Jeg har en lille sump på 60L med et enkelt rum til caulerpa. Gider ikke lige gå ud og bruge penge på en lampe for så lidt.
Kan jeg bruge en alm lampe? evt med en speciel pærer i eller....?
Lys til sump
- TroJanRds
- Kejser fisk
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Randers
Re: Lys til sump
ja kan du som godt .. evt. bare en energisparepære .. jeg selv bruger mit gamle grolux T8 rør fra min ferskvandstid...
- Chris2500DK
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Du skal bare huske at jo "dårligere" lys du sætter på jo mindre grund er der til at have caulerpa i sumpen overhovedet. Makroalger kan fjerne en masse næring fra vandet, men der skal noget ordentligt lys til for at få fuld gavn af dem.
- Chris2500DK
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Det kommer vel an på hvorfor du har dem. Hvis de bare skal overleve så sætter du lys på efter det, hvis de bare skal vokse så sætter du lys på efter det og hvis de skal vokse så meget som muligt så sætter du lys på efter det.
- William Jr
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
- Jeg tror at lyset fra en "Soft" energi spare pære er fint. Valg en lav watt, højt udbytte pære. "Soft" pærene med blødt lys mener jeg passer i farvespektret for planter
LED med GU10 fatning er også en mulighed. Vælg hvidt lys!
LED med GU10 fatning er også en mulighed. Vælg hvidt lys!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)