Byg måleinstrumenter
Byg måleinstrumenter
Har ikke noget Akvarie endnu men det regner jeg med snart at anskaffe mig.
Inden for denne hobby skal ens balje have de korrekte værdier som man så kan købe alverdens test set til også elektroniske.
Nu sidder jeg så bare med tanken om hvor meget af det man kan lave selv med alram og alt.
Jeg læser for tiden til elektronikengeniør og kan derfor fremstille print og programere chip og andet skidt..
Sidder derfor med tanken om det kunne jo være man kunne få de dele man skal bruge som løsdele og så derefter selv bygge en computer styring der kan holde øje med at de forskellige værdier er inden for et specielt intervald ellers slår den alarm med en lille bib lyd.
Ved man kan få temperatur følere der ikke koster en skid og som jeg nemt kan lave en styring til så man på længere sigt også kunne sætte varme og kulde til så den selv startede dem alt efter hvad der var brug for.
Det samme kunne jeg så tænke mig at man kunne lave med alle de andre måleinstrumenter er self et projekt der ville tage noget tid at få sat sammen med kunne da være interresant at få sat op.. Så ville da bare høre om der er andre der har prøvet på noget tilsvarende.. For ellers tror jeg da jeg vil gå i gang med at finde de forskellige måleinstrumenter og så begynde på noget programering..
Har sammen med en af dem jeg læser sammen med før lavet en krontroller til et luftanlæg til et hus de det kunne opretholde samme temperatur i alle rum..
Inden for denne hobby skal ens balje have de korrekte værdier som man så kan købe alverdens test set til også elektroniske.
Nu sidder jeg så bare med tanken om hvor meget af det man kan lave selv med alram og alt.
Jeg læser for tiden til elektronikengeniør og kan derfor fremstille print og programere chip og andet skidt..
Sidder derfor med tanken om det kunne jo være man kunne få de dele man skal bruge som løsdele og så derefter selv bygge en computer styring der kan holde øje med at de forskellige værdier er inden for et specielt intervald ellers slår den alarm med en lille bib lyd.
Ved man kan få temperatur følere der ikke koster en skid og som jeg nemt kan lave en styring til så man på længere sigt også kunne sætte varme og kulde til så den selv startede dem alt efter hvad der var brug for.
Det samme kunne jeg så tænke mig at man kunne lave med alle de andre måleinstrumenter er self et projekt der ville tage noget tid at få sat sammen med kunne da være interresant at få sat op.. Så ville da bare høre om der er andre der har prøvet på noget tilsvarende.. For ellers tror jeg da jeg vil gå i gang med at finde de forskellige måleinstrumenter og så begynde på noget programering..
Har sammen med en af dem jeg læser sammen med før lavet en krontroller til et luftanlæg til et hus de det kunne opretholde samme temperatur i alle rum..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Re: Byg måleinstrumenter
Tror i hvertfald let du ville kunne sælge alle dem du gider at lave! Såfremt det er en god kvalitet til en god pris osv. 

