dragefisk
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7100 Vejle
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7100 Vejle
dragefisk
Hey, hvad er min akvarie størrelse for dragefisk, den specifikke art er underordnet; og hvad er der ellers af specielle arter til et akvarie på den størrelse? Søheste måske?
Asbjørn
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Malmø
Re: dragefisk
Hvilket akv. str. er der tale om ?
Jeg har set dem i 110 L 130 L og selv haft en i 250 L afhængig af str. af dragefisken men klart sådan er det med de fleste dyr, jo støre jo bedre. Men jeg syns det er ok at have en lille drage fisk i et lille akv. så længe den har det godt så er det jo fint
( en fugl i et lille bur ?? er det plads nok ?? nej vel ? )
Jeg har set dem i 110 L 130 L og selv haft en i 250 L afhængig af str. af dragefisken men klart sådan er det med de fleste dyr, jo støre jo bedre. Men jeg syns det er ok at have en lille drage fisk i et lille akv. så længe den har det godt så er det jo fint

-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
Akvariet ville være enten 175 eller 350L.. Hvad kan man ellers have sammen med dem; eller ville det være federe at have et akvarie kun med dem?
Og samme til søheste, ville det være fedest at have dem alene og kan man overhovedet have andre sammen med dem?
Og samme til søheste, ville det være fedest at have dem alene og kan man overhovedet have andre sammen med dem?
Asbjørn
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2100 København Ø
En dragefisk vil spise alt hvad den kan gabe over. Og den har en stor mund, og den vokser hurtigt.
Søheste kræver at der ikke er for meget cirkulation i akvariet. Kan anbefale at du læser lidt om dem på www.seahorses.dk .
Søheste kræver at der ikke er for meget cirkulation i akvariet. Kan anbefale at du læser lidt om dem på www.seahorses.dk .
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
Jeg har kigget der, den side virker desværre ikke rigtigt da jeg ikke kan klikke på linkene i siden.
Skal begge typer akvarier indeholde ls eller er det kun nødvendigt med dragen?
Hvilken af arterne vil være nemmest hvis man også går efter et akvarie som ser rent ud?
Hvilken af arterne vil være nemmest hvis man også går efter et akvarie som ser rent ud?
Senest rettet af iiiiaaaaiiii lør 3. jan 2009 23:15, rettet i alt 1 gang.
Asbjørn
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2100 København Ø
Siden virker kun i internet explorer. Desværre.
Ja, der skal LS i begge. De fungerer jo som filter.
Mhb. dragrfisken, skal du også huske på den er giftig, og skal håndteres med påpasselighed.
Ja, der skal LS i begge. De fungerer jo som filter.
Mhb. dragrfisken, skal du også huske på den er giftig, og skal håndteres med påpasselighed.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Søheste er meget krævnde dyr. De er meget svære at holde de kan ikke li for meget lys og ingen cirkulation. Hvis du skal have søheste kan du ikke rigtig ha andet i akv. Ingen koraller damenge koraller kræver lys og cirkulation (med få undtagelser)iiiiaaaaiiii skrev:Akvariet ville være enten 175 eller 350L.. Hvad kan man ellers have sammen med dem; eller ville det være federe at have et akvarie kun med dem?
Dragfisk kan du have med mange andre fisk ( ingen rejer) selv om jeg havde rejer og den ikke tog dem og kender en som har dragefisk og rejer men tror bare det er spørgsmål om tid så napper den dem. Og den napper også fisk hvis den kan komme til det. Har ikke set min gøre forsøget men derfor kan dette ikke udelukkes.
Foder den engang imellem lad den ikke sulte alt for meget så går det nok.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Dragefiskeniiiiaaaaiiii skrev:Jeg har kigget der, den side virker desværre ikke rigtigt da jeg ikke kan klikke på linkene i siden.

