VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Valg av sporstoffer m/reaktordrift.

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Valg av sporstoffer m/reaktordrift.

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Hmm :rolleyes:
Kikket litt rundt nu,ang. hvilken "godstoffer/merker"som tilsettning i ett SPS dominert reefkar,for de som bruker kalkreaktorer..
Er jo ett ENORMT UTVALG :shock: på markedet,og har ett inntrykk av at mange tilvirkere mener at akkurat DERES produkt er det beste å bruke.. :smartass:
Ser ut for at jeg har funnet ut av dette reaktorspøkelset jeg besitter her nu :rolleyes: ,og i den forbindelse dukker det selfølgeligt opp ett nytt problem her ja..
Nemlig valg av tilsettninger utover argonitt/magnesium en får gjennom fluiden fra reaktoren her..
Jeg har i alle år bare brukt en form for Balling,som kalles"Balling+",og som produseres her i Norge.
Dette er ett "komplett sett",som inneholder alt som skal til,og en lager dette til med osmosevann i tre dunker som vanligt..
Det som skiller seg ut fra andre oppskrifter,er at det medfølger i pakken 2 små flasker,merket "tungmetalløsning og stontium-Bariumløsning", som skal tilsettes i kanne merket Ca.
I kanne merket Kh.. skal det tilsettes en liten flaske "Jod-Fluorløsning".
Da skal en slippe å tenke på å tilsette noe som helst annet i karet ,bare en tilfører likt medie fra de tre dunkene merket Ca/Kh,og Mg, og dette skal være ett fullverdigt produkt.
Har egentligt virket helt topp her hos meg i flere år :y ,men da jeg nu vil drifte med reaktor(grunnet mange flere liter å ta hensyn til),så er jeg rimeligt usikker på hva jeg skal velge i denne produktjungelen på markedet.. :BA
Har lyst på ett fullverdigt produkt/produkter,lett å dosere,"gi max vekst/farger på korallene..selvsagt :sneaky2: ",og ser det som en stor fordel at det ikke er det aller dyreste produkt på markedet,og lett å få tak i,og skal det doseres dagligt?hvor mye pr 100 liter?og går dette an å tilføre ved hjelp av en doseringspumpe?for enkelthetens skyld.. :P
DERFOR.. hva annbefaler/bruker dere selv i reefkaret deres,og er dere 100% fornøyd med deres valg? :dance:
Håper på maaange gode svar her nu ja :be: ,og er jo ett veldigt inntrisangt tema dette,som flere kan ha nytte av også å vite ja! :y :y

Nu hlder vi Zeovitt utenfor pier og drenge :hehe: ,da dette er ett helt annet kapittel,ok? :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Valg av sporstoffer m/reaktordrift.

Indlæg af ole kekkonen »

Hejsa :P
Selv må jeg ikke sige hvad jeg bruger da dette er åbenbart et fy ord :wink:
hvorfor vil du så tilsætte noget andre stræber med at fjerne,hvis du vil bruge de mange ULNS(ultra lav næring systemer)
ja så kan det da komme på tale med xtra tilsætninger for bedre balance..dette er dog meget tidskrævende fra din side og kræver en hel masse andet gig der måler mere præcis da sps i dette stadie er meget skrøbelig/udmattet/sultet..er du en haj ,kan du også se på visse koraller hvad der måptte mangle af sporstoffer..en overdose af jod foreksempel giver gule sps et grønligt skær,kalium siges der at dette i et ULSN stabiliserer alle farver men blå er indikatoren,de effektive nåhlhjulsskummer er også mistænkt for at hive dette ud fra vandet.
om jeg er en god akvarist tvivler jeg nogle gange på når jeg ser flotte farver på sps kar der kører helt enkelt med høj nitrat,men det jeg kan sige at den glæde varer ikke længe,har set flere gange hvor problemer dukker op efterhånden(har selvprøvet) når akvariet bliver ældre...slemme cyano et exempel der har dræbt store sps kolonier..old tank syndrom.metal ophopning i stenen osv...
I havet kommer jo fosfaten fra land,det jeg mener er at vi har ikke et lukket system,vi tilfører og fjerner...
vodka for et eksempel er udmærket at fjerne nitrat og gør det hurtigt,men så er den heller ikke længere,det kan så undre mig at nogen vil fjerne nitrat i et såkaldt berlinsystem..
det hele handler om et system i balance og blive ved med detsamme længe det er det der giver resultater...
personlig bryder jeg mig ikke om at putte noget i akvariet jeg ikke ved hvad er ,det er mange produkter derude som hedder noget smart men,man ved bare ikke hvad det er...
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Taker for svaret Ole :happy: ,og begynte nesten å tro det ikke ville komme noen svar på min henvendelse her ja.. :BA
Var ikke klar over at det var ett utbredt "hemmelighedskremmeri"med tanke på hva enkelte bruker der nede i danmark nei.. :confused2: :shhh: ,og da er det vel logiskt at responsen måtte komme fra en nordmann i danmark ja :happy2:
Men fra spøk til alvor :y
Etter flere år med dette balling+produktet,som egentligt er like enkelt å bruke som genialt,da en får alt i ett :wink: ,så innser jeg jo nu at selv om dette har fungert veldigt fint i mine mindre kar ja,siden jeg ikke har trengt å tenke på annet enn å justere opp dossering i takt med forbruket,og de rutinemessige målinger av de tradisjonelle grunnverdier,så innser jeg jo nu etter at jeg kjørte igang reaktoren her at jeg ikke har lært en skit om kjemi og evt. ekstra tilsettninger,grunnet at jeg har skjemt meg selv helt bort med dette ferdigproduktet på godt og vondt Ole :embarassed:
Men..med på den at en får tilført diverse "godsaker" til karet gjennom regelmessige vannbytter ja,men etterhvert som en "propper" karet med seinkoraller/de vokser til..,så blir jo disse stoffene rimeligt forbrukt ,med negativ innvirkning på korallene,skulle en tro..
Får jo ikke alt dette inn gjennom fluiden fra reaktormediet,og er det ikke bedre å tilsette disse stoffer gjevnligt i karet da,istedet for å måtte se på korallene om de mangler ett eller annet? :BA
Spesielt med farge,ser jeg jo at det tar mange ganger så lang tid å få "reparert"fargene, enn å miste de,og bør vel egentligt forebygge slikt enn å handle i etterkant,eller? :dizzy:
Og om en holder seg innenfor annbefalte doseringer av tilsettningene,så går vel det som ikke blir "forbrukt" i karet,ut gjennom skummeren,samt utskiftning av vann,regner jeg med?

Spør ikke for å være vrang,men for å lære..og kunnskap er en god byrde å ta med seg i livet :y :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

som de kloge siger alt godt tar tid alt dårlig sker hurtig.... :boohoo:
som regel er det det med acropora at de går fra brun til grønlig og så kommer de eksotiske farver :shock: på spidserne
for derefter at brede sig ned til hele korallen....
jeg er enig med at det er bedre at forebygge en mangel,det er lidt som når man bliver tørst er det næsten allerde er forsent at drikke for at ikke blive svimmel... :angry: :dizzy:
sporstoffer kommer ind via vandskifte som du skriver,måske mest jern?det er godt for de grønne farver også alger heheheh. :devilish:
det er vel også et spg .hvor hurtigt næringen bliver optaget i systemet inden det kan måles...
et er sikkert at for meget fosfat hæmmer vækst,men lidt nitrat er guf for farverne,det er bare ikke godt for akvariet i helhed hvis det skal være langtidshålbar. :sneaky2:
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"