-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Hvis du kan lave det til en rimelig pris, funktionelt, så det ikke går i stykker hele tiden og noget der er let at betjene for en ikke elektronikingeniør, så tror jeg at du har en rigtigt god sag. Ikke mindst hvis du også kunne lave det så en let download til computer til excel eller lign. ville være muligt. Jeg tror ikke, at elektronikken er så svær at lave når man kan det du kan - for os andre er det anderledes. Der hvor, der kan blive problemer er i proberne, for det er jo rigtigt at pt100 thermocouple o.lign kan købes for næsten ingen penge og egentligt skal man jo blot have et voltmeter for at aflæse proben. Der hvor det kan blive et problem med proberne er f.eks. pH elektroder o.lign. for de er jo lidt mere komplicerede (glas osv.). Men der findes jo mange forskellige ionselektive elektroder, så hvis du ville kunne du sikkert lave en meget interessant løsning til saltvandsakvarier.
/Hans
/Hans
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Hey
Glæder mig da til at se hvad du får bikset sammen...
HIlsen Kim.
Glæder mig da til at se hvad du får bikset sammen...
HIlsen Kim.
Hvis jeg bare får fat i de forskellige målere som componetner og med datablad til dem. Så er det ikke noget problem har lavet det med en afstandsmåler man kunne lyse hend på en væg med så skrev den på et display hvor langt der var...
Men kunne da være jeg skulle til at gå i gang hvis først jeg får lavet en er det bare at programere flere chip og fremstille flere printplader..
Det er det mindste..
Havde tænkt mig at lave det sådan at for hver ting man havde sat til var der en rød og en grøn diode.. Når så værdier gik skævt ville den gå til rød og en lille alarmklokke ville ringe eller hvad man ellers ville sætte til at give alarm det er det mindste problem..
Det eneste der kommer til at koste mig noget er målere og eventuelle componenter jeg ikke kan tage gratis.. Printplader og alle almindelige komponenter får jeg gratis..
Men self hvis jeg får lavet en god styring skal i nok høre om det.. Skal nok goså opdatere når jeg ellers kommer igang der er lige en del forarbejde inden man kaster sig ud i det..
Den del med display er self noget man kan lave også men bliver så lidt projekt af lidt større omfang men er dog muligt så man kan trykke sig igennem de forskellige ting på et display og se hvad ens værdier er.. alt er muligt og jeg brude kunne lave det..
Og så snart jeg har et færdigt produkt er det da klart noget jeg vil lave til andre der ønsker det.. Også med mulighed for at folk måske vil have andre max og min værdier det er det nemmeste at lave om.
Men kunne da være jeg skulle til at gå i gang hvis først jeg får lavet en er det bare at programere flere chip og fremstille flere printplader..
Det er det mindste..
Havde tænkt mig at lave det sådan at for hver ting man havde sat til var der en rød og en grøn diode.. Når så værdier gik skævt ville den gå til rød og en lille alarmklokke ville ringe eller hvad man ellers ville sætte til at give alarm det er det mindste problem..
Det eneste der kommer til at koste mig noget er målere og eventuelle componenter jeg ikke kan tage gratis.. Printplader og alle almindelige komponenter får jeg gratis..
Men self hvis jeg får lavet en god styring skal i nok høre om det.. Skal nok goså opdatere når jeg ellers kommer igang der er lige en del forarbejde inden man kaster sig ud i det..
Den del med display er self noget man kan lave også men bliver så lidt projekt af lidt større omfang men er dog muligt så man kan trykke sig igennem de forskellige ting på et display og se hvad ens værdier er.. alt er muligt og jeg brude kunne lave det..
Og så snart jeg har et færdigt produkt er det da klart noget jeg vil lave til andre der ønsker det.. Også med mulighed for at folk måske vil have andre max og min værdier det er det nemmeste at lave om.
Sorry havde ikke lige set dit svar ja det ville være samart med en udlæsning til computeren det brude kunne lade sig gøre. Men ellers må jeg lave det med display og så 2 knapper til at skifte op og ned så man kan køre igennem de forskellige værdier. Det synes jeg ville være det smarteste så man ikke behøvede tilslutte noget og sådan et display koster ikke alverden.. Vi snakker måske en 100 kr hvis jeg går ud og laver flere.. Min far har sin egen elektronik virkomhed så har alle måleinstrumenter tæt på hvor jeg bor.. Resten laver jeg på min skole. Så har også mange producenter jeg nemt kan få tingene af til nogle andre priser end hvad man køber det til i en butik.. Men nu må vi se.. Skal nok skrive når jeg har fundet diverse komponenter.. Hvis der er nogen der har nogle link til forskellige målingskomponenter må i godt lige sige til..
Skal faktis lave et elektronisk termometer på skolen her om en måneds tid så har jeg da den del lavet 