-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
Okay super; de er fede at have i akvariet ikke? altså dragerne...
Hvad ville ellers være en mulighed at have i et akvarie på enten 175 eller 350 hvis man gerne vil have noget at kigge på.. En klovne ville jo altid være fed:D
Hvad ligger prisen på for en drage, omkring 400,-?
Hvad ville ellers være en mulighed at have i et akvarie på enten 175 eller 350 hvis man gerne vil have noget at kigge på.. En klovne ville jo altid være fed:D
Asbjørn
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Jeg vil nu vælge en masse levende sten også for at gøre det nemmer for sig selv
tænker på renligheden i akv. Da sten fungere som filter og ikke rigtig kan erstattes af andet filter uden at det skal være alt for besværeligt 

- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Solgte min for 250 kr så det er der omkring. Du kan også få dem ret billige hos forhandlern 200-300 kr.iiiiaaaaiiii skrev:Okay super; de er fede at have i akvariet ikke? altså dragerne...
Anemone og klovne kan du godt have i.
Kiruger
Kejser
sommerfugl
og meget mere. (afhængig af om du vil have koraller) så er kejser og sommerfulgl ikke det bedste valg.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
hehe du kan se der er mange forskellige holdninger/menniger om det. Jeg vil ikke være bange for at have en drage sammen med klovne eller andre fisk slet ikkeronny.w skrev:alt efter størrelse og variant fra 350 - 1000 kr.
klovne kan du godt glemme at have i sammen med dragefisk- der skal du holde fisk som er større end selve dragen og det kommer til at begrænse sig når den vokser

Havde selv en sammen med klovne, rejer, små fisk uden at den tog dem. havde den ca. i 6 mdr. og den var ikke lille

