po4
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vest-sj
po4
gik at tænkt på hvad for nogen forskillige ting kan være skyld i man får po4 i sit akv?
og hvad systes i der er best til at ned bryde det vis det skal være så simpel som muligt og her tænker jeg noget uden strøm og noget der der kan passe sig selv uden man skal kik til det ver uge
og hvad systes i der er best til at ned bryde det vis det skal være så simpel som muligt og her tænker jeg noget uden strøm og noget der der kan passe sig selv uden man skal kik til det ver uge
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: vordingborg
Re: po4
jeg vil tro at fodring er hovedbidrageren til po4.
der er jo efterhånden flere muligheder for at fjerne dette men hvilken der er nemmest og bedst er et godt spørgsmål sådan noget som rowaphos er en mulighed der er forholdsvis simpel.
der er jo efterhånden flere muligheder for at fjerne dette men hvilken der er nemmest og bedst er et godt spørgsmål sådan noget som rowaphos er en mulighed der er forholdsvis simpel.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
rowaphos er det man bare smider i sumpen strømpe ikk?
men har aldri prøvet det så ved ikke hvor godt det er iforhold til andet men håber der kommer nogen erfaninger
systes jeg så på et tids pungt at nogen snakket om vis man brugt rowaphos behøver man ikke bruge osmose anlæg da det osse sku tage silifat som det elles ville ha taget eller huske jeg ikke godt?
medmindre man skifter en hel del vand er det nok at fortrække at bruge ens osmosevand
men har aldri prøvet det så ved ikke hvor godt det er iforhold til andet men håber der kommer nogen erfaninger

systes jeg så på et tids pungt at nogen snakket om vis man brugt rowaphos behøver man ikke bruge osmose anlæg da det osse sku tage silifat som det elles ville ha taget eller huske jeg ikke godt?
medmindre man skifter en hel del vand er det nok at fortrække at bruge ens osmosevand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er korrekt at rowaphos også tager silicat, men at så sige at det kan erstatte et osmosenanlæg er tilgæld helt forkert. Det kan maximalt erstatte silicatfilteret efter osmoseanlægget.
Men husk at hvis Rowaphos også skal tage evt. silicat fra vandet, skal det skiftes hurtigere, end hvis du har et silicat filter på osmoseanlægget.
Og da et silicatfilter er billigere end Rowaphos ville jeg nok mene at det var måden at gøre det på.
Uanset om du skifter 10 eller 200 liter vand, er det altid at foretække at bruge osmosevand.
Men husk at hvis Rowaphos også skal tage evt. silicat fra vandet, skal det skiftes hurtigere, end hvis du har et silicat filter på osmoseanlægget.
Og da et silicatfilter er billigere end Rowaphos ville jeg nok mene at det var måden at gøre det på.
Uanset om du skifter 10 eller 200 liter vand, er det altid at foretække at bruge osmosevand.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Nordborg
- Kontakt:
den største del af phosphat kommer fra det foder du tilfører dit akvarie.
Der findes mange forskellige midler til at fjerne phosphat, den mest simple er alger, men det er ikke lige dem vi drømmer om at have i akvariet, derfor bruger man f.eks. rowaphos.
Der findes mange forskellige midler til at fjerne phosphat, den mest simple er alger, men det er ikke lige dem vi drømmer om at have i akvariet, derfor bruger man f.eks. rowaphos.
Med venlig hilsen
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
Reeflife
http://www.reeflife.dk
info@reeflife.dk
MSN: reeflife@live.dk
--------------------------------------------------------
Altid frisk med et godt tilbud.
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Rowaphos eller lign. produkter er i mine øjne langt det letteste, når det drejer sig om at fjerne fosfat. Som én ganske rigtigt skriver, så er alger en anden mulighed, men det kræver, at man har et refugium eller andet akvarie koblet på hovedakvariet, hvor man decideret dyrker alger, som man så "høster" for at få fosfaten ud af systemet. Mange bruger Caulerpa til dette og da den vokser hurtigt er det en god idé. Med Caulerpa kan der dog optræde det problem, at det kan overgå til en reproduktiv fase, hvor store dele af planterne dør og så forurener det vandet ikke blot med fosfat, men også med nogle specifike giftstoffer, som en stor del af dyrene ikke er resistente overfor. Ved at have lys på caulerpa 24 timer i døgnet kan dette faseskifte i reglen forhindres. Alternativt kan man bruge Chaetomorpha, men jeg synes ikke, at den vokser så hurtigt, men man undgår altså faren ved Caulerpa.
Hans
Hans
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Prøv at tænke på det gødning man køber til potteplanter, græsplæner o.lign - altså stort set alt kunstgødning. Det indeholder nitrat, fosfat og kalium (N-P-K), som ud over carbon (kulstof) er de vigtigste plantenæringsstoffer. Derfor er planter (eller Rowaphos) nødvendige for at fjerne fosfat fra systemet. Jeg kan ikke lige huske i hvilket forhold nitrogen bruges af planter i forhold til fosfat, mend et er i hvert flad de 2 enste veje jeg kan komme på, hvor du får fjernet fosfat.
Hans
Hans
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Jeg har følgende på listen over ting som kan frigive fosfat i større eller mindre grad:
- Fodring
- De levende sten kan lække fosfat
- Bundlaget
- Saltet!
- Aktivt kul
- Reef keramik
- Visse plast typer?
- Kalkreaktor medie
Er det helt ved siden af?
/Henrik
EDIT: Tilføjede lige kalkreaktor medie
- Fodring
- De levende sten kan lække fosfat
- Bundlaget
- Saltet!
- Aktivt kul
- Reef keramik
- Visse plast typer?
- Kalkreaktor medie
Er det helt ved siden af?
/Henrik
EDIT: Tilføjede lige kalkreaktor medie
Senest rettet af Musiker søn 18. jan 2009 16:59, rettet i alt 1 gang.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
så er det måske nogen af de døde sten jeg har burgt her i det nye for systes ikke rigtig jeg har haft noget af det før og hade det heller ikke til at start med
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvis du bare har knaldet de døde sten ned i akvariet, sammen med de levende. så har du sandsynligvis fosfat kilden der.
Dødesten kan genoplives, men det tager måneder inden de er klare, og det skal ske i beholdere med cirkulation og afskumning.
Dødesten kan genoplives, men det tager måneder inden de er klare, og det skal ske i beholdere med cirkulation og afskumning.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Selv den bedste skylning er ikke nok, for alt det skidt som sidder inden i stenene er der stadig, det er ikke blevet nedbrudt.martinlund skrev:men de er blevet skyllet godt. da det ikke var muligt genoplive dem inden da de er støbt sommen i mit akv