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Det er altsammen meget godt....
Problemet er ikke at lave en temp-, pH- eller Redox-måler. Been there, done that - min kalkreaktor styres af en hjemmebrygget pH-controller.
Jeg læser det sådan, at du også vil lave ion-selektive målinger ?
Her var det nok lige en idé, at kigge på prisen på sådan nogle prober - de er så latterligt dyre, at der godt nok skal være et rigtigt godt argument for at lave det elektronisk istedet for at bruge de testsæt vi bruger idag. Ydermere, så laves de ikke til kontinuert måling i aggresive miljøer. Proben skal altså placeres i den vædske man ønsker at måle på og derefter renses af.
Må jeg have lov at spørge, hvilken skole det er du går på ?
/Kim
(som er B.Sc.E.H. på 10. år)
Problemet er ikke at lave en temp-, pH- eller Redox-måler. Been there, done that - min kalkreaktor styres af en hjemmebrygget pH-controller.
Jeg læser det sådan, at du også vil lave ion-selektive målinger ?
Her var det nok lige en idé, at kigge på prisen på sådan nogle prober - de er så latterligt dyre, at der godt nok skal være et rigtigt godt argument for at lave det elektronisk istedet for at bruge de testsæt vi bruger idag. Ydermere, så laves de ikke til kontinuert måling i aggresive miljøer. Proben skal altså placeres i den vædske man ønsker at måle på og derefter renses af.
Må jeg have lov at spørge, hvilken skole det er du går på ?
/Kim
(som er B.Sc.E.H. på 10. år)
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Jeps en god processor og lidt c kode eller lignende og man er langt.
Som Nolan skriver så er de nemme som temp og pH hurtigt lavet med lidt analog til digital kredse osv.
Kan man nøjes med dette så super, men skal man måle andet så koster det !
Som Nolan skriver så er de nemme som temp og pH hurtigt lavet med lidt analog til digital kredse osv.
Kan man nøjes med dette så super, men skal man måle andet så koster det !
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

Jeg læser på IHK i ballerup..
Ja nu var det heller ikke noget jeg havde undersøgt sådan ud til det vilde med alle tingene også derfor jeg skrev hvad folk havde prøvet..
Men ved dog at flere af de dyre kompoenter kan jeg få gennem min fars elektronik virksomhed så kan det dog godt være jeg til tider skal bestille en større potion hjem men hvis man fik lavet en og folk viste interesse for det kunne det da være meget spændene plus det er en god måde at blive bedre i skolen at have nogle hjemme projekter også..
Ja nu var det heller ikke noget jeg havde undersøgt sådan ud til det vilde med alle tingene også derfor jeg skrev hvad folk havde prøvet..
Men ved dog at flere af de dyre kompoenter kan jeg få gennem min fars elektronik virksomhed så kan det dog godt være jeg til tider skal bestille en større potion hjem men hvis man fik lavet en og folk viste interesse for det kunne det da være meget spændene plus det er en god måde at blive bedre i skolen at have nogle hjemme projekter også..
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Rigtige ingeniører programmerer ikke i sådan noget højniveau-snavs som C - assembler er det eneste rigtige, når man koder inlejretBrian skrev:Jeps en god processor og lidt c kode eller lignende og man er langt....

@Getchel:
Jeg ved ikke, hvilke "dyre komponenter" du hentyder til ?
Der er ikke ret meget i sådan en målecomputer. En Atmel- eller MicroChip-uC kan fås med AD-indgange direkte på die'en og der skal ikke ret meget diskret elektronik til at give de korrekte niveauer.
Begge typer uC er MEGET billige i de helt små udgaver.
/Kim
Senest rettet af Nolan fre 17. okt 2008 20:06, rettet i alt 1 gang.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Du er sygNolan skrev:Rigtige ingeniører programmerer ikke i sådan noget højniveau-snavs som C - assembler er det eneste rigtige, når man koder inlejret
/Kim

Assembler er dødens pølse !!!
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det er oftest folk, der ikke forstår assembler, som kommer med sådanne direkte blasfemiske udbrudBrian skrev:...
Du er syg
Assembler er dødens pølse !!!

