Som dreng havde jeg et mindre ferskvandsakvarium på værelset, som jeg var meget glad for. Som voksen havde jeg flere gange overvejet, om jeg skulle tage min gamle hobby op igen, dog uden at det var blevet til mere end ved tanken. I august 07 besøgte jeg et privat saltvandsakvarium, og min interesse blev for alvor vakt. Derefter var der ingen tvivl – jeg skulle igen have akvarium – denne gang dog et saltvandsakvarium!
September 07 satte jeg saven i stuevæggen og var klar til at begyndte arbejdet. Jeg fik lavet hul til et 325 l. akvarium (mål: 50’100’65), som skulle hænge skråt ud fra væggen. Bagved byggede jeg et mindre akvarium rum, hvor sumpen og al teknikken skulle være.
Jeg havde fået ca. 70 kg levende sten hjem, som stod i to baljer, og nogle plader med reef keramik, som jeg nu gik i gang med at tilpasse akvariet. Det var en lang proces, hvor tålmodigheden blev sat på prøve, men resultatet blev heldigvis rigtig godt. Jeg fik ca. 150 l. modnet vand, og nu begyndte det endelig at ligne noget.
Trods alle gode råd kunne jeg dog ikke vente med at få beboer i mit akvarium, og en fin Mandarinfisk var den første, der flyttede ind. Derefter blev akvariet mere og mere levende, og nu, knap et år efter jeg startede op, er akvariet næsten fuldt beboet. Selvfølgelig har der været nogle tab undervejs, og selvom det altid er ærgerligt, når Koralvogteren fx hopper ud af akvariet, eller når Nigeren beslutter sig for at spise en Kardinalfisk til middag, så kan man kun lære af sine erfaringer og hele tiden forsøge at erhverve sig ny viden indenfor området. I den forbindelse har jeg været rigtig glad for Saltvandsforum.dk, hvor jeg har kunne hente svar og få gode råd. Jeg har ligeledes haft en god kontakt til diverse saltvandbutikker rundt i landet, og jeg har været glad for deres hjælp.

Beboer i akvariet:
- En Chefkirug Zebrasoma Desjardinii
- En Zebrasoma Flavescens gul Kirug
- En blå Paletkirug
- En Centropyge Potteri - Dværgkejser
- En rød Koralvogter
- En Scooterblennie
- En blå Mandarinfisk
- En gulbåndet Klovnfisk og 2 Anemoner
- En Dragefisk
- En gulhovedet Gobi
- En Sweetlips Gryntefisk