Første Saltvandsakvarium

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Getchel
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16
Postnummer: 4300 Holbæk

Første Saltvandsakvarium

Indlæg af Getchel »

Hej jeg har læst en hel del om slatvandsakvarium.
Synes det lyder virkelig spændene men der er så meget at vælge imellem, jo mere jeg læser jo mere forvirret bliver jeg.
Jeg overvejer at få noget i størrelse af 100 til 250 L uden bord da jeg ved hvad det skal stå på..
Ville gerne have hvis nogle kunne komme med en liste over ting de ville anbefale med det hele til at starte op på gerne med sump, og hvad der ellers kræves.
Ved godt det er forskelligt fra person til person. Men så kan jeg da se nogle forskellige ideer har kigget under folks akvaier.
Ville være dejligt hvis folk lavede en liste over udstyr og link tid de sider man kan få det på..
Det skal stå i min lejlighed i stuen har plads til den størrelse jeg ønsker..

På længere sigt når jeg selv har prøvet det og ved hvordan man gør har jeg snakket med min far om at få sat et op i hans firma i udstillingen i en stor størrelse også derfor jeg gerne ville have et først der ikke var for stort.. Har i flere år gådet og tænkt på at få mig et bare først nu jeg virkelig føler jeg er klar til det..

Hvis det eventuelt er nogle ting man selv kan lave inde for elektronik er dette muligt da jeg læser til elektronikengeniør og har fri adgang til print fremstilling og komponenter. Derfor kan jeg oså selv programere chip til at styre forskellige ting..

På forhånd tak:
Hilsen Mikkel
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Første Saltvandsakvarium

Indlæg af Helena »

Hvis du gerne vil have sump, skal den stå et sted, og nemmest er jo i et møbel/skab under akvariet, det er så også et praktisk sted at gemme skummer og anden teknik.
Så skal du have et akvarie, lampe, sumpen, rørføring, returpumpe, cirkulationspumper, vand, salt, sten og bundlag, og så skal du have en masse tålmodighed, for når det hele er sat op skal du igennem en indkøringsfase, før alt det sjove med fisk og koraller begynder :h
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Getchel
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16

Indlæg af Getchel »

Ja ved godt det tager lang tid at køre ind og har styr på sump skal stå nede under..
Det jeg ønsker er at folk kunne komme med en liste over et sæt der ville passe til den størrelse altså link til den eller de pumper jeg skulle bruge.
Så jeg kunne gå ind og se hvad folk ville bruge af opsætninger.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Mit bedste råd er, at du kigger lidt her på siden, og ser hvad folk har af udstyr til lignende akvarier.
Der er så meget forskelligt udstyr, som kunne fungere til akvarier i den størrelse du nævner, alt efter om du vil bruge 5, 10 eller 15000 på udstyr!
Mange anbefaler Tunze pumper.
Skummer kunne være en Deltec, ATI eller et helt andet mærke.
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Indlæg af Hvidtfeldt »

Skal til og starte et 140 L op.
Jeg har 2 tunze cirkulations pumper, der hedder tunze nano stream 5045.
En tunze skummer 9005 doc.
En 150 W HQI og 2 x 24 W T5.
Og en masse sten.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil som Anders anbefale dig at læse med på forummet og så selv beslutte hvad du vil have.
Når du så har fundet noget udstyr, så spørg om det passer til den størrelse akvarie du vælger.
Du skal også tænke lidt på om det kun er fisk du vil have eller om hovedvægten skal ligge på korallerne.
Hvis det skal være være et "fish only" behøver du ikke så meget lys over som hvis det er et koralakvarie.

Et andet råd er at finde en i området hvor du bor, og tage kontakt til vedkommende.
Kom på besøg hos vedkommende og kig på vedkommendes setup. Det kan give en masse ideer til hvordan og hvodan man ikke skal lave tingene.
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Under "medlemmernes akvarier" vil du også finde en katagori for den størrelses akvarie du gerne vil have. På disse tråde skriver folk ofte omkring hele deres setup, lige fra sumpstørrelser til pumper osv :-)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Getchel
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
16

Indlæg af Getchel »

Tak for de mange svar..
Kender en i mit område der har eller det vil sige kender en hvis ven der har så har også tænkt mig at kontakte ham..
Har også kigget meget på de forskellige setups folk har..
Det jeg gerne vil have er lidt en af hvert lidt koraller og lidt fisk synes det er kedeligt hvis den ene ting mangler det høre næsten sammen, i min verden.
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Getchel skrev: Det jeg gerne vil have er lidt en af hvert lidt koraller og lidt fisk synes det er kedeligt hvis den ene ting mangler det høre næsten sammen, i min verden.
Både og... i mange år har man i ferskvandsverden kørt med biotop og artsakvarier. Men inden for saltvand blander man gladeligt fra hele den tropiske verden i et stort miskmask. Det er smukt ja, men det har intet med naturen at gøre.
Så det kommer an på hvad man ønsker af sit akvarie, personligt ønsker jeg med mit kommende akvarie fisk frem for koraller eller korakt biotop. Ikke fordi koraller er ikke er smukke, men fordi de fisk jeg ønsker vil spise disse koraller. derfor har jeg til mit nye akvarie valgt fiskene først :-)
Dekrationen spiller så en større rolle da jeg ikke kan gøre en flad stenopsætning mere spændende med nogle koraller.

Så uanset hvad du vælger, så er der en udfordring forude... og det er jo netop det der gør det så spændende :-)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"