Fosfatfjerner - hvordan?
- Stefan
- Rev haj
- Reactions: 48
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Fosfatfjerner - hvordan?
Jeg har netop bestilt en omgang PO4-fjerner fra Aquafair.
Jeg kan forstå, at man med ringere effekt end i et decideret filter, kan putte dette i en filtersok af en art. Da jeg ikke har råd til et sådan filter lige pt., vil jeg høre hvad man ellers kan proppe det i og hvordan og hvorledes?
Kan jeg smide det i en nylonstrømpe, binde en knude og smide den i sumpen et sted?
Jeg kan forstå, at man med ringere effekt end i et decideret filter, kan putte dette i en filtersok af en art. Da jeg ikke har råd til et sådan filter lige pt., vil jeg høre hvad man ellers kan proppe det i og hvordan og hvorledes?
Kan jeg smide det i en nylonstrømpe, binde en knude og smide den i sumpen et sted?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions: 3
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Re: Fosfatfjerner - hvordan?
Filtersok kan godt bruges, men sørg for at den bliver "skyllet" godt der hvor du placerer den, og sørg for at du "omfordeler"/massere indholdet hver dag da sokken jo absolut ikke sørger for at vandet tager den mest besværlige vej gennem den.
- Stefan
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
Okay, super!
Jeg overvejer at stripse den fast på returrøret, så alt returvandet ryger igennem. Lyder det som en tåbelig idé?
Jeg overvejer at stripse den fast på returrøret, så alt returvandet ryger igennem. Lyder det som en tåbelig idé?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Et filter behøver ikke koste kassen. En 2 liters sodavandsflaske kan gøre det.
Et hul bores neders i siden på flasken. Et stykke slange limes i hullet (hul og slange skal selvfølgeligt helst passe til den dimision slange der skal bruges i det lille system).
Et tot filtervat skylles og smides i bunden af flasken. Fosfatfjerner hældes i evt. ved hjælp af en tragt.
I skruelåget bores et hul til slangen. Slangen limes fast. Nok en tot skyllet filtervat i toppen af flasken. Låg på.
En lille pumpe monteres på nederste slange.
Jeg ville ikke turde sætte noget fast på returrøret. Ville gå i en evig angst for at det stoppede til med vand på gulvet som resultat.
Et hul bores neders i siden på flasken. Et stykke slange limes i hullet (hul og slange skal selvfølgeligt helst passe til den dimision slange der skal bruges i det lille system).
Et tot filtervat skylles og smides i bunden af flasken. Fosfatfjerner hældes i evt. ved hjælp af en tragt.
I skruelåget bores et hul til slangen. Slangen limes fast. Nok en tot skyllet filtervat i toppen af flasken. Låg på.
En lille pumpe monteres på nederste slange.
Jeg ville ikke turde sætte noget fast på returrøret. Ville gå i en evig angst for at det stoppede til med vand på gulvet som resultat.
- Stefan
- Rev haj
- 19
- Kontakt:
Carsten -> Det lyder da også som en mulighed. Jeg prøver lige at gennemsøge nettet for DIY-løsninger.
Mht. returrøret så er det vel grunden til, at vi har et sikkerhedsrør...
Nogen der har erfaringer med at putte det i en almindelig nylonstrømpe? Er den for finmasket eller fin til formålet?
Mht. returrøret så er det vel grunden til, at vi har et sikkerhedsrør...

Nogen der har erfaringer med at putte det i en almindelig nylonstrømpe? Er den for finmasket eller fin til formålet?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions: 3
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det er en glimrende ide !Stefan skrev:Okay, super!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Konens brugte nylonstrømper har tidligere været brugt flittigt i akvariet, så det er ok at bruge.