Endu et par begynder spørgsmål

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

Endu et par begynder spørgsmål

Indlæg af mathiaskehlet »

Hej

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber det er iorden jeg spørger om her :D
Som så mange andre har jeg nu luret på saltvand efter mange år med diverse ferskvands fisk. Har pt et http://www.planteimporten.dk/vis.php?ty ... kt_id=1380 i sort med malawi som jeg har tænkt mig at omlægge til saltvand efter jul efter længere overtalelse med kæresten :)

1. Jeg vil ikke have en sump, dels pga min angst for vandudslip og dels fordi at min kæreste forbyder dette :D
Vil det kunne komme til at køre ordentligt med et interne overløb med skumme og varmelegme?

2. I dette akvarie er der monteret 2xT8 lysstofrør. Kan i anbefale noget godt lys?. Vil gerne have et par annemoner og nogle stenkoraller, er dette muligt?

3. Har pt en spandpumpe kørende, skal jeg forsat bruge denne, eller er det noget en ordentlig bunke LS og god cirkulation kan klare?

Med Venlig Hilsen
Mathias Kehlet
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Endu et par begynder spørgsmål

Indlæg af Musiker »

1. Ja det kan det godt, men pyyhh jeg tror du fortryder ikke at have en rigtig sump.. Vandudslip risikoen er efter min mening mindre end ved en spandpumpe hvis ellers sumpen er designet rigtigt.

2. Ikke lige på stående fod, du må nok indset at et lukket armatur som det du har ikke kan bruges. Fordi lyset som du skal bruge for at kunne holde stenkoraller fil få dit akvarie til at koge - Jeg ville sige at du skal bruge minimum 150W lys for at kunne holde et bredt udsnit af stenkoraller. Med 150W HQI, f.eks. er placeringsmulighederne også begrænsede (tæt på lyset)

3. Spandpumpen er der vist flere som fylder med symbonit også bruger på den måde. Jeg ville ikke gøre det fordi jeg er SÅ dårlig til at få den renset og den skal holdes nogenlunde ren for detrius (snavs) - Ellers risikere du ligepludselig at den begynder og lække næring til akvariet.

Hvis din kæreste allerede inden i er startet er imod. Så skal du nok på en eller anden måde være sikker på at hun vil være ok med det.. For et saltvandsakvarie afgiver både mere fugt og larmer og lugter mere end ferskvand.
De larmende dele er:
- Skummer
- cirkulation
- Blæsere til at holde temperaturen nede

Og jeg har ikke hørt om mange der kan undvære disse ting..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg er ganske enig i det som Musikeren skriver.
Dog vil jeg tro at lampen kan modificeres så der kan monteres mere lys i den, men mere lys er lig med mere varme, og det er ikke noget koraller tåler.
Mener også at du kommer til at fortryde det med sumpen, eller mangel på samme. for en indvendig sump, tager plads, og mere plads end man lige tror.
Brugeravatar
Martin LF
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Geografisk sted: Ebeltoft

Indlæg af Martin LF »

Alt kan lade sig gørre men en sump vil være nr 1 er mindst lige så sikkert som en spandpumpe. Men vigtigt er at få overfladevandet til skummeren.
Vil det kunne komme til at køre ordentligt med et interne overløb med skumme og varmelegme?
Problemet med internt er pladsmangel som du hurtigt vil finde ud af :-(
Lyset skift T8 Med T5 eller HQI men pas på varmen det kan hurtigt blive varmt i et indbygget amatur nr 1 er at fjerne det så fordampningen øges..
Umiddelbart kan jeg ikke se om der er metalramme eller stivere for oven hvis der er så skal det forsegles med silikone så det ikke bliver tæret af salt.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

1) Du kan sagtens køre uden sump, men du skal i så fald lave dit indre overløb større end du lige i første omgang tror er nødvendig. Prøv at kigge på Deltec MC500 skummeren og byg rundt om den. (Evt. find Brian's gamle akvarie hvor han gjorde prævcst sådan.

2) To T8 rør er slet ikke nok til koraller - prøv at se hvor mange T5 du kan få placeret ved siden af hinanden i armaturet - men pas meget på temperaturen.

3) Drop spandpumpen !
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

Hej mathias

Super at du vil igang med saltvand :GO

som de andre er inde på så er det bare at komme igang med at lave en sump det vil være nummer 1 :)

det andet er at du i hvert fald skal have noget mere lys over det, du kan eventuelt bruge en lampe fra de sider her:
http://saltvandsbutikken.dk/index.php?c ... _40_113_46 en 4x54w er 119,6 cm lang og koster 2.170,00kr. så er du oppe på 1:1 forhold i Watt til liter.
eller en af de lidt pænere af slagsen som du kan hænge over, hvad den anden også kan men denne er lidt pænere men også lidt dyere.
http://saltvandsbutikken.dk/index.php?c ... =1a&page=2 en 4x54W koster så 3.069,00kr.

og de her lamper er virkelig nogle som smider noget lys fra sig.
en af mine venner har lige købt en 6x80W til hans balje og det giver virkelig et rigtig flot lys.

ud med spandpumpen, det er kun for ferskvand, no offence!
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

mange tak for alle de hurtige svar :D

Amaturet er konstrueret således at der sidder 2 plader på hver side af amaturet, så hvis man piller dem af er der åbent ned til vandet på over 2/3 af akvariets overflade, det vil vel kunne løse nogle af varmeproblemerne.
Håbede lidt at jeg kunne bruger T8 rør, men så må jeg vel overveje noget andet, vil jo så gerne ha nogle anemoner
Jeg tror jeg så må tænke lidt videre, det ender måske med et RSM, hvem ved :D
Har i nogle gode links til noget Sump dokumentation(hvordan sådan en fætter skal opbygges og hvordan den virker, har søgt men kan ikke rigtig finde noget)

Mange tak for hjælpen indtil nu :)

Hilsen Mathias
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

søg en gang på forummet. Der har været masser af tråde om sumpe.
Men en sump behøver ikke være teknisk indviklet at lave. I princippet blot en vandbeholder, men med et par ganske få stykker ekstra glas, kan man opdele den så vandet mekanisk filteres og siden hen passerer fordi skummeren, for at blive sendt retur til akvariet.
Hofmann
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Hofmann »

Du kan godt køre uden sump. jeg køre med 2 x 58w T5 rør og det er nok til rigtig mange koraler og så er der også noget blåt lys på, mit er også med sådan et lukket armatur. Så er det vigtigt med en god stor skummer og massere cirkulation og så køre jeg med en stor spandpumpe hvor der er massere of symbiont i, men husk at rense den ofte. Og jeg vil sige at mit akvarie er rigtig flot, koralerne er stor og flotte og fiskene trives super... Ps. I sommers steg temperaturen til 28 grader, den fik jeg hurtig et par grader ned ved at åbne det ene låg og smide en 1,5ltr. frossen cola flaske i... :biggrin:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hofmann skrev:Du kan godt køre uden sump. jeg køre med 2 x 58w T5 rør og det er nok til rigtig mange koraler og så er der også noget blåt lys på, mit er også med sådan et lukket armatur. Så er det vigtigt med en god stor skummer og massere cirkulation og så køre jeg med en stor spandpumpe hvor der er massere of symbiont i, men husk at rense den ofte. Og jeg vil sige at mit akvarie er rigtig flot, koralerne er stor og flotte og fiskene trives super... Ps. I sommers steg temperaturen til 28 grader, den fik jeg hurtig et par grader ned ved at åbne det ene låg og smide en 1,5ltr. frossen cola flaske i... :biggrin:
Må man spørge om hvilke mål det akvarie har??

54 W T5 er 120 cm lange, så det lyder som nogle underlige mål.
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Valget falder på intern sump og beholder de 2xT8 rør jeg har, så må jeg bare have et par klovne og evt en hugo hvis der ikke er noget andet som kan leve under de T8. Men hvilke T8 rør skal man så vælge. Kunne godt tænke mig noget der måske er lidt blåt i det. Nogle forslag(links)?
Har lige tømt akvariet og skal så til glarmesteren i næste uge og få lavet et overløb, bliver spændende :D

God Weekend til alle

Hilsen Mathias
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Kirling »

det er ikk noget problem i sådan en balje.. se mit link nederst måske det vil hjælpe har haft de samme problemer..
Kirling
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Kirling »

og du spøger bare løs :wink:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"