ID af ting på levende sten

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 6230 Rødekro

ID af ting på levende sten

Indlæg af fiero »

ja, så hoppede jeg også ud i det her salt-halløj :biggrin:
har lige et par spørgsmål ang nogen af de ting på stenene jeg ikke ved hvad er, og ikke kan finde noget om nogen steder. det er mest for lige at høre om der er noget specielt jeg lige skal huske for at holde liv i det. lys?strøm?foder?

blå svampelign ting.
blågrøn svamp?
blågrøn svamp?
DSC01698.JPG (108.26 KiB) Vist 1336 gange
akvariet totalt set;)
sera marine cube
sera marine cube
DSC01702.JPG (93.02 KiB) Vist 1336 gange
skal lige se om jeg kan fange bedre billeder af det andet, men der er masser af de der bordeax-røde "kalk-flager". og på stenen oppe til højre er der en stenkoral ting. billederne var bare utydelige, tar lige nogen nye.

derudover er der selvf. masser af rør-orme. men der er 1 jeg er lidt "mistænkelig" til, den laver en slags spindelvæv og fanger dyr/ting i vandet. den erca 4mm Ø og ret lang/snoet.

mere billeder:
rør-orm+lyserøde?
rør-orm+lyserøde?
DSC01717s.JPG (113.01 KiB) Vist 1292 gange
lyserøde dimser
lyserøde dimser
DSC01710s.JPG (107.08 KiB) Vist 1291 gange
stenkoral?
stenkoral?
DSC01714s.JPG (107.18 KiB) Vist 1290 gange
her er så den du/i vil kalde en rør snegl:O blir det til en "plage" eller kan den godt beholdes?
rørsnegl
rørsnegl
DSC01718s.JPG (113.9 KiB) Vist 1291 gange
bordeaux-rød "kalk-alge"???
bordeaux-rød???
bordeaux-rød???
DSC01721s.JPG (105.88 KiB) Vist 1291 gange
et det her så en stenkoral? det ligner nærmest en bi-kube i opbygning, meget tynd/flad?
koral?
koral?
DSC01722s.JPG (93.09 KiB) Vist 1291 gange
HC
Senest rettet af fiero fre 23. jan 2009 14:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ID af ting på levende sten

Indlæg af Carsten »

Som du selv skriver, er det en svamp, og den har formentligt været blå.
Hvis du har haft stenen over vand inden du opdagede svampen, så vil jeg anbefaledig at skrabe den af og smide den ud. Svampe tåler nemlig ikke at komme oven vande.
De dør af det. Og da akvariet er nyt, er direkte rådenskab ikke lige det man higer efter.

Den "mistænkelige ting", er ganske udskadelig. Det er en rørsnegl, og det er dens fangstnet du ser.
De kan være endog meget svære at komme til livs, da deres hus er hårdt som sten. Bedste råd jeg kan komme med angående at få den fjernet, er at tage en hammer og knuse huset. De kan nemlig formere sig temmeligt voldsomt.
fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af fiero »

så er der bl.a. billeder af den "snegl". er det virkelig nødvendigt at smadre den? kan godt se det hvis de formerer sig voldsomt, så må den UD.

den blå svamp ser ellers bedre ud nu, stenen hvorpå den er, har ligget godt en måned hos forhandler også, og svampen er da ikke helt død endnu? den ser faktisk bedre ud nu, end den gjorde for 3 dage siden.

akvariet har nu kørt i 9 dage, og stadig stortset ikke nogen vild algevækst?

HC
fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af fiero »

så har jeg lige målt nitrat igen. for 4-5 dage siden var der 0 amonium/amoniak 0 nitrit og ca 5 nitrat,

nu er nitraten VÆK.

ikke flere der har nogen bud på det der er på mine sten?

HC
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

for at tage det ovenfra, så er det på billed 3 en lille rørorm. Den er ok at have
De lyserøde ting er enten svampe eller små mosdyr.
Den brune ting er svær at svare på, da biledet ikke er skarpt. M;en det kan sagens være en Porites koral.
Rørsneglen er diskuteret.
Biledet under viser også en lille rure, den med viften. Den skal ud. Kan brede sig og brænder/generer koraler og andet den komer i nærheden af. Kan opgså sætte sig i en koral, og på den måde ødelægge den.
Sidste billed er også lidt svær at bedømme, men iog med at du siger den er opbygget som en bikube, vil jeg tro det er en svamp af ukendt art.
Lav et bedre billed, så kan vi kigge på det igen.
fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af fiero »

de lyserøde er bl.a. helt inde i stenene, så går ud fra de ikke har behov for meget lys. umiddelbart ser det ud som om de også har "hår" der stikker ud af spidsen.

den du kalder for brune ting er mere over i det orange, ser ud som om den får små polypper eller lign. den får små rødlige prikker/hår. skal prøve at tage bedre billeder i morgen.

den der er på det sidste billede ligner struktur/opbygningsmæsigt, den der porites der er billede af når man trykker på navnet. dog desvære uden de fine rør-orme.

VOLD: så er der en del af dem der har fået tæv med døden til følge. umiddelbart tror jeg de der "rure" er væk nu.
sneglen var ned det første stykke, men så skal jeg lige love for den var hård i skallen. en skævbider klarede dog sagen.

HC
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Tror nu nok at den på det nederste billed er ret død. som du kan se af bilederne på wikien, så er farven helt ved siden af. Men alligevel skal man ikke afskrive den med det samme.
Jeg havde et stykke Porites som var blevet helt hvid af at ligge i en tønde med sten i en måned. ca 1 uge efter den var komet i akvariet igen, og lyset var tændt, fik den farve igen.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"