Forp.... Balling - hvordan holde værdierne

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Forp.... Balling - hvordan holde værdierne

Indlæg af Jerslev »

Hjæl og gode råd ønskes.

Kan simpelt hen ikke få Ca og KH stabile med Balling.
Efter 3 dage er Kh faldet til omkring 7,4 og Ca til 410.

jeg har prøvet at øge doseringen 5-6 gange efterhånden, og den første - anden dag er alt ok, men 3 dage senere har de skubbet sig

jeg doserer 75 ml/dag af hver af de 3 væsker over 6 X dagligt med doseringsanlæg ( 250 liter, 80 l. sump og 9 stenkoraller)
Måler hver anden dag kl. 17.30

Aktuelle tal idag er:
Kh: 7,4 - er den ikke alt for lav??
Ca 410 - burde også være lidt højere
Mg: 1470
Ph: 8,3 - burde også være lidt højere?

Hvad gør jeg, for det kan vel ikke være rigtigt, at jeg skal til at dosere med Kh hæver hver dag - så er det da spild af penge at bruge balling???

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Forp.... Balling - hvordan holde værdierne

Indlæg af Bosse »

synes dine værdier ser fine ud IMO.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Jeg forstår ikke rigtig dit problem. Dine parametre er fine, kun Mg er lidt høj.
Kh 7,4 er ok, hvis den bare er stabil. Din pH skal bestemt ikke være højere.
Men er du sikker på at din doseringspumpe er rigtig kalibreret.....mit system ligner meget dit....kører med samme parametre og samme mængde vand og samme antal stenkoraller.... jeg tilsætter kun 50 ml pr. dag.....mine parametre er stabile.
Ca 410
Kh 7,5
Mg 1280
pH 8.00-8.21
Senest rettet af leifkrarup ons 10. sep 2008 17:15, rettet i alt 1 gang.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

du kan da bare dosere noget mere af væske nummer 2 for at få KH op.. desuden er den jo ik alt for lav, målet er jo typisk omkring 8 i KH.
ca bør være 420 igen ikke langt fra
mg er lidt for højt.. den bør være 1350.
ph er fin.
når jeg skal finde mit balling forbrug, så starter jeg med at dosere, måler dagen efter, er den faldet, så hæver jeg og modsat.

sådan bliver jeg ved, og efter ca 14 dage burde det køre. men husk nu på at når du tilsætter flere koraller osv stiger forbruget lige så stille..

der ud over ser jeg ind imellem mine værdier er skubbet lidt... ikke noget jeg gør såmeget ved, tingene falder som regel på plads af sig selv.. er den 410 så fint.. evt dosere man bare lige lidt manuelt..
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

StarF skrev:du kan da bare dosere noget mere af væske nummer 2 for at få KH op.. ..
Det råd forstår jeg ikke!!
Hele ideen med Balling er jo netop at man skal dosere samme mængde af alle 3 salte så man får ballance i systemet.
Ca 410 er helt fint den behøver bestemt ikke at være højere. Den bør ligge mellem 380 og 420
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Mon ikke StarF mener, at han skal tilsætte mere KH af 1 omgang. Hvis ikke, så er det korrekt, at man som udgangspunkt bør tilsætte lige meget af hver. Men det kræver jo så også, at opløsningen er helt ens. Jeg kan ikke slippe af med det sidste bundfald i min KH, så jeg har den lidt mistænkt for, at opløsningen er for svag.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

herzberg skrev:Mon ikke StarF mener, at han skal tilsætte mere KH af 1 omgang. Hvis ikke, så er det korrekt, at man som udgangspunkt bør tilsætte lige meget af hver. Men det kræver jo så også, at opløsningen er helt ens. Jeg kan ikke slippe af med det sidste bundfald i min KH, så jeg har den lidt mistænkt for, at opløsningen er for svag.
jo var det jeg mente.. og kan heller ikke selv slippe af med den sidste bundfald.. men det betyder vel nærmere at vandet er mættet, og ikke kan optage mere, ergo for stærk?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

jeg har læst at man kan varme vandet for at få det helt opløst, men det er jo lidt vanskeligt at varme 20 liter vand op i midt tilfælde.

