Hej Alle.
Min kæreste og jeg har i noget tid gået og puslet med tanken om at få os et saltvandsakvarie. Vi har ikke prøvet det før, men min kæreste har haft ferskvand.
Vi har sat os en del ind i tingene, men er nu stødt i et dillemma. Vi havde forestillet os at specialbygge akvariet så vi kunne have det et specielt sted i stuen. Vi bor i en lille lejlighed og det er det eneste sted vi har mulighed for at stille et akvarie så det ikke fylder for meget, men hvor vi stadig kan nyde det tit!
Problemet er at akvariet ikke bliver særlig dybt. Vores mål er 140 (længde) x 60 (højde) x 30 (dybde) = 250 l.
Vi har forhørt os hos flere forhandlere om dette specielle akvarie er en mulighed med saltvand. Og de har alle været enige om at det kan lade sig gøre i en eller anden grad, men at det vil være besværligt og kan ske at det ikke vil blive så pænt.
De fortalte alle at problemet lå i de levende sten og alle korallerne, der fylder for meget til en dybde på 30 cm. Så stenopbygningen vil ikke se så "naturlig" ud.
Derfor henvender jeg mig nu til alle jer! Har de ret?! Vil det ikke blive pænt? Er det muligt at gøre hvor vi vil føle at 10-15 tusind kroner er givet rigtig godt ud!?
Ideer, billeder, erfaringer, foreslag, alternativer, alt er velkomment! Vi kunne virkelig bare godt tænke os det saltvandsakvarie!
På forhånd tak!
Lasse
OBS: Sumpen vil være ekstern så den vil ikke fylde noget.
Hjælp! Kan vi bygge vores saltvand med specielle mål!?
-
- Copepod
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2500 Valby
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Re: Hjælp! Kan vi bygge vores saltvand med specielle mål!?
Det tror jeg umiddelbart godt kunne lade sig gøre, men det stiller nogle krav til jeres evne til at stable de levende sten 
I skal bare passe på ikke at proppe akvariet med for mange fisk. Tror hurtigt man kommer til at fylde i, fordi det ser ud som om der er masser af plads...
Hvad havde i tænkt jer at gøre med teknikken? Intern eller ekstern sump?

I skal bare passe på ikke at proppe akvariet med for mange fisk. Tror hurtigt man kommer til at fylde i, fordi det ser ud som om der er masser af plads...
Hvad havde i tænkt jer at gøre med teknikken? Intern eller ekstern sump?
Lige et spørsmål har i plads fra gulv til loft kan i have en stor sump med levene sten og plads til teknik. I akvariet for i lavet reef kermik så i stadig har masser af plads til fisk og koraller uden at alt pladsen går til lev.sten.
Dette vil være den bedste løsning når nu akvariet ikke er dybere for det er der problemet ligger.
Men prisen på den reef kermik er ikke billig og afstatter ikke de lev.sten 100%
Steen
Dette vil være den bedste løsning når nu akvariet ikke er dybere for det er der problemet ligger.
Men prisen på den reef kermik er ikke billig og afstatter ikke de lev.sten 100%
Steen
-
- Copepod
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2500 Valby
Hej Alle
Forløbigt tak for de hurtige svar- her er lige et par tilbagesvar! Keep the ideas coming!
Zacho: Ja, jeg kan da se det virker! Han har dog ikke problemet med højden! Men tak for input!
Vænge og spdiving: Med de mål mener jeg den eneste mulighed er ekstern sump! Jeg har mulighed for at lave 120 liter sump. Hvad der så skal være af teknik dernede er jeg ikke nået frem til endnu.
Jeg havde allerede overvejet at supplere LS med reek keramik, men ved ikke hvor omfattende det skal være!
Jeg havde overvejet at betrække hele bagvæggen med reef keramik og så placere en bunke LS eller to. Kan det være en løsning? Hertil ved jeg ikke hvor "tynd" man kan lave keramikken. Alt andet lige vil der jo ikke være meget plads tilbage hvis keramikken sluger de første 10 cm.
Alternativt var LS i sumpen da også en godt forslag som i siger, men vil 120 liter sump kunne klare dette?
Personligt hælder jeg mest til at holde alle LS og keramik i saltakvariet.
Forløbigt tak for de hurtige svar- her er lige et par tilbagesvar! Keep the ideas coming!
Zacho: Ja, jeg kan da se det virker! Han har dog ikke problemet med højden! Men tak for input!
Vænge og spdiving: Med de mål mener jeg den eneste mulighed er ekstern sump! Jeg har mulighed for at lave 120 liter sump. Hvad der så skal være af teknik dernede er jeg ikke nået frem til endnu.
Jeg havde allerede overvejet at supplere LS med reek keramik, men ved ikke hvor omfattende det skal være!
Jeg havde overvejet at betrække hele bagvæggen med reef keramik og så placere en bunke LS eller to. Kan det være en løsning? Hertil ved jeg ikke hvor "tynd" man kan lave keramikken. Alt andet lige vil der jo ikke være meget plads tilbage hvis keramikken sluger de første 10 cm.
Alternativt var LS i sumpen da også en godt forslag som i siger, men vil 120 liter sump kunne klare dette?
Personligt hælder jeg mest til at holde alle LS og keramik i saltakvariet.
JJ laver Reef kermik til 16L billede akvarier de er 20Cm dybe. http://www.reefs.dk/Det%20levende%20maleri.htm
Så det kan godt lade sig gøre at lave dem tynde.
Men sumpens størlse på 120L er fin nok det meste teknik kan godt stå i sumpen men det kommer jo også an på hvad du vil have af teknik.
Et rum i sumpen med caulerpa alger optager plads og et nitrit filtter klare opgaven lige så godt men fylder mindre ..Det er sådan noget du skal tænke på når du vælger teknik og lige en ting mere du kan sløfe begge dele hvis dit akvarie køre som det skal ... he he
Steen
Så det kan godt lade sig gøre at lave dem tynde.
Men sumpens størlse på 120L er fin nok det meste teknik kan godt stå i sumpen men det kommer jo også an på hvad du vil have af teknik.
Et rum i sumpen med caulerpa alger optager plads og et nitrit filtter klare opgaven lige så godt men fylder mindre ..Det er sådan noget du skal tænke på når du vælger teknik og lige en ting mere du kan sløfe begge dele hvis dit akvarie køre som det skal ... he he
Steen