Sådan en PLC-satan, som du vel normalt arbejder med, kan da også kodes noget mere HW-nært end med ladder, svjv... ?
/Kim
Ved godt at det meste af det ikke koster en skid for faktis at sige at jeg kan få det gratis..
Nu var det også mere ment somt et projekt hvor jeg måske kunne få nogle gode fif fra andre der havde prøvet det samme.
Synes bare det kunne være sjovt at få sat sammen.. Og har fri adgang til syremaskine og de andre ting der skal til for at fremstille print.. Har også print programmer på min computer så jeg kan lave det ordenligt så ikke noget hul print eller noget..
Ved godt at det ikke bliver noget problem med temp føler og sådan..
Nu skal de lige siges jeg ikke har noget akvarium endnu. Men da jeg sad og kiggede lidt rundt fik jeg bare den tanke at det kunne være sjovt at lave noget selv.
Nu var det også mere ment somt et projekt hvor jeg måske kunne få nogle gode fif fra andre der havde prøvet det samme.
Synes bare det kunne være sjovt at få sat sammen.. Og har fri adgang til syremaskine og de andre ting der skal til for at fremstille print.. Har også print programmer på min computer så jeg kan lave det ordenligt så ikke noget hul print eller noget..
Ved godt at det ikke bliver noget problem med temp føler og sådan..
Nu skal de lige siges jeg ikke har noget akvarium endnu. Men da jeg sad og kiggede lidt rundt fik jeg bare den tanke at det kunne være sjovt at lave noget selv.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Ja og gør det gerne - KISS ikke sandtNolan skrev:Det er oftest folk, der ikke forstår assembler, som kommer med sådanne direkte blasfemiske udbrud
Sådan en PLC-satan, som du vel normalt arbejder med, kan da også kodes noget mere HW-nært end med ladder, svjv... ?
/Kim

Men PLC dagene er nu slut til d. 1 så er der nyt job.
Nå back to topic !
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
@Brian:
Jep - det har du ret i.
...og så må vi nok komme tilbage på sporet
@Getchel:
Jeg kan godt give dig ret - det er sgu lidt cool at have sine egne kreationer til at styre nogle funktioner omkring akvariet.
Mit råd til dig skal være, at tænke modulariteten ind i systemet med det samme. Det kan ikke hjælpe noget, at der skal skrives ny kode, fordi man lige skal have sat en ekstra pH-probe på systemet.... Lav det sådan, at det er let at tilføje nye funktioner.
... og brug for alt i verden så mange standard-komponenter som muligt
En programmérbar strømskinne kan feks. købes her: Conrad-elektronik SIS-PM
Sådan en fætter indgår i mit system.
/Kim
Jep - det har du ret i.
...og så må vi nok komme tilbage på sporet

@Getchel:
Jeg kan godt give dig ret - det er sgu lidt cool at have sine egne kreationer til at styre nogle funktioner omkring akvariet.
Mit råd til dig skal være, at tænke modulariteten ind i systemet med det samme. Det kan ikke hjælpe noget, at der skal skrives ny kode, fordi man lige skal have sat en ekstra pH-probe på systemet.... Lav det sådan, at det er let at tilføje nye funktioner.
... og brug for alt i verden så mange standard-komponenter som muligt

En programmérbar strømskinne kan feks. købes her: Conrad-elektronik SIS-PM
Sådan en fætter indgår i mit system.
/Kim
Ja vi er helt enige om at det er bedst at bruge de mest almindelige komponenter.. Ellers kan man nemt rode sig ud i noget snask..
Hvad bruger du den strømskinne til om jeg må spørge..??
Hvad bruger du den strømskinne til om jeg må spørge..??
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Strømskinnen bruger jeg til et projekt jeg har gang i med en hack'et Linksys NAS-boks (der sidder en lækker 266MHz ARM-processor i), der kører Debian Linux og en Apache web-server. Den kan, i øjeblikket, tænde og slukke strømskinnen på for-programmerede tidspunkter. "Programmeringen" foregår via et meget simpelt web-interface. Det er ikke kønt eller smart men det bliver det forhåbentligt på et tidspunkt 
/Kim

/Kim
Lyder sku som en meget sjov ide.. 

