Klovnfisk der opfører sig underligt

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Meilhede
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding

Klovnfisk der opfører sig underligt

Indlæg af Meilhede »

Hej

Vi har 2 klovnfisk (eneste fisk) i et 58L akvarie. Fiskene er ikke mere end 1½ - 2cm store. Når lyset bliver slukket om aftenen og natlyset er på, så svømmer den ene nærmest på siden i overfladen nær udgang på den ene powerhead. Første gang den gjorde det var vi sikre på den ville kradse af, men næste morgen svømmede den fint rundt i hele akvariet igen. Det sker stort set hver aften det her... Er de bare lidt underlige, eller skal jeg være bekymret?!

En anden underlig ting er, at de er meget interesseret i det foder vi giver dem, men spytter en stor del af det ud igen. Kan de bare ikke lide det eller hvordan?! Nogle forslag?

Mvh
Bo Urskov
morildvej320
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
17
Postnummer: 9830 Tårs
Geografisk sted: nordjylland

Re: Klovnfisk der opfører sig underligt

Indlæg af morildvej320 »

det med at jeres klovnefisk svømmer oppe ved powerheadene om aften/natten, det gør vores også, nu har vi haft vores i en månedstid, og de har gjort det fra dag 1 af :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det med at fisken spytter foderet ud igen, plejer desværre at være dårlige tegn.
Har fisken nogen former for afføring?? Hvilken konsistens har det evt.?
Meilhede
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17

Indlæg af Meilhede »

Carsten skrev:Det med at fisken spytter foderet ud igen, plejer desværre at være dårlige tegn.
Har fisken nogen former for afføring?? Hvilken konsistens har det evt.?
Det er ikke noget jeg har set, nej... Men har lige haft givet dem noget mad for en halv times tid siden, og de spiser noget, men ind i mellem tager de et stykke i munden og spytter det ud igen... Lidt som om de ikke kan lide det?! :?

Mvh
Bo Urskov
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Du kommer nok til at få fat i noget medicin. De har nok fået den triste sygdom, som hos ferskvandsfisk kaldes bugvattersot.
Hvis du ikke behandler dem, så vil du formentligt miste dem. De ser sunde og trinde ud nu, men det er desværre bare ikke sandt.
Der er flere ting som kan fremkalde sygdommen, men de skyldes alle en svækkelse af fiskens imunforsvar.
Hvad der har forårsaget det skal jeg ikke kunne sige, men en vandkvalitet der hænger og stress er 2 typiske årsager.

Den medicin du skal have fat i et indeholder det aktive stof der hedder Nipfurprinaol(nok stavet lidt forkert), de mærker du kan søge på er
Aquafuran og Pondfuran.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

De har nok fået den triste sygdom, som hos ferskvandsfisk kaldes bugvattersot.
Hvad er symptomerne på den sygdom? Det skal nok lige uddybes inden han begynder at købe og dosere medicin i akvariet?

Men lige et par spørgsmål
Har du en anemone i akvariet? Klovnefisk tilbringer normalt natten i en anemone, eller i mangel af bedre, en eller anden type blødkoral.

Mine klovnefisk lå lodret i et hjørne med nedadgående strøm om natten i en periode efter jeg mistede anemonen de benyttede som "seng". Efter et par uger indtog de en neptea som de stadig "putter" sig i om natten og søger tilflugt i om dagen.

Fodrer du varieret for at finde frem til hvad de foretrækker?

Med hensyn til foder er mine ret kræsne. Jeg bruger primært JBL flagefoder der indeholder en række forskellige farver flager, og noget af det spytter de ud igen. Også "red sea marine gro" smager de på, men spytter det hele ud igen, det gider de bare ikke.

Vi har også købt en blister pakke med 5 forskellige typer frostfoder, det meste af det smager de på, men spytter det ud igen. Artemia derimod elsker de, og propper sig med indtil der ikke er mere. Når jeg giver reje til mine erimitter, nipper jeg bitte små stykker af rejen som klovnene er ret vilde med.

Som nævnt mange gange herinde skal man fodre varieret, og fisk kan være imponerende kræsne. Så prøv dig frem.

Sidst skal lige nævnes at mine er hhv. ca. 5 og 6 cm store og har haft dem i ca. 4 måneder, så jeg har ikke erfaring med så små (unge) klovnefisk og deres foder behov.

Håber det bedste for dig og dine klovne
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lasse skrev:
De har nok fået den triste sygdom, som hos ferskvandsfisk kaldes bugvattersot.
Hvad er symptomerne på den sygdom? Det skal nok lige uddybes inden han begynder at købe og dosere medicin i akvariet?
Symtomerne på sygdommen er der flere af. Manglende spiselyst. Fiskene tager fodret ind i munden men spytter det ud igen.
Fisken ser normalt velnæret ud, og lige det er en fælde for ejeren, man kan ikke se sygdommen på fisken, før end det er alt for sent.
"Afføringen" fra fisken er en lang hvidtrævlet ting, som slet ikke har noget med afføring at gøre. Hvad det lige er husker jeg ikke.
Fisken vil normalt blive mere sky, og trække sig noget tilbage. Mange fisk vil også stå og vrikke med kroppen. Det er så umuligt at se når det drejer sig om klovnfisk.
I løbet af noget tid vil fisken begynde at svulme op, og i grove tilfælde kan skællene på fisken rejse sig, så den ser låden ud.
Hvis man ikke får taget sygdommen inden for ca 1 uge, er løbet kort.
Sygdommen skyldes flagelatter som lever i fisken, og i alle andre fisk, men hvis fiskens imunforsvar bliver svækket kan flagelatterne få overtaget og sygdommen bryder ud.
Dårligt vand, stress og ensidig fodring er ting som kan få imunforsvaret til at svækkes.
Meilhede
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17

Indlæg af Meilhede »