Gav den fjorrejer at spise (levende og det var sq det eneste den vil æde) ikke noget dødt. ( føde til den vil være gupi/rejer/platier små færskvandfisk og den finder hurtig ud af hvad der til at fange og hvad det er der er mad til den.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
Okay super, tak for jeres hurtige svar... Akvariet ville komme til at dreje sig om enten 48*60*60 altså 172l eller 98*60*60 altså 352l.. Men tror jeg helder mest til 172 da det hurtigt bliver dyt med ls og alt det der..
Ang. foder arbejder jeg i en dyrehandel på ferskvandsfisk er ikke noget problem; desværre har vi ikke saltvand i vores butik... Skal de have Grønt altså tang eller spirulina??
kræver dragerne meget lys?
Ang. foder arbejder jeg i en dyrehandel på ferskvandsfisk er ikke noget problem; desværre har vi ikke saltvand i vores butik... Skal de have Grønt altså tang eller spirulina??
kræver dragerne meget lys?
Asbjørn
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
Okay super, men jeg ville nu starte det hele op på en gang hvis det var muligt... Kræver dragen meget lys, månelys og ville jeg kunne have en anemone og 2 klovne i, og måske en kirurg af en art?
Asbjørn
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Nej fisk kræver ikke lys på dene måde. Jeg vil ikke være bange for at have en kirug , 2 klovne og en drage i et akv. Mange anemoner kræver lys. Hvis du finder den anemone du vil ha så tal lige med forhandlern om hvad den kræver, der der findes mange slags.
Hvis du skal starte fra bunden vil der gå en del tid før du kan komme igang med fisk.
Få fat i nogen indkørte sten og modnet vand for at komme i gang hurtiger.
til 2n 170 L
ek drage
2 klovne + anemone
1 kirug
Lyder passende men køb nu fiskne små men er for små i forhold til dragen.
Husk nu der er mange meninger/holdninger om det. Jeg skriver bare at jeg ikke vil være bange for at gøre det. Og jeg er sikker på at du også kan.
Hvis du skal starte fra bunden vil der gå en del tid før du kan komme igang med fisk.
Få fat i nogen indkørte sten og modnet vand for at komme i gang hurtiger.
til 2n 170 L
ek drage
2 klovne + anemone
1 kirug
Lyder passende men køb nu fiskne små men er for små i forhold til dragen.
Husk nu der er mange meninger/holdninger om det. Jeg skriver bare at jeg ikke vil være bange for at gøre det. Og jeg er sikker på at du også kan.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
Okay, men fiskene er heller ike det vigtigste til at starte med, men ville nu gerne have 2 drager hvis det var muligt?... Hvis jeg nu finder noget modnet saltvand og nogle gode sten(hvor mange kg. forresten) hvor lang tid skal det så stå før jeg kan smidde fisk i? Og hvis man dropper anemoner så kan man godt have stenkoraller i ikke? de fleste af dem da?
Ang cirkulation har jeg en eheim spandpumpe, der tager op til 350l akvarier.
2 stk. Koralia 2 som flytter 2300l/t.
Er det tilpas eller for meget/for lidt?
Ang cirkulation har jeg en eheim spandpumpe, der tager op til 350l akvarier.
2 stk. Koralia 2 som flytter 2300l/t.
Er det tilpas eller for meget/for lidt?
Asbjørn
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Hmm nu må du ikke tage mig ilde op, men jeg gætter på at du ikke har nogen erfaring med saltvand endnu, hvis det er korrekt, så synes jeg personligt ikke at en dragefisk er det rigtige sted at starte.
start op med nogle mere almindelige fisk, og få noget erfaring i omgangen med saltvandsakvariet. dragefisk er ikke helt ufarlige at omgåes, det kan Jan fra saltvandfyn tale med om
start op med nogle mere almindelige fisk, og få noget erfaring i omgangen med saltvandsakvariet. dragefisk er ikke helt ufarlige at omgåes, det kan Jan fra saltvandfyn tale med om
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
Ang giftige dyr har jeg meget erfaring med giftige dyr fra tidligere, så at den er giftig skræmmer mig ikke væk. Men samme spørgsmål igen, er cirkulationen nok?
Asbjørn
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
Der kan ikke blive plads til en sump desværre.. men det er vel heller ikke et så stort problem at have overløb i?
Senest rettet af iiiiaaaaiiii søn 4. jan 2009 14:05, rettet i alt 1 gang.
Asbjørn
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Du kan selv lave det. Søg på sump her inde så kommer der en del op.
Men jeg vil nu købe et færdig setup hvis jeg var dig, det kan blive billiger i længden. Du kan sagtens være heldig at købe et akv. i den str. med alt for under 5000. kr. Eller hvis du vil spare en masse bøvl så er der jo den nye rsm til under 8000 kr. med alt hvad du skal bruge.
Du skal have for at det skal køre ordenligt:
Overløb i akv.
Sump
Skummer
Lys
cirkulation.
gerne mere men er ikke nødvændigt.
Men jeg vil nu købe et færdig setup hvis jeg var dig, det kan blive billiger i længden. Du kan sagtens være heldig at købe et akv. i den str. med alt for under 5000. kr. Eller hvis du vil spare en masse bøvl så er der jo den nye rsm til under 8000 kr. med alt hvad du skal bruge.
Du skal have for at det skal køre ordenligt:
Overløb i akv.
Sump
Skummer
Lys
cirkulation.
gerne mere men er ikke nødvændigt.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
En sump kan godt være muligt, men så bliver det et specielt bygget et med målene 29*25*50 L-D-H men kan det lade sig gøre??? Nej jeg vil ikke købe det hele færdigt, da det hele indgår i et stort DIY projekt, som omhandler 2 terrarier og et saltvandsakvarie
Asbjørn
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Det skal også laves specielt. se link http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 1&start=15
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
Okay, men hvor er skummeren i det der projekt?? Ang det at få det lavet så gør jeg det selv, og det samme med selve akvariet... Men hvordan skulle en "underlig" sump med de mål stilles op hvis det overhovedet er muligt, som sagt er det jo nogle næsten umulige mål der er på den... 29*25*50 L,D,H
Asbjørn
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
Højden på sumpen kan selvfølgelig blive mindre hvis det er det der skal til...
Asbjørn
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
skummer kan du ikke bare slev lave du bliver lige nødt til at læse om det at have et fuldt setup og hvordan det fungere.
Højden er også alt for meget.
Højden er også alt for meget.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
iiiiaaaaiiii skrev:Okay, men hvor er skummeren i det der projekt?? Ang det at få det lavet så gør jeg det selv, og det samme med selve akvariet... Men hvordan skulle en "underlig" sump med de mål stilles op hvis det overhovedet er muligt, som sagt er det jo nogle næsten umulige mål der er på den... 29*25*50 L,D,H
Skummer skal stå ned i sumpen . Alt vand der ryger op i overløbet på dit akv ryger ned i sumpen og der er det at skummer udføre arbejdet. Uden skummer vil jeg ikke have saltvand. alt vand i sumpen bliver skummet og ryger så op i akv. igen.