LYS til Tivoli´s akvarie.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
spdiving
Reactions: 0

LYS til Tivoli´s akvarie.

Indlæg af spdiving »

Jeg har lige et hurtigt spørsmål.

Jeg skal ind og lave lys i morgen til Danmarks indsamlingen i Tivoli imorgen. Og nede ved deres akvarie skal jeg bruge lidt mere lys i den balje de har .. Først havde jeg sat 2 stk 2KW lamper i hvær ende i baljen for at lys op på langs .. Men så kom ham der passer akvariet og sagde at det ville stresse deres fisk mest deres hajer så det blev droppet igen.
Det så ellere pisse godt ud .og det hjalp ikke at jeg sagde det kun skulle bruges i 10min. hehe

Men nu kommer de 2 stk 2 KW til at være lige over baljen i stedet for.

Det var elleres lige før jeg fik ham loget til at skifte alle deres 400W HQI Rør ud med 10.000 K istedet for de 20.000K de køre med nomalt.

Men desvære kan de ikke nå det til i morgen aften da de skal i vandet for at skifte rør.

De er ellers pisse flinke der inde.

Men spørsmålet er har i hørt at fisk kan blive stresset ved at få lys ind genem siden på akvariet de så elleres ikke ud til at ændre adfær.

Steen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Re: LYS til Tivoli´s akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Skal ikke gøre mig klog på om det stresser fisk, nok begrænset når det kun er i 10 min. Men du kan jo teste på dit akvarie Steen :T
spdiving

Indlæg af spdiving »

Jeg testede på deres og der var intet at se.

Men nu kommer de op midt over baljen istedet for problemet er bare at de ikke kommer til at sprede så meget da baljen er ret lang.. :sneaky2:

Steen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

I now, er det ikke omkring 30 meter.....
spdiving

Indlæg af spdiving »

Noget i den stil...

Steen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Om det stresser fiskene skal jeg ikke kunne sige, men en ting er sikkert, det er ikke den naturlige side for en fisk at få lys fra. De får det jo normalt oppe fra og ned, og det er også derfor at de fleste frit levende fisk er mørke på ryggen for at de ikke kan ses oven fra.
så grunden til at han sagde ned, er nok fordi, han ikke viste om det VILLE stresse fiskene,
og at han ikke ture løbe risikoen, for at det skete.

Hvorfor kører de med 20000 kelvin lamper derinde?? Er det for at man ikke skal se at korallerne er kunstige?
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
20

Indlæg af Lord Mike »

Har faktisk hørt at hvis lyset kommer fra side over en længere periode, så kan fiskene nærmest svømme sidelæns mod lyset. Har dog ikke set det, men mon ikke der er noget om snakken.

Men tror ikke der ville ske noget når det kun drejer sig om 10 min....Og dog, for ham fra tivoli skulle være utrolig skrap og have stor viden inden for området :wink:
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Der er nok en grund til han siger det og der ville nok osse være nogen rundt omkring der ville ekspermentere med lys fra siden. Der er nok en logisk forklaring på det :D
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Tvivler på at 10 min. kan gøre noget, men over en længere periode kan det vel godt have noget på sig. Kommer dog til at tænke på om vores TV skulle stresse fiskene, det står nemlig ret tæt på - måske vender fiskene sig til at det kører, det har man jo lov til at håbe på.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"