l. akvarium, hvor hele filtreringen består af en spandpumpe på 18l. fyldt med bioballs (nej det sagde jeg altså ikke offentlig) ret det til noget filtermateriale ;=))

Jeg har alm filtervat foran, så selve "filteret" kan køre i årevis, da det ikke suger snask ind. Jeg har desuden en luftpumpedrevet skummer, som tager det værste, men jeg er ret sikker på at spandfilteret gør sin gavn.
Hu ha skrev jeg virkeligt det her indlæg :violent: :theatre: :penguin2: :frogunsure:
Øhh, du har en balje, hvor hele filtreringen består af en spandpumpe, men der er også tilsluttet en skummer til systemet??

Hvad er belastningen på baljen by the way?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Thomaas skrev::biggrin: Tjaaa jeg har ikke sump, så jeg bruger min spandpumpe som filter/sump og pumpe til vand gennemstrømning. Jeg magter nemlig ikke at høre på den larm en sump laver. Så jeg har en isolations kasse om min skummer, spanden og overløb siger ikke noget af betydning. Vupti så har man salt som siger det samme som fersk :y
Men jeg skifter også filtervat hver 10ènde dag, vilket man godt kan blive lidt træt af.
:confused2: :confused2: En sump siger da ikke noget så vidt jeg ved, det er da teknikken i sumpen der larmer.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Lige pt. er der en del belastning, da jeg har hele indholdet af mit tidligere 475l. i mens jeg bygger ny balje op.
Der er 10 chromis, 1 gul kirurg, 1 palet, 2 dværgkejsere, en mandarin og et par fisk mere.
Filtreringen foregår ved et spandfilter og en luftskummer, som sidder i den ene ende af akvariet.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Lars M : det er da ikke en kraftig belastning når det er 325 l er det ?
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Stephensen
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Stephensen »

Tja jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, vil jo vildt gerne af med mit svæv, men samtidig går jeg og overvejer en anden skummer så ved ikke hvad der er den bedste investering lige nu. Dog kan jeg ikke forstå at man ike må have symbiont til at ligge i skummeren, for der er jo flow igennem så det er jo et godt sted at ligge det. Skal siges min nuværende skummer er 3 måneder gammel max og er en red sea prizm deluxe og overvejer en aquamedic i400 i stedet. Nå nok om de skummere, altså burde jeg køre filtervat først, så bio balls og til sidst måske filtersvamp eller hva det blå noget nu hedder ?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"