Akvarie salgsboom, eller ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Akvarie salgsboom, eller ?

Indlæg af krebs36 »

Hejsa.

Jeg har siddet og undret mig lidt, at der står/har stået helt vildt mange akvarier til salg i den sidste tid, og jeg kiggede så lige på siden med salg, og talte ca. 40 akvariesalg bare i November måned.!?
Jeg er lidt nysgerrig, og gad godt vide, hvad der gør at folk pludselig har så travlt med at sælge?
Jeg ved godt el-prisen er steget, og det er op til Jul, og nogle har fået børn, nogen udbygger osv.
Men kunne måske være interessant at lave en rundspørger og høre, hvad folks begrundelser er for at de sælger? For jeg synes det virker meget pludseligt (nærmest Boom-Agtigt) Eller er det mig....? :wink:
Og fortsætter dem der sælger, med noget andet (større, mindre, fersk, noget helt 4. eller intet)?
Hvad mener I andre.? Mvh Kim :biggrin:
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: Akvarie salgsboom, eller ?

Indlæg af Lars S »

Ja det ser ud til at der er ''udsalg'' inden for saltvand :(
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Mit 250L ryger også snart til salg, men det bliver vist ikke meget jeg kan få for det :-/
Mit nuværende sælger jeg udelukkende pga upgrade og flytning

/henrik
Kirling
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Kirling »

har også lagt mærke til det, tror det hele bunder lidt i finanskrisen, folk bliver fyret fra arbejde kan ikke betale deres gæld på huset osv osv, prøv at se hvor mange der ryger på tvangs auktion i øjeblikket.. tror der er mange der overvejer at skille sig af med det pga de er navøse for fremtiden også ang el-priser osv..

ved det ikk men lur mig om der ikk er noget om det
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Indlæg af martinl »

mon ikke bare folk vil ha noget støre :wink:
det er ivertfald derfor vi sælger
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 967
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Tror desværre også at finanskrisen forkrækker folk- og saltvandsakvariet står nok først for når der skal skrues ned for forbruget i familien.
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

Jeg sælger mit 300L da jeg opgradere til et spritnyt. Fis med den finanskrise, da den ikke rammer den daglige økonomi alligevel. Så ud over stepperne :-)

Men er da lidt ærgelig over at jeg ikke kan komme af med mit nuværende, da det står og fylder lidt i lejligheden.

/Henrik
Kirling
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Kirling »

HerrO skrev:Jeg sælger mit 300L da jeg opgradere til et spritnyt. Fis med den finanskrise, da den ikke rammer den daglige økonomi alligevel. Så ud over stepperne :-)

Men er da lidt ærgelig over at jeg ikke kan komme af med mit nuværende, da det står og fylder lidt i lejligheden.

/Henrik
den rammer jo i stor grad da der er RIGTIG mange der bliver fyret i øjeblikket, grunden til de fleste bliver fyret er finanskrisen

det er jo også derfor folk ikke vil købe noget nyt er jeg sikker på, måske derfor du ikk kan komme af med dit??

kan selvfølgelig ikk sige at det kun er derfor men tror det har en del af ansvaret
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg har snakket med en del ''små'' forretninger inden for de sidste par mdr. ikke kun inden for akvarie verden, og de siger næsten alle sammen, at salget er gået kraftigt ned eller næsten tilbage :G

Det er ret træls for dem, da de ikke bare kan lave udsalg, men der er stort set kun at se tiden an :dizzy:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
18

Indlæg af HerrO »

lykke skrev:
HerrO skrev:Jeg sælger mit 300L da jeg opgradere til et spritnyt. Fis med den finanskrise, da den ikke rammer den daglige økonomi alligevel. Så ud over stepperne :-)

/Henrik
den rammer jo i stor grad da der er RIGTIG mange der bliver fyret i øjeblikket, grunden til de fleste bliver fyret er finanskrisen

det er jo også derfor folk ikke vil købe noget nyt er jeg sikker på, måske derfor du ikk kan komme af med dit??

kan selvfølgelig ikk sige at det kun er derfor men tror det har en del af ansvaret
Uden vi skal fare ind i en stor tråd om økonomi og arbejdsløshed i DK så er det stadigvæk situationen at der ikke er "mange" der er blevet uden arbejde. Der har været enkelte som er ramt af det. Og det er jo som kendt primært i finansverden og byggeriet som er på vej nedad. Dog skal man lige huske at trække fra at der er i byggeriet er mange non-danskere der arbejder. Og de smutter først.

Men det har da helt klart en indvirkning på folks hoveder og hvad de tænker over ved at smide 10K efter at starte akvarie op. Dog er mælken eller lånet som sådan ikke blevet dyrere. Renten er steget, men det koster kun på løbetiden (som udgangspunkt).