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
... den giver ihvertfald en del "grå hår" 
Konen forstod nu ikke rigtigt konceptet, da jeg flåede den nyinkøbte Linksys-boks fra hinanden og mumlede noget i retning af: "kæftdnerfeddenskaljegsgunokfåsmidtnogetlinuxpåindenieftermiddagogsåskaljegdælmeprogrammeredenondesteweb-app"..... mens jeg riggede USB-diske og netværk op til den og begyndte at kaste kommandoer efter den i en XTerm.....
/Kim

Konen forstod nu ikke rigtigt konceptet, da jeg flåede den nyinkøbte Linksys-boks fra hinanden og mumlede noget i retning af: "kæftdnerfeddenskaljegsgunokfåsmidtnogetlinuxpåindenieftermiddagogsåskaljegdælmeprogrammeredenondesteweb-app"..... mens jeg riggede USB-diske og netværk op til den og begyndte at kaste kommandoer efter den i en XTerm.....

/Kim
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Det er fanme en fed kommetar! Kunne jeg godt grine lidt af for mig selvNolan skrev: af: "kæftdnerfeddenskaljegsgunokfåsmidtnogetlinuxpåindenieftermiddagogsåskaljegdælmeprogrammeredenondesteweb-app"..... mens jeg riggede USB-diske og netværk op til den og begyndte at kaste kommandoer efter den i en XTerm.....

Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Var det ikke lidt det samme projekt som Haugaard gik og legede med på et tidspunkt. Mener at huske han kaldte den for "Tankcomando" ...(eller ligende)
Kender godt det der med at man mumler et eller andet mens man er ved at splitte et eller andet ad..
Jeg arbejder på deltid i elgiganten i holbæk der skal du bare høre nogle spørgsmål folk kommer med eller folk der kommer med en bærbar der ikke virker hvor halvdelen af knapperne mangler på tastaturet folk laver virkelig nogle mærkelige ting med deres ting.. Står i data afdelingen
Jeg arbejder på deltid i elgiganten i holbæk der skal du bare høre nogle spørgsmål folk kommer med eller folk der kommer med en bærbar der ikke virker hvor halvdelen af knapperne mangler på tastaturet folk laver virkelig nogle mærkelige ting med deres ting.. Står i data afdelingen
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jo, Hougaard bryggede ihvertfald på noget engang.... og jeg mener også at kunne huske den stadig styrer hans akvarie.
Sjovt nok, så startede mit Linksys-dims-projekt slet ikke som noget til akvariet. Det skulle bare have været en web/mail/fil-server til hjemmenetværket men så fik jeg er par idéer......
Min grundtanke er at bruge USB til alle tilsluttede enheder og LAN/WLAN til det eksterne interface. Det er kendte interfaces, hot-plug og jeg kan købe alt muligt standard-udstyr som kan smides direkte på. Det "lokale" brugerinterface ved akvariet bliver nok min gamle Palm PDA men ellers er min bærbare stort set altid tændt (og med et lille "hul" i min router/firewall, kan jeg følge med fra arbejdet....).
/Kim
Sjovt nok, så startede mit Linksys-dims-projekt slet ikke som noget til akvariet. Det skulle bare have været en web/mail/fil-server til hjemmenetværket men så fik jeg er par idéer......

Min grundtanke er at bruge USB til alle tilsluttede enheder og LAN/WLAN til det eksterne interface. Det er kendte interfaces, hot-plug og jeg kan købe alt muligt standard-udstyr som kan smides direkte på. Det "lokale" brugerinterface ved akvariet bliver nok min gamle Palm PDA men ellers er min bærbare stort set altid tændt (og med et lille "hul" i min router/firewall, kan jeg følge med fra arbejdet....).
/Kim
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Min TankCommander kører stadigvæk super godt - nu på 3. år.
- skod
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9440 Aabybro
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
- Kontakt:
Er der sket mere i disse spændende projekter?
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home