Med for svag mener jeg at opløsningen ikke er som den burde pga det ikke opløste bundfald.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

herzberg skrev:jeg har læst at man kan varme vandet for at få det helt opløst, men det er jo lidt vanskeligt at varme 20 liter vand op i midt tilfælde.
Jeg har også lidt bundfald....men mine parametre holder sig stabile så jeg tror at det er ok.
Selv om man varmer op tror jeg at der vil ske en udfældning når vædsken er nedkølet igen
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Ok - tak for de mange input.
har blot været meget fokuseret på en kh på 8 og helst lidt derover
har med vilje kørt med en lidt høj Mg , for at undgå Bryopsis - problemer

har faktisk kalibreret min Grotech - den ene pumpe gver lidt for lidt, men mener at have kompenceret for det.
Konklusion: I mener, mine værdie er ok??
Glæder mig.

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Jeg varmer alle mine 25 Liters dunke op til 30 Grader. og den har 30 + grader mens jeg mikser. har ingen bundfald overhovedet
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Jerslev skrev:Ok - tak for de mange input.
Mange kører med en højere Kh for at der er lidt at give af hvis der skulle komme er pludseligt stort drop. Det skulle ikke være nødvendigt med Balling da man jo tilsætter dagligt.
Det vigtigste omkring Kh er stabilitet, om den ligger på 7 eller 8,5 er vist ligegyldigt bare den altid ligger der eller at opad eller nedadgående ændringer sker meget langsomt.
Folk som kører Zeovit akvarier holder Kh mellem 6,5 og 7,5. Under det system må den ikke ligge højere.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

leifkrarup skrev:
Jerslev skrev:Ok - tak for de mange input.
Mange kører med en højere Kh for at der er lidt at give af hvis der skulle komme er pludseligt stort drop. Det skulle ikke være nødvendigt med Balling da man jo tilsætter dagligt.
Det vigtigste omkring Kh er stabilitet, om den ligger på 7 eller 8,5 er vist ligegyldigt bare den altid ligger der eller at opad eller nedadgående ændringer sker meget langsomt.
Folk som kører Zeovit akvarier holder Kh mellem 6,5 og 7,5. Under det system må den ikke ligge højere.
har du en ide om hvorfor den enlig ik må ligge højere?
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

[quote="StarF
har du en ide om hvorfor den enlig ik må ligge højere?[/quote]

Nej! jeg ved egentlig ikke hvorfor...jeg mener at det er fordi at de prøver at holde alle parametre så tæt på naturligt saltvand der hvor vore dyr kommer fra. Sådan er det ihvertfald med de andre parametre.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

oki tak :)
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Hovsa - det vidste jeg ikke. men er der ikke en sammenhæng mellem kH og Ph? Jo lavere kh jo lavere ph. Og er der ikke en sammenhæng mellem en bestemt type røde alger og så en lidt lav ph og kh -? Har nemlig nogle trælse røde alger overalt på de levende sten, og det er ikke cyano og heller ikke de bakterier, der fjernes med Algen Exit.
Havde hørt at en høj Kh og Ph kunne fjerne den slags alger - det har Erik N i Struer haft held med.

Jerslev
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Jerslev skrev:Hovsa - det vidste jeg ikke. men er der ikke en sammenhæng mellem kH og Ph? Jo lavere kh jo lavere ph. Og er der ikke en sammenhæng mellem en bestemt type røde alger og så en lidt lav ph og kh -? Har nemlig nogle trælse røde alger overalt på de levende sten, og det er ikke cyano og heller ikke de bakterier, der fjernes med Algen Exit.
Havde hørt at en høj Kh og Ph kunne fjerne den slags alger - det har Erik N i Struer haft held med.

Jerslev
Jo der er sammenhæng mellem pH og Kh, men ikke den du skriver. Kh virker som buffer således at pH ikke pludselig dykker eller stiger meget fra det niveau den ligger på, hvilket ville gøre stor skade på koraller og fisk.
Men høj Kh betyder ikke høj pH eller omvendt.
Med hensyn til at prøver at forhøje pH så er det ikke noget jeg turde lege med. Du kan prøve at forhøje Kh....men gør det uendeligt langsomt over mange dage. Jeg har selv erfaring for at svingninger i Kh giver RTN og STN....hvis man har SPS
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"