Solkoral
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8000
Solkoral
Hej
Nu har vi anskaffet os en solkoral. Vi har placeret den, så den står skrå samt i forholdsvis skygge, dog ikke helt.
Nu vil vi så gerne høre om jeres erfaringer med fodring af korallen.. Hvor tit og hvilket tidspunkt på dagen skal den fodres på?
Det virker umiddelbart lidt svært at give hele korallen mad. Dvs. at vi har prøvet at opløse noget frostfodder (artemia) og sprøjtet fodret ud på korallen med en lille kanyle. Men det virker slet ikke som om, at vi gør det som det skal gøres.
For at vi kan se korallen får noget at spise, skal vi ramme præcis ind i midten hvor munden sider, og det kan simpelthen ikke lade sig gøre som vi gør.. Spøgsmålet er så bare, om den får mad alligevel, eller ikke?
(det skal lige siges, at vi har haft korallen et par dage nu og den ikke har åbnet sig endnu - er det normalt?)
Er der nogen med gode forslag eller kommentarer, er I meget velkommen til at skrive.
Hilsen Malene og søren
Nu har vi anskaffet os en solkoral. Vi har placeret den, så den står skrå samt i forholdsvis skygge, dog ikke helt.
Nu vil vi så gerne høre om jeres erfaringer med fodring af korallen.. Hvor tit og hvilket tidspunkt på dagen skal den fodres på?
Det virker umiddelbart lidt svært at give hele korallen mad. Dvs. at vi har prøvet at opløse noget frostfodder (artemia) og sprøjtet fodret ud på korallen med en lille kanyle. Men det virker slet ikke som om, at vi gør det som det skal gøres.
For at vi kan se korallen får noget at spise, skal vi ramme præcis ind i midten hvor munden sider, og det kan simpelthen ikke lade sig gøre som vi gør.. Spøgsmålet er så bare, om den får mad alligevel, eller ikke?
(det skal lige siges, at vi har haft korallen et par dage nu og den ikke har åbnet sig endnu - er det normalt?)
Er der nogen med gode forslag eller kommentarer, er I meget velkommen til at skrive.
Hilsen Malene og søren
- Hobbyakvaristen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
Re: Solkoral
Hej
Nej den åbner sig ikke når lyset slukker.... Men vi har selvfølgelig også kun haft den i et par dage.
Vi har også tænkt på om den får for meget lys, men har svært ved at lave mere skygge end den allerede står i, da vores opbygning er som den er.
Vi kan bare se, at det er enormt forskelliget hvor og hvordan folk placere den. Nogle stilller den slet ikke i skygge. Kan der ske noget ved den står som den gør..
Det skal lige siges at det på billedet ser ud til, at den får meget mere lys, end den egentlig gør. kun den nederste del står i lys.
Nej den åbner sig ikke når lyset slukker.... Men vi har selvfølgelig også kun haft den i et par dage.
Vi har også tænkt på om den får for meget lys, men har svært ved at lave mere skygge end den allerede står i, da vores opbygning er som den er.
Vi kan bare se, at det er enormt forskelliget hvor og hvordan folk placere den. Nogle stilller den slet ikke i skygge. Kan der ske noget ved den står som den gør..
Det skal lige siges at det på billedet ser ud til, at den får meget mere lys, end den egentlig gør. kun den nederste del står i lys.
- Hobbyakvaristen
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
Prøv at vente et par dage.
Har selv en der får for meget lys, men åbner sig under blå belysning og om natten.
Kan ikke se der skulle ske noget ved at den står som den står hvis du kan leve m den ik er åben.
Har selv en der får for meget lys, men åbner sig under blå belysning og om natten.
Kan ikke se der skulle ske noget ved at den står som den står hvis du kan leve m den ik er åben.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6510 Gram
- Geografisk sted: Gram
Hej du behøver ikke fodre hver enkelt mund da det jo er en koloni... Den skal bare fodres "nok"fakeprofile skrev: Det virker umiddelbart lidt svært at give hele korallen mad. Dvs. at vi har prøvet at opløse noget frostfodder (artemia) og sprøjtet fodret ud på korallen med en lille kanyle. Men det virker slet ikke som om, at vi gør det som det skal gøres.
Her er lidt om solkoral care
http://www.melevsreef.com/suncoral.html
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Placeringen af korallen gør ikke fodringen nemmere. Jeg ved at nogle har brugt en plastbøtte og placeret den over korallen, og hældt fodret ind i til korallen, så det ikke fordvinder med det samme.
En solkoral, åbner sig normalt først om natten, men kan nogen gange trickes til det, ved at sprøjte en smule af saften fra frostfodret ned til den nogle minutter inden fodringen. Men forvent ikke at den åbner sig midt på dagen først lige inden lyset slukker.
En solkoral, åbner sig normalt først om natten, men kan nogen gange trickes til det, ved at sprøjte en smule af saften fra frostfodret ned til den nogle minutter inden fodringen. Men forvent ikke at den åbner sig midt på dagen først lige inden lyset slukker.
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
Er det nr 1 og fodre med frostfoder (artemia)? eller er det lige så godt med frost rejer der er skåret i mikrostykker? eller ska man ofre penge i noget "marine snow"?
Mvh Malene og Søren
Mvh Malene og Søren
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg vil tro at både frosne artemia, cyclops og cyclop-eeze er meget velegnet til det, hvorimod selv rejer i meget små stykker nok er for store til den.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8544 Mørke
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Mygind - Randers
Jeg foder min med mysis og artemia hvilket den let kan spise. Jeg bruger en stor køkkenpincet til at holde om fodret - med den tager jeg fodret ned til dens gule tentakler der holder fast om foderet. Jeg fodere min en gang om ugen. Som carsten skriver kan man godt få den til at "sprænge ud" ved at sprøjte lidt saft ud tæt ved den.
- Berits tank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8520 Lystrup
uhh bliver lidt forvirret nu
jeg har en solkoral... og ved faktisk ikke noget om den. Den åbner sig når hqiét slukker. har haft den i snart 2 måneder fodre den ikke rigtigt med noget... men den ser ud til at trives... tror jeg 

Nu med 10 latterlige guppyer i 19 L...
viewtopic.php?f=115&t=37755
viewtopic.php?f=115&t=37755
- Mickey86
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
så hvidt jeg ved skal den fodres, nu hvor den ikke optager næring fra lys. min var heller ikk let og få til og spise fra start af og kommer også kun ud efter hqi har slukket, men det er bare lidt tålmodighed man skal bare lokke den lidt.. jeg sprøjter maden direkte ned til et hoved af gangen og så griber de selv fast til maden