Så pt vil jeg klart mene at der er mere usikkerhed og hysteri omkirng det som sker end der reelt er noget galt. Alle er blot mere forsigtige. Derfor rammer det også folks lyst til at købe ting, selvom der i mange tilfælde er det samme rådighedsbeløb hver måned. Men lever man af en kredit - ja så har det en effekt, da renter der jo er en del højere. Det ses da tydeligt på min kassekredit i hvert fald :-)

Igen dette er min egen vurdering af den verden vi lever i. Og ja, det betyder sikkert at mit akvarie kommer til at stå lidt længere tid end planlagt. Men sådan er det jo. Ingen klager herfra - endnu :-)

/HerrO
Senest rettet af HerrO tirs 25. nov 2008 11:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg tror også grunden kan findes i at der det sidste år er kommet mange rigtig mange flere som har fået saltvand og det vil naturligvis også sætte antallet op af folk som lukker ned igen! og måske er beslutningen om at lukke ned hjålpet lidt på vej at krisen!

Men krisen, for mit/vores vedkommendene har vi ikke mærket noget, tværdigmod har vi aldrig haft så stort overskud, og nu bliver F1 lånet " for jeg har ikke været så dum at låse den" stort set det samme igen. samt Benzin og madvare falder!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

PS. jeg kender mange som er bleven fyret men alle har fået arbejde igen inden 14 dage!
På min fatters arbejde mangler de stadig perosnale i produktionen!
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

Her på vindmølle fabrikken er der lige blevet fyret 26 mand fra produktionen, heldigvis ingen funktionærere.

Har intet mærket til finanskrisen, nok fordi jeg ikke har nogle lån. Så her bliver der vidst bare købt ind i stor stil :-P
Kirling
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Kirling »

HerrO skrev:
lykke skrev:

/Henrik

Uden vi skal fare ind i en stor tråd om økonomi og arbejdsløshed i DK så er det stadigvæk situationen at der ikke er "mange" der er blevet uden arbejde. Der har været enkelte som er ramt af det. Og det er jo som kendt primært i finansverden og byggeriet som er på vej nedad. Dog skal man lige huske at trække fra at der er i byggeriet er mange non-danskere der arbejder. Og de smutter først.

Men det har da helt klart en indvirkning på folks hoveder og hvad de tænker over ved at smide 10K efter at starte akvarie op. Dog er mælken eller lånet som sådan ikke blevet dyrere. Renten er steget, men det koster kun på løbetiden (som udgangspunkt).

Så pt vil jeg klart mene at der er mere usikkerhed og hysteri omkirng det som sker end der reelt er noget galt. Alle er blot mere forsigtige.

Igen dette er min egen vurdering af den verden vi lever i. Og ja, det betyder sikkert at mit akvarie kommer til at stå lidt længere tid end planlagt. Men sådan er det jo. Ingen klager herfra - endnu :-)

/HerrO
jeg kender 5 udlærte danske håndværkere der har mitet arbejdet, kender en vognmand der har fyret 10 og sådan kunne jeg blive ved lidt endu.. kæresten arbejder i danske bank og hun siger det er HELT VILDT så mange der ryger på tvangsauktion, pga de ikk kan betale kig på jobnet der er 9.000 ledige stillinger men 120.000 ledige og det er kun på jobnet.. den der med at regeringen siger at der er de laveste tal på ledighed i mange år.. tror jeg ikk holder mere.. siger ikke jeg er sikker men det er sku ikk hysteri omkirng det.. det er nemlig bare at åbne øjne og følge lidt med
hvorfor tror du at håndværkerne ikk har så meget at lave.. det er da fordi hr og fru jensen ikke for lavet køkken om fordi de passer på deres penge
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Tror sku' det er lidt tilfældigt!! den med arbejdsløsheden køber jeg ikke, ledigheden er stadig markant lav, der forventes godt nok en stigning i ledigheden de næste 3 år men jo ikke på et særligt højt niveau og derefter vil den store "årgang " skulle erstattes med de meget små årgange, og derefter vil ledigheden falde igen. Tror mere truslerne om "grønne skatter" for alvor kan få nogle til at overveje situationen.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

tja, når jeg kigger lidt rundt i mit nærområde synes jeg sku der er mange der stadig bygger løs. Vi har selv håndværkere gående derhjemme og har da kastet en god slat penge efter dem de sidste par uger, naboen bygger også om, genboen for bygget til, længere nede af vejen får de lavet hel ny have, carport osv osv osv.... jeg er selvstændig inden for transportbranchen og har absolut ikke mærket nogen nedgang endnu.
... intet vand i stuen for tiden ...
Kirling
Rev haj
Rev haj
17

Indlæg af Kirling »

RedSea skrev:tja, når jeg kigger lidt rundt i mit nærområde synes jeg sku der er mange der stadig bygger løs. Vi har selv håndværkere gående derhjemme og har da kastet en god slat penge efter dem de sidste par uger, naboen bygger også om, genboen for bygget til, længere nede af vejen får de lavet hel ny have, carport osv osv osv.... jeg er selvstændig inden for transportbranchen og har absolut ikke mærket nogen nedgang endnu.

ja vi kunne jo blive ved og ved...det er bare mit syn på det..
og jeg ved da at der er rigtig mange der går hjemme.. om i vil det eller ej
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

lykke skrev:
RedSea skrev:tja, når jeg kigger lidt rundt i mit nærområde synes jeg sku der er mange der stadig bygger løs. Vi har selv håndværkere gående derhjemme og har da kastet en god slat penge efter dem de sidste par uger, naboen bygger også om, genboen for bygget til, længere nede af vejen får de lavet hel ny have, carport osv osv osv.... jeg er selvstændig inden for transportbranchen og har absolut ikke mærket nogen nedgang endnu.

ved bare hva jeg oplever..

Folk stopper vel heller ikke med at bygge færdig når nu de er gået igang.

Men jeg ved at rådigheds beløbet for nye og kommende hus ejer er steget en hel del og bankerne er blevet meget mere forsigtig med at låne deres penge ud.
i dag skal du have kautionist i de fleste tilfælder, og alm. mennesker kan heller ikke bare gå ind fra gaden og låne til hus og udbetaling på over 2 mill. det var hverdag for 4 mdr. siden.

Så tingende har ændret sig, folk værner om deres penge og nu får de lusingen for at købe dyr hus og stor bil på lån.
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

I EL brancen kan vores firma absolut ikke mærke nedgang, tværtimod.

Men når det nu er sagt, så er det alment kendt at efter sommeren er nogle akvarier "kogt over" og indholdet er dødt, folk sælger enten med det samme eller starter forfra... nogle uden held og derefter når vi efteråret og folk sælger ud i det de tænker "jeg kan bruge nogle penge til en anden hobby, jul osv" samt at nogle måske tænker... "nu vil jeg starte helt fra bunden med et nyt drømme akvarie" osv

Som sådan tror jeg at danskerene spare lidt mere på middage i byen, junkfood og biografture end på deres hobby.

Men nu har der også været en stor tilgang af nye saltvandsakvarister og med flere nye vil der naturligt også være et større antal der falder fra i forhold til bare for nogle år siden.

Blot mine meninger ;-)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

syntes det var letter for et års tid siden at sælge koraller, nu er folk ik så meget for at købe.

men har da udnyttet situationen til at score noget godt billigt udstyr ;)

mon ikke der kommer et lille boom igen, når regeringen ændre på skatten eller hvad de nu vil.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg læste at en finansmand havde udtalt at finanskrisen blev pustet op til meget større mere at medierne.
Se bare på Tv2 news. Der går ikke en 1 time uden at man har hørt det både 2 og 3 gange at det hele går ad helvedes til. Og er der bare en aktie der falder 0,1 point, så er der interweivs med finansfolk om det forfærdelige i det og.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

jeg synes nu også det bliver blæst helt ud af proportioner.....
Der skal komme en helt naturlig nedgang efter alt har kørt med 200km/t som det har her hjemme de sidste mange år.
Og fordi at USA og store dele af europa ikke har det så godt økonomisk synes jeg da ikke vi skal kaste os i støvet med dem, for jeg synes vi har det fint her hjemme.

Dem som får det hård nu pga renten, har selv valgt at lege farligt med renten, også gider jeg sku ikke høre på deres pis og tuderi fordi den stiger..... DET VIDSTE DE!

Anyway synes jeg nu vi har det godt her hjemme, og når folk lige får den her "krise" på afstand skal der da helt sikkert nok komme gang i akvarie hoppy'en igen.

