Hjælp til opstart samt sand.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
Hjælp til opstart samt sand.
Hej derude.
eftersom at denne hobby griber en, har jeg besluttet at lave mit 54 l til et 180 l.
Jeg har 12 kg indkørte sten, blandet med ca 5 kg levende sten der har kørt i 3 dage med lys og cirkulation i et andet 54 l.
Nu er mit 180 l blevet færdigt, og skal til at i gang med det, hvilket jeg lige har et par spørgsmål jeg skal have afklaret.
I mit 54 l. går 2 klovnfisk + lidt anden småt. Hvor længe vil der gå, før at jeg kan hælde 54l's baljen over i mit 180 l, således fiskene overlever. Hvad har i gjot?
saltvandet i mit nano er modnet, mens jeg vil tro at det andet saltvand hvor stenene har kørt er godt på vej.
Derudover, kan man genbruge det sand der er blevet levende i mit 54 l?
mvh
JSS
eftersom at denne hobby griber en, har jeg besluttet at lave mit 54 l til et 180 l.
Jeg har 12 kg indkørte sten, blandet med ca 5 kg levende sten der har kørt i 3 dage med lys og cirkulation i et andet 54 l.
Nu er mit 180 l blevet færdigt, og skal til at i gang med det, hvilket jeg lige har et par spørgsmål jeg skal have afklaret.
I mit 54 l. går 2 klovnfisk + lidt anden småt. Hvor længe vil der gå, før at jeg kan hælde 54l's baljen over i mit 180 l, således fiskene overlever. Hvad har i gjot?
saltvandet i mit nano er modnet, mens jeg vil tro at det andet saltvand hvor stenene har kørt er godt på vej.
Derudover, kan man genbruge det sand der er blevet levende i mit 54 l?
mvh
JSS
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2008
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Re: Hjælp til opstart samt sand.
Det afhænger af værdierne i 180'eren. Når nitrit er 0 og nitrat er tilpas lav.JSS skrev:I mit 54 l. går 2 klovnfisk + lidt anden småt. Hvor længe vil der gå, før at jeg kan hælde 54l's baljen over i mit 180 l, således fiskene overlever. Hvad har i gjort?
Bestemt, det er da en fordel, det eneste du skal tænke på, at hvis der er steder i sandet hvor skidt har samlet sig, så lad være med flytte skidtetJSS skrev:Derudover, kan man genbruge det sand der er blevet levende i mit 54 l?

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
-Som jeg læser det... Så er det der skal over i et 180L. fordelt i 2x 54 Liter?
Og jf. din anden tråd om sten, så vil jeg vente til de 5 kg. er afgassede.
Og så vil jeg som Hougaard anbefale dig at genanvende sandet! (Jeg finder det dog svært at undgå at flytte skidtet i denne henseende)
Og så er du nødt til at starte noget saltvand op, modsvarende dine brutto 2x 54 L. vand. for ikke at dette vand "svider" dine dyr...
Og jf. din anden tråd om sten, så vil jeg vente til de 5 kg. er afgassede.
Og så vil jeg som Hougaard anbefale dig at genanvende sandet! (Jeg finder det dog svært at undgå at flytte skidtet i denne henseende)

Og så er du nødt til at starte noget saltvand op, modsvarende dine brutto 2x 54 L. vand. for ikke at dette vand "svider" dine dyr...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det syntes jeg nu er ganske nemt. Jeg bruger et lille glas og så "skovler" jeg kun det sand op som ligger ude i det fri, altså det sand som jævnligt bliver rodet igennem, sand der ligger under stenene, helt oppe i hjørner og den slags lader jeg blive. Og så graver jeg ikke helt i bund.William Jr skrev:- Og så vil jeg som Hougaard anbefale dig at genanvende sandet! (Jeg finder det dog svært at undgå at flytte skidtet i denne henseende)![]()
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
ja kan vel også skylle sandet i en spand med noget saltvand, så fjernes det værste skidt da.
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Så skyller du jo også en masse af det makro liv ud som jo er hele formålet med at flytte "levende sand"...T-Svendborg skrev:ja kan vel også skylle sandet i en spand med noget saltvand, så fjernes det værste skidt da.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
det kommer jo igen, kan jo altid tage et par håndfulde fra så der er lidt og pode med lidt forskellige steder. der skal også noget af en grundig "skylning til for at fjerne de mill. af liv der er i bunden.
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
evt lige tage en slamsluger igennem sandet, så har man fjernet det meste af skidtet. Samt så skulle man ikke miste alt for mange bakterier
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Ahh.. Vi taler forbi hinanden - jeg er hammerligeglad med bakterier - de skal nok komme. Det er som er interessant ved "levende sand" er ikke bakterier, men derimod det forskellige makroliv - Her er f.eks. et billede af "spaghetti worm" fra mit sand - makrolivet er snegle, orm - alle mulige små critters - meget små, men stadig meget større end bakterier.

- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Det var nu kun en lille spøg!Hougaard skrev:Det syntes jeg nu er ganske nemt. Jeg bruger et lille glas og så "skovler" jeg kun det sand op som ligger ude i det fri, altså det sand som jævnligt bliver rodet igennem, sand der ligger under stenene, helt oppe i hjørner og den slags lader jeg blive. Og så graver jeg ikke helt i bund.William Jr skrev:- Og så vil jeg som Hougaard anbefale dig at genanvende sandet! (Jeg finder det dog svært at undgå at flytte skidtet i denne henseende)![]()

Jeg er helt enig med dig...

Jeg kan dog ikke undgå det, da jeg ikke har noget til at rode i mit bundlag...! Så uanset hvor forsigtig jeg er bliver det et værre svineri, men jeg frygter det nu heller ikke.
- Nu med fare for en drejning af tråden... Så var skidtet der i forvejen, jeg forstår derfor ikke denne frygt for at der frigives skadelige ting til vandet.
Det ville jo omvendt være lig med at speede det Nitrogene Kredsløb op ved at blive rodet i, og det sker ikke. Hverken mere eller mindre!

- Tvært imod tror jeg at det er gavnligt at hvirvle det hele rundt engang imellem...
/Flemming,

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
så længe bunden ikke er så tyk så der er blevet skabt et anaerobt miljø er der ikke noget at frygte for.
men en tyk bund eller dsb kan det være ekstremt farligt og rode op i.
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
- Takker, jeg ved det!T-Svendborg skrev:så længe bunden ikke er så tyk så der er blevet skabt et anaerobt miljø er der ikke noget at frygte for.

Vi taler naturligvis om det sandlag folk almindeligvis har i deres akvarier...
/Flemming,

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
ja det er også den jeg snakker om, at der ikke sker noget ved at rode rundt i den.William Jr skrev:- Takker, jeg ved det!T-Svendborg skrev:så længe bunden ikke er så tyk så der er blevet skabt et anaerobt miljø er der ikke noget at frygte for.
men en tyk bund eller dsb kan det være ekstremt farligt og rode op i.![]()
Vi taler naturligvis om det sandlag folk almindeligvis har i deres akvarier...

men til dem der ikke vidste det, ville jeg lige nævne det.

Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen