Lord Mike:
"Jeg forstår ikke helt hvad du mener, man har jo bla. refugie netop fordi det skal nedbryde de næringsstoffer som
alger lever af, derudover har et godt refugie så mange andre fordele bla føde station for pods, kontrol over algerne mm."
Jeg betvivler på ingen måde virkningen af et
refugium (og kunne godt finde på engang at sætte et til systemet, alene p.g.a. produktionen af pods), men jeg vil ikke, allerede før det viser sig nødvendigt, indrette sumpen til det. Mange akvarier kører jo fint uden, og der er efter min mening, ingen grund til at komplicere sit setup unødvendigt.
Der er jo også alternativer til
alger, i form af diverse nitratfiltre, som kunne være mere praktiske, hvis man får brug for øget nitratreduktion.
Min primære argumentation er, at det må være en fordel at indrette sumpen så enkelt som muligt fra starten, for netop at kunne indsætte flere funktioner, uden at løbe ind i forhindringer. Får man f.eks. i en periode brug for at filtrere med vat, er det i det ganske let at lægge et indvendigt filter ned i det viste setup. Ligeledes vil nitratfilter,
kalkreaktor og alt det andet spændende isenkram lettere kunne placeres i det store rum, end det ville være muligt i en
sump hvor pladsen var delt op imindre kamre. Det er selvfølgelig bare min private filosofi.