Bare mit syn
Mvh Michael
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

og imens jeg læser dette er der lige endnu et indslag i radio, om hvor slemt finans krisen enlig er pt...
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Geografisk sted: vest-sj

Indlæg af martinl »

håndvæker har nok ikke lige så meget at lave da det jo osse er vinter/ plus der er flere og flere der ansætter de skide polakker som abj for under 100kr i timen plus de sender pengene hjem og ikke betaler skat af ders penge i danmark hvor pengene er udbetalt. så det kan vi vist takker polakker og mester for de ansætter dem.
det kan bare ikke være rigtigt.

og huse er jo osse faldet i pris så jo osse klart folk ikke bygger lige så meget.
der er sku mange ting i det der spilder ind.

men ens akv kan ikke blive for stort mer ville ha mer så bare hold på der ude :beer:
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
18

Indlæg af HerrO »

StarF skrev:og imens jeg læser dette er der lige endnu et indslag i radio, om hvor slemt finans krisen enlig er pt...
Ja og det som er vigtigt er at kunne skelne mellem finans krisen, som rammer finans markederne og ikke en økonomisk krise eller recision som er det som er det som kan/vil ramme den enkelte. Korrekt at også fyringer etc. vil ramme enkelte, men man skal se det lidt fra oven og ikke kun sige at man kender flere som er blevet fyret.

Lad os nu se hvordan det går hen over julen og i 1. kvartal. Alt andet lige er det nok først der effekterne af eventuelle fyringsrunder viser sig grundet opsigelsesfrister osv.

/HerrO
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Godt at vi er nogle få, der har sat os det mål, at afbøde de værste effekter af finanskrisen, og sørge for, at de stakkels håndværkere, stadig har noget at ruske i. (de sidste mange år har de jo knoklet r*ven ud af bukserne -det er jo hårdt først at arbejde for mester - og så efter efterfyraften arbejde "orange").

Pr. 1.12.08 flytter vi i hus. (der redet jeg lige dagen, for den lokale ejendomsmægler).
Så skal der lige laves 190 kvm. nye gipslofter (redet både den lokale tømmer + maler)
Så napper vi lige et nyt køkken, badeværelser, bryggers (reddet lige den lokale Invita, tømre, murer, vvs´er samt elektriker)
Nye vinduer overalt (redet lige produktionsarbejderne på den lokale vinduesfabrik + tømren (igen, igen) der skal sætte dem i.

Summa Sumarum:
Når jeg er færdig med at "redde" alle disse pragtfulde mennesker fra finanskrisens åg, er jeg ligeså gældsat som resten af tosserne i dette land (for fu¤# hvor håndværkerne dog stadig tager sig godt betalt) - og så bliver det sq* nok min tur til at lukke ned ; )
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Mon ikke de fleste i denne hobby ligger ret godt placeret løntrinsmæssigt?
Jeg tror ikke finanskrisen har så meget af gøre med at der bliver solgt mange akvarier i denne tid. Der er ikke så meget fokus på hobbyen i sommermånederne, hvilket betyder at interessen plejer at blusse op igen i denne tid.
Så det er nu der skal gøres noget ved det halvgemte og måske glemte akvarie. Så mon ikke det faldende salg hænger sammen med at vi har haft et langt efterår der ikke har givet anledning til så mange hyggelige regnvejrsdage foran akvariet? ;)

For midt vedkommende har jeg ihvertfald købt et splinternyt akvarie :D
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
17
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Mon ikke der bare er tale om de normale svingninger i hobbyen?

Det er altid gået op og ned med saltvandshobbyen, og efter en periode med mange nye, vil der altid komme en periode, hvor de skuffede falder fra igen.

Der er jo desværre en tendens til, at mange af saltvandsfanatikerne "glemmer" at fortælle om de lidt kedeligere sider af hobbyen, til fordel for et skønmaleri af hvor let og problemfrit det hele går....

At der måske er problemer med økonomien, kan selvfølgelig være medvirkende til, at der ikke kommer nye til.
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmø

Indlæg af Fif »

Jeg arbejder dagligt med masser af virksomheder og de fleste kan mærke krisen, tror også at medierne har blæst en del til bålet.

Det vænder igen 100 % og vi kommer til at mangler arbejdskraft igen igen.
Arbejder fra polen osv. dem vil jeg ikke kalde skide som en gør i det her indleg, de var med til at det gik godt i den periode hvor der var travlt. Vi mangled dem og det er ikke alle der arbejder orange og ikke betaler skat. Kort sagt de var nødvendige, at de ikke er det merer er noget andet, men igen er det kun pt. de ikke er nødvendige det kommer igen.

Jeg har også tænkt om det var derfor folk solgte ud, for der har været en del eller der er en del der sælger ud.
Men igen jo flere der kommer ind i denne verden jo flere ryger der i svinget om de lukker opgrader nedgrader, det er svært at sige.
Mvh fif

Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
18

Indlæg af HerrO »

Så kom der lidt fakta på bordet omkring beskæftigelsen:

LINK: http://www.business.dk/article/20081126 ... /81126080/

Det viser sig at der pt er en lille fremgang og ikke tibagegang.

/HerrO
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"