Solkoral

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
fakeprofile
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8000

Solkoral

Indlæg af fakeprofile »

Hej

Nu har vi anskaffet os en solkoral. Vi har placeret den, så den står skrå samt i forholdsvis skygge, dog ikke helt.

Nu vil vi så gerne høre om jeres erfaringer med fodring af korallen.. Hvor tit og hvilket tidspunkt på dagen skal den fodres på?

Det virker umiddelbart lidt svært at give hele korallen mad. Dvs. at vi har prøvet at opløse noget frostfodder (artemia) og sprøjtet fodret ud på korallen med en lille kanyle. Men det virker slet ikke som om, at vi gør det som det skal gøres.

For at vi kan se korallen får noget at spise, skal vi ramme præcis ind i midten hvor munden sider, og det kan simpelthen ikke lade sig gøre som vi gør.. Spøgsmålet er så bare, om den får mad alligevel, eller ikke?

(det skal lige siges, at vi har haft korallen et par dage nu og den ikke har åbnet sig endnu - er det normalt?)

Er der nogen med gode forslag eller kommentarer, er I meget velkommen til at skrive.

Hilsen Malene og søren
Vedhæftede filer
solkoral 002 (Small).jpg
solkoral 002 (Small).jpg (79.99 KiB) Vist 1838 gange
solkoral 001 (Medium).jpg
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Solkoral

Indlæg af Hobbyakvaristen »

Ser ud til den får for meget lys.

Åbner den sig når lyset bliver slukket ?
fakeprofile
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af fakeprofile »

Hej

Nej den åbner sig ikke når lyset slukker.... Men vi har selvfølgelig også kun haft den i et par dage.

Vi har også tænkt på om den får for meget lys, men har svært ved at lave mere skygge end den allerede står i, da vores opbygning er som den er.

Vi kan bare se, at det er enormt forskelliget hvor og hvordan folk placere den. Nogle stilller den slet ikke i skygge. Kan der ske noget ved den står som den gør..

Det skal lige siges at det på billedet ser ud til, at den får meget mere lys, end den egentlig gør. kun den nederste del står i lys.
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af Hobbyakvaristen »

Prøv at vente et par dage.

Har selv en der får for meget lys, men åbner sig under blå belysning og om natten.
Kan ikke se der skulle ske noget ved at den står som den står hvis du kan leve m den ik er åben.
theomi
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6510 Gram
Geografisk sted: Gram

Indlæg af theomi »

fakeprofile skrev: Det virker umiddelbart lidt svært at give hele korallen mad. Dvs. at vi har prøvet at opløse noget frostfodder (artemia) og sprøjtet fodret ud på korallen med en lille kanyle. Men det virker slet ikke som om, at vi gør det som det skal gøres.
Hej du behøver ikke fodre hver enkelt mund da det jo er en koloni... Den skal bare fodres "nok"

Her er lidt om solkoral care
http://www.melevsreef.com/suncoral.html
Ib Kunz Mathiesen -- Forkæmper for anemoner´s ve og vel

200 liter akvarie in the making
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Placeringen af korallen gør ikke fodringen nemmere. Jeg ved at nogle har brugt en plastbøtte og placeret den over korallen, og hældt fodret ind i til korallen, så det ikke fordvinder med det samme.

En solkoral, åbner sig normalt først om natten, men kan nogen gange trickes til det, ved at sprøjte en smule af saften fra frostfodret ned til den nogle minutter inden fodringen. Men forvent ikke at den åbner sig midt på dagen først lige inden lyset slukker.
fakeprofile
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17

Indlæg af fakeprofile »

Er det nr 1 og fodre med frostfoder (artemia)? eller er det lige så godt med frost rejer der er skåret i mikrostykker? eller ska man ofre penge i noget "marine snow"?

Mvh Malene og Søren
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil tro at både frosne artemia, cyclops og cyclop-eeze er meget velegnet til det, hvorimod selv rejer i meget små stykker nok er for store til den.
Mark W
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 8544 Mørke
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Mygind - Randers

Indlæg af Mark W »

Jeg foder min med mysis og artemia hvilket den let kan spise. Jeg bruger en stor køkkenpincet til at holde om fodret - med den tager jeg fodret ned til dens gule tentakler der holder fast om foderet. Jeg fodere min en gang om ugen. Som carsten skriver kan man godt få den til at "sprænge ud" ved at sprøjte lidt saft ud tæt ved den.
Brugeravatar
Berits tank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af Berits tank »

uhh bliver lidt forvirret nu :) jeg har en solkoral... og ved faktisk ikke noget om den. Den åbner sig når hqiét slukker. har haft den i snart 2 måneder fodre den ikke rigtigt med noget... men den ser ud til at trives... tror jeg :)
Nu med 10 latterlige guppyer i 19 L...
viewtopic.php?f=115&t=37755
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

så hvidt jeg ved skal den fodres, nu hvor den ikke optager næring fra lys. min var heller ikk let og få til og spise fra start af og kommer også kun ud efter hqi har slukket, men det er bare lidt tålmodighed man skal bare lokke den lidt.. jeg sprøjter maden direkte ned til et hoved af gangen og så griber de selv fast til maden
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"