Aquascaping

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Aquascaping

Indlæg af Lars M »

Da jeg snart skal igang med et nyt setup, har jeg set mig rundt omkring på nettet for at finde lækre setups.

Omkring brug af baggrund og levende sten er jeg så faldet over denn måde at bygge tingene op på. Det er godt nok på tysk :G

http://www.atoll-riff-deko.de/

Der er tilsyneladende tale om at han limer stykker af levende sten på et skelet. Materialerne skulle være udelukkende døde levende stensmåstykker og :W nu kommer det gode sprøgsmål:
Er der nogen som kan hjælpe med hvilken epoxyklæber han bruger. Ser man på hans forskellige indlæg, er noget i en tube/sprøjte og noget tilsyneladende til at smøre på med en pensel.

Prøv at se denne tråd:
http://www.riffaquaristikforum.de/forum ... r=0&page=5

Det burde jo ikke være helt umuligt at kopiere :hehe:
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Tom Ekelund
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Re: Aquascaping

Indlæg af Tom Ekelund »

Prøv at gå ind på google og søg under atoll-riff-deko og tryk på oversæt det er dog ikke helt korrekt oversat men det hjælper da lidt..
mvh. Tom

200 liter og 60 liter sump og alt det andet + 112 liter samt et 60 liters børnehave og en 3*60 liters reol for opdræt der også en balje til Søheste ca 100 liter
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Lars M »

Tjaa Tom nu er jeg jo fra den generation, hvor tysk ikke var gået af mode, så jeg kan fint læse det.

Men jeg ved jo godt at mange har svært ved det, eller ikke gider, så tak for din oversætter :biggrin:
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvilken klæber han bruger ved jeg ikke, men for en del år siden havde jeg kontakt med en tysker som godt nok havde farvefrøer, men som også havde nogle gode idder.
Silicone lim findes i mange forskelige former, blandt andet findes der en som er ganske tyndtflydende. Den må man kunne bruge istedet for epoxyklæber til baggrundplader.
Et lille problem med den lim er blot at den er noget bekostelig og tuberne små. Limen bruges i det daglige til at pakke elektronik ind som skal være i meget fugtige omgivelser.

Du kan vel prøve at ringe til et eller andet firma som sælger epoxylim og høre om det er noget de har eller kender til.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Helt ærligt så syntes jeg at følgende er vigtigt :

1) Højt flow mulighed gennem stensætning
2) Æstetik

Jeg syntes at low cost ideen med at bygge op på plast kasser er kanon i store baljer. Man får et fornuftigt indhold/mængde sten og spare lidt der. Samtidig et godt flow uden der samler sig skidt !

Dertil kan man lave lidt PVC rør og stripse sten på, det kan blive utrolig kreativt og endnu vigtigere er det så fast at når man står ind over sin store balje 2 år senere kan man masse til med koral klæber uden at bekymre sig om hele lortet skrider og vælter !

Og så er det levende - ikke noget fosfat cirkus eller andet skrammel som keramik uanset producent. Uanset hvem der har lavet det er det dyrt !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Lars M »

Det spændende ved ham her eer jo netop at det er lavet af levende sten. Min ide var at lime nogle lidt større levende sten sammen og på den måde skabe en meget åben struktur lidt som denne, som er fra et nano.

Jeg har et bundareal på 140 X 100, så der er plads at lege på :biggrin:
Vedhæftede filer
Bonsai.jpg
Mvh.

Lars Mogensen
vestergaard
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Geografisk sted: Hadsund

Indlæg af vestergaard »

hej Lars,jeg synes den ide med pvc rør er en god ide,det er let at lave et skelet og stripse stenene på,har set et akvarie på reefcentral hvor det var gjort sådan,og hold da op.. jeg overvejer selv hvad jeg skal lave i mit nye setup,har tænkt på at bygge baggrunds plader med små stykker tørlagte ls og så polyester som bindemiddel.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"