Algeproblemer
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6040 Egtved
- Geografisk sted: Egtved
Algeproblemer
Hej alle!
Jeg har et algeproblem, som jeg håber at nogle af jer kloge hoveder kan hjælpe mig med. Mit akvarie har kørt i ca 9 måneder. Jeg skifter 30 liter vand hver 14. dag og kører selvfølgelig med osmose. Mine vandværdier er ok.
PH - 8.2
KH - 8
CA - 440
NO2 - 0.0
NO3 - 0.0
NH3 - 0.0
NH4 - 0.0
SI - 0.0
MG - 1300
PO4 - ?
Jeg kører med sump med alger og fisk og koraller trives. Jeg kører med ballingmetode. Og det er stabil. Jeg har vedlagt et billede.
hilsen Hans K
Jeg har et algeproblem, som jeg håber at nogle af jer kloge hoveder kan hjælpe mig med. Mit akvarie har kørt i ca 9 måneder. Jeg skifter 30 liter vand hver 14. dag og kører selvfølgelig med osmose. Mine vandværdier er ok.
PH - 8.2
KH - 8
CA - 440
NO2 - 0.0
NO3 - 0.0
NH3 - 0.0
NH4 - 0.0
SI - 0.0
MG - 1300
PO4 - ?
Jeg kører med sump med alger og fisk og koraller trives. Jeg kører med ballingmetode. Og det er stabil. Jeg har vedlagt et billede.
hilsen Hans K
- Vedhæftede filer
-
- 123 (Small).JPG (58.87 KiB) Vist 1652 gange
- Henrik S.
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8800 Viborg
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: Viborg
Hej Hans K!
Den slags algeproblemer skyldes et eller andet der ikke er som det skal være... Jeg mener ikke at du skulle have så mange brune alger efter 9 måneder. For at komme problemet lidt nærmere vil jeg bede dig om at svare på nedenstående spørgsmål:
Har algerne været der fra starten, eler er de ommet gradvist eller lige pludseligt?
Hvor stort er dit akvarie?
Hvad er PO4 værdien?
Bruger du koralfoder?
Hvormange snegle har du i akvariet?
Har du målt udgangsværdien på dit osmoseanlæg?
Hvormange fisk har du i akvariet?
Den slags algeproblemer skyldes et eller andet der ikke er som det skal være... Jeg mener ikke at du skulle have så mange brune alger efter 9 måneder. For at komme problemet lidt nærmere vil jeg bede dig om at svare på nedenstående spørgsmål:
Har algerne været der fra starten, eler er de ommet gradvist eller lige pludseligt?
Hvor stort er dit akvarie?
Hvad er PO4 værdien?
Bruger du koralfoder?
Hvormange snegle har du i akvariet?
Har du målt udgangsværdien på dit osmoseanlæg?
Hvormange fisk har du i akvariet?
Mvh.
Henrik S.
Henrik S.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6040 Egtved
- Geografisk sted: Egtved
Hej Carsten!
Jeg har ikke et fosfat testsæt. Jeg bruger JBL til Nitrat men jeg har svovlfilter på.
Hej Henrik!
Der har været lidt alger fra starten, men ikke så voldsomt som nu. Mit akvarie er 400 liter + sump. Jeg ved ikke hvad PH4 ligger på, da jeg ikke har et måleskema til mit JBL sæt. Jeg bruger ikke koralfoder. Der er omkring 10 snegle + en søhare.
Jeg kender ikke værdierne for mit osmoseanlæg, men dem vil jeg teste imorgen.
Af fisk er der 2 klovnefisk, 2 dværgkejser, en gul kirug, en paletkirug, en Hugo, en gulhalet gby og en mandarin. 2 sandsøstjerner.
Jeg har ikke et fosfat testsæt. Jeg bruger JBL til Nitrat men jeg har svovlfilter på.
Hej Henrik!
Der har været lidt alger fra starten, men ikke så voldsomt som nu. Mit akvarie er 400 liter + sump. Jeg ved ikke hvad PH4 ligger på, da jeg ikke har et måleskema til mit JBL sæt. Jeg bruger ikke koralfoder. Der er omkring 10 snegle + en søhare.
Jeg kender ikke værdierne for mit osmoseanlæg, men dem vil jeg teste imorgen.
Af fisk er der 2 klovnefisk, 2 dværgkejser, en gul kirug, en paletkirug, en Hugo, en gulhalet gby og en mandarin. 2 sandsøstjerner.