Levende sten levende nok ?
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
Levende sten levende nok ?
Jeg har lige startet op og har monteret alt det mekaniske, blandet saltvand og puttet levende sand og levende sten i akvariet. Jeg synes dog det ser meget goldt ud og er i tvivl om mine levende sten skal se sådan ud eller om de er af dårlig kvalitet. Jeg læser om folk der får små dyr med som muslinger og krabber osv, men mit ser total dødt ud. Jeg har ikke set tegn på liv. Men prøv at se vedhæftet billeder og lad mig høre om det er normalt.
Hvor lang tid går der typisk før det første alge-bloom starter ?
Hvor lang tid går der typisk før det første alge-bloom starter ?
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Re: Levende sten levende nok ?
Alge boom
Men du skal være glad for at du ingen krabber har. de er som regl skade dyr. Men købte du dem indkørte (hvor de var i et kørenede akvarie) eller ved en forhandler? Og alge boomet skulle gerne komme inden for en uges tid, hvis det er ny sten fra havet. Men hvis det er indkørte sten, kommer der nok ikke det store boom 

Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- Stephensen
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Foran computeren...
jeg har for nyligt hentet 20 kilo sten ekstra til mit akvarie, hos en forhandler og der var altså heller ikke nogen hitch hikere med, men det er jo i bund og grund heller ikke dem du har brug for. Prøv efter lyset er slukket at lyse med en lygte ind på stenene, så skulle du gerne kunne se nogen bitte små ting pile rundt på stenene, og der skulle også gerne være nogen pods i akvariet som også først kommer frem efter lyset bliver slukket.
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
det der rent faktisk giver betegnelsen levende sten er ikke synligt men bakteriel liv.
men oftest er der også masser af synligt liv med i forskelig grad og det er der sikkert også i dine. det er ofte nemmest at se forskelligt liv ved at lyse med en lommelygte et godt stykke tid efter lyset er blevet slukket.
men oftest er der også masser af synligt liv med i forskelig grad og det er der sikkert også i dine. det er ofte nemmest at se forskelligt liv ved at lyse med en lommelygte et godt stykke tid efter lyset er blevet slukket.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5700 Svendborg
hvor langt tid siden er det du har startet det op? er det en time siden eller dage siden?
livet kan fra de levende sten, kommer fra først frem når det er mørkt, og det er ikke sikkert du ser noget liv lige de første dage, så giv det lidt tid.
kvalliteten af levende sten, kan man mærke på vægten, om de er lette eller tunge. jo mere porøse og lette, jo bedre.
men de ser meget hvide ud dine sten, hvilket jeg har hørt at det skulle være skidt.
man kan ikke rigtig sætte tid på hvornår algerne kommer, men inden for en måned.
livet kan fra de levende sten, kommer fra først frem når det er mørkt, og det er ikke sikkert du ser noget liv lige de første dage, så giv det lidt tid.
kvalliteten af levende sten, kan man mærke på vægten, om de er lette eller tunge. jo mere porøse og lette, jo bedre.
men de ser meget hvide ud dine sten, hvilket jeg har hørt at det skulle være skidt.
man kan ikke rigtig sætte tid på hvornår algerne kommer, men inden for en måned.
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Svært at se på billederne om de er gode eller dårlige sten.. Umiddelbart vil jeg også sige at de er lidt for hvide til at have ligget øverst på et rev et eller andet sted.. De fleste af de sten jeg har købt har haft kalkalger og lidt makro liv på sig (enten døde eller levende).. Tør man spørge hvor de er købt?
Men hvis du eller er tilfreds med dem (form og porøsitet). Så skal der nok komme gang i dem.. Om ikke andet kan du købe en lille indkørt sten og smide i..
/Henrik
Men hvis du eller er tilfreds med dem (form og porøsitet). Så skal der nok komme gang i dem.. Om ikke andet kan du købe en lille indkørt sten og smide i..
/Henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det er sjældent jeg køber sten,men når jeg gør prøver jeg at finde dem der ser allermest "ikke indkørt ud" 

-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Jeg købte dem i Akvarieudstyr på amager. De har været i akvariet i en enkelt dag. Der var tre bassiner med sten og han sagde at dem jeg fik var fra det bassin der var mest indkørt. De fra caribien og var ikke så dyre 50-60 kr kiloet. Men jo de er meget hvide, hvis det er skidt så er det ikke godt. Det ligner mest af alt bare dødt kalk. Der er dog små plante matrialer der sidder fast nogle steder og svæver i vandet, men det er jo nok dødt plantevæv kunne jeg forestille mig.
Man får måske mindre alge-bloom i opstartsfasen, hvis de er indkørte eller har det bare noget med mængden af liv i dem at gøre ?
De er ret porøse de fleste, især de største stykker. Jeg har dog fået en del små sten som han sagde de typisk brugte til nano-akvarier, de virker ret solide, hvilket jo så må være dårligt. Der er flest mellemstore sten og de er porøse. Nu har jeg ikke noget at sammenligne med da jeg er ny, men meget lettere end de sten jeg brugte til mit Malawi akvarie. Akvariet er på 105 liter
Man får måske mindre alge-bloom i opstartsfasen, hvis de er indkørte eller har det bare noget med mængden af liv i dem at gøre ?
De er ret porøse de fleste, især de største stykker. Jeg har dog fået en del små sten som han sagde de typisk brugte til nano-akvarier, de virker ret solide, hvilket jo så må være dårligt. Der er flest mellemstore sten og de er porøse. Nu har jeg ikke noget at sammenligne med da jeg er ny, men meget lettere end de sten jeg brugte til mit Malawi akvarie. Akvariet er på 105 liter
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
uha caribiske, det er ikke lige de bedste.. men som skrevet før, en sten eller to fra et indkørt akvarie. måske klovnfisken har nogle indonesiske sten.
jeg tror hvis jeg var dig, ville jeg levere dem tilbage, og få nogle indonesiske sten. selvom de er lidt dyere.
men nu kan jeg jo ikke sige det er nogle l.... sten du har fået..
jeg tror hvis jeg var dig, ville jeg levere dem tilbage, og få nogle indonesiske sten. selvom de er lidt dyere.
men nu kan jeg jo ikke sige det er nogle l.... sten du har fået..
Senest rettet af T-Svendborg tors 8. jan 2009 21:11, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
De skal nok blive fine dine sten, og du skal nok få alger, det er fra nu af du skal følge hvad der sker, det er ret facinerende synes jeg, men jeg er også meget tålmodig.Men et døgn er altså ingen tid i denne verden.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Mickey86
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2300 København S
- Kontakt:
har os selv købt nogle kilo hos akvarie udstyr for et par dage siden, og mine er der sku heller ikk meget liv i udover bakterier sikkert.. men ellers nogle okay sten de har.. er hvertfald tilfreds med mine men du kan højst sandsynligt finde bedre indkørte andre steder, syntes akvarieudstyr er faldet lidt af på den for tiden?.. men du skal nok regne med en 2-4 dages tid før algerne kommer og så går det ellers stærkt..
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
men det er da ellers rimelig billigt for stenene. men det vil tiden jo vise om de er ok:)
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Malmø
Du kan ikke se på dem at de er levende sådan bare ved at kigge på dem. Har de ligget i sltvand og har der været cirkulation i vandet så skal de nok være levende. Der er nok sten som er mere levende end andre, men med tiden vil dine også få noget farve. Jeg smed keramik sten i som var kridthvide, de er nu lilla og det er fordi de for lys og klak/mangnesium.
Så hvis det er krabber du kigger efter eller muslinger så er det ikke de dyr der fortæller dig at de sten du har er levende.
Det er pods som ikke er lige til at få øje på. Som der bliver skrevet så 3-4 timer efter du har slukket lyset vil du kunne med en lygte se om det er liv i dem. 50-60 kr. kilo for sten ja man for hvad man betaler for hvis ikke man køber dem privat.
Så hvis det er krabber du kigger efter eller muslinger så er det ikke de dyr der fortæller dig at de sten du har er levende.
Det er pods som ikke er lige til at få øje på. Som der bliver skrevet så 3-4 timer efter du har slukket lyset vil du kunne med en lygte se om det er liv i dem. 50-60 kr. kilo for sten ja man for hvad man betaler for hvis ikke man køber dem privat.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
men det sku også trist og stå som helt ny og ikke rigtig ved hvad det er man har fået. om det er ok eller ej. men som fif skrev, så kan de 50-60 kr. kg. måske også afsløre lidt om kvalliteten. især når de er købt hos en forhandler. så er det meget billigt for den mængde.
Mvh.
Thomas Larsen
Thomas Larsen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
sten, der er naturligt porøse og relativt lave i vægt for sin størrelse vil sandsynligvis have mere perforerede indre regioner og vil fungere bedre som biologiskfiltersundruid skrev: Man får måske mindre alge-bloom i opstartsfasen, hvis de er indkørte eller har det bare noget med mængden af liv i dem at gøre ?

inclusive zooxantheller,,,,,,,,

- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Dine sten er skam fine nok og de skal nok blive levende, fejlen er jo også mange gange at folk ikke gider sætte sig ordenligt ind i tingende inden de foreks. slår over på saltvand.T-Svendborg skrev:men det sku også trist og stå som helt ny og ikke rigtig ved hvad det er man har fået. om det er ok eller ej. men som fif skrev, så kan de 50-60 kr. kg. måske også afsløre lidt om kvalliteten. især når de er købt hos en forhandler. så er det meget billigt for den mængde.
Men du skal nok få de sten op at kører ingen tvil om det.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
Lyder godt, så er det jo bare at vente, det er jo næsten det sværeste af det hele
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
HUSK det vigtigste her inden for saltvands verden = TÅLMODIGHED dette kan ikke siges for tit, MEGET TÅLMODIGHED 

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
- TJ FTF
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9830 Tårs
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Fik mine sten fra Indunesien de var lige landet få timer før jeg fik dem det tog ca en uge om at gasse af og der efter er det bare gået stærkt med at danne " Liv"
Hilsen Tim

Hilsen Tim
Tim Jensen
530 l Saltvand
+
112 l Saltvand
530 l Saltvand
+
112 l Saltvand
- DGMadsen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2610 Rødovre
- Geografisk sted: Rødovre
Hvad endte det med? Kom der alger eller var de døde?
Med Venlig Hilsen
David
Saltvand siden 2009
- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2770 Kastrup
Det var da en gammel tråd
Men vil dog lige sige at jeg selv er opstartet for 1 md. siden med sten fra akvaireudstyr, og var da lidt trist over kvaliteten i starten, men de har da indhentet det tabte, for det bobler med liv nu 

Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv