Jeg har et problem med alger. Algerne er brune og ligger på bunden . Mit spørgsmål er hvordan kan jeg komme dem til livs?
Her er lidt hvad jeg har gjort:
Jeg har førsøgt at suge dem op.
Bruger osmose vand.
Aktivt kul.
En pose Aqua Phos.
Mindre lys.
ofte vand skift 10% 2 gange om ugen
fodre mindre.
Har en ekstra Tunze nano pumpe i akvariet.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
For lige at præcisere Jerslevs spørgsmål. Har du et silikatfilter, altså et af dem med specialharpiks i. Når der spørges, er det fordi dine alger godt kunne ligne silikatalger og de kommer selvsagt når der er silikat i osmosevandet/ eller vandhanevandet for den sags skyld.
Et osmoseanlæg tager ikke alt silikaten. Har du målt for silikat med et testsæt?
Lars M skrev:For lige at præcisere Jerslevs spørgsmål. Har du et silikatfilter, altså et af dem med specialharpiks i. Når der spørges, er det fordi dine alger godt kunne ligne silikatalger og de kommer selvsagt når der er silikat i osmosevandet/ eller vandhanevandet for den sags skyld.
Et osmoseanlæg tager ikke alt silikaten. Har du målt for silikat med et testsæt?
Jeg har lige testet mit vand med et Salifert Silicate test set. Testen viser en lille smule farve den ligger mellem 0,03 og 0,1 og det skal ganges med 5. altså mindre end 0,5 ppm.
Jeg kan altså måle silikat selv med et osmose?
Nu kan foto jo godt snyde lidt, men for mig at se så er de ''brune'' alger ikke kun brune, men også lidt rødbrune, eller er det foto'et der snyder mig ?
Har du lavet en cyanotest ( tag noget af ''algen'' i et glas saltvand - stil det mørkt - et døgn - bliver vandet rødligt, er det cyano ) ?
har selv prøvet med et aquasafe med silikatfilter, men det tog ikke al silikaten, så jeg måtte montere et genopfyldeligt silikatfilter udenpå det eksisterende, så kom jeg af med al silikaten.
jerslev
>
0
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Lars S skrev:Nu kan foto jo godt snyde lidt, men for mig at se så er de ''brune'' alger ikke kun brune, men også lidt rødbrune, eller er det foto'et der snyder mig ?
Har du lavet en cyano test ( tag noget af ''algen'' i et glas saltvand - stil det mørkt - et døgn - bliver vandet rødligt, er det cyano ) ?
Det er ikke nødvendig vis rødligt vandet skal blive. blot der er en anelse farve i vandet, lige fra en gullig nuance til lilla.
Lars S skrev:Nu kan foto jo godt snyde lidt, men for mig at se så er de ''brune'' alger ikke kun brune, men også lidt rødbrune, eller er det foto'et der snyder mig ?
Har du lavet en cyano test ( tag noget af ''algen'' i et glas saltvand - stil det mørkt - et døgn - bliver vandet rødligt, er det cyano ) ?
Det er ikke nødvendig vis rødligt vandet skal blive. blot der er en anelse farve i vandet, lige fra en gullig nuance til lilla.
Okay, jeg troede at det skulle blive rødt eller rødligt
Tak for den info Carsten
Oki vidste ikk man kunne teste for cyano på den måde. det skal jeg da lige prøve. Har nemlig noget grimt skit og har lige brugt rsr og kan ikk finde ud af om der virker så vil da lige prøve den test der. mange tak
>
0
Mvh Thomas Larsen
Havde et RSM 130L og kørte godt Pt arbejder jeg på et 54L med 47L sump...
kan man ikke bare bruge noget af det her så er problemet løst. jeg har nemlig de samme problemer og jeg kører med osmose med silikat filter eller det er jeg begyndt på for nogle månedet siden og syntes også at jeg har været igennem hele møllen på nær medecin og den cyanotest skal testen udføres i salt vand og hvad gør man hvid sen er positiv....
Tak for den info Carsten
Oki vidste ikk man kunne teste for cyano på den måde. det skal jeg da lige prøve. Har nemlig noget grimt skit og har lige brugt rsr og kan ikk finde ud af om der virker så vil da lige prøve den test der. mange tak
Ja nu har jeg lavet den test i ca et døgn og det har stået meget mørkt. vandet er sig selv og har ikk fået nogle anden farve. hvad er det så jeg kæmper i mod?? og hvad kan jeg gøre i mod det??
>
0
Mvh Thomas Larsen
Ja men det var jo fordi Lars S spurgte omkring skummeren. ved godt det går helt amok når jeg har brugt rsr og sætter skummeren i gang igen. Men kan bare ikk se hvad det har med det slim noget jeg har på bunden at gøre?
Jeg har jo prøvet at lave den cyona test som bliver beskrevet her i denne tråd og det vand bliver ikk farvet så spurgte bare hvad det så er jeg har som gør det hele så grimt??
>
0
Mvh Thomas Larsen
Oki jeg har overvejet stærkt det med det vodka da jeg har en flaske på køl men hvor meget skal der smides i sådan et 130l?? har følgt ldit med på det sukker kur og de andre tråde der lige har været... Hvordan finder man ud af om det er de dino ting?? jeg er ved og være godt træt af at se på det skit.
Har en søhare der godt nok tager det men de mørke pletter der kommer på bundlaget tager den nu ikk desværre.
Ups glemte lige og svare, Ja de kommer meget hurtigt igen.
>
0
Mvh Thomas Larsen
Jeg tror man skal ha det under et mikroskop for at være sikker.
Kan se du har rsm så du skal passe på med at overdosere, du kan starte med at til føre 0,5 ml / 100 liter (0,65 ml i dit tilfælde)
Tilsæt det hver dag i en uge, er algerne ikke væk kan du prøve at sætte det op til 1 ml/100l og køre med det en uge (1,3ml)
Jeg tror ikke du skal sætte dosen længere op.
>
0
VH Brian Thyme 120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl viewtopic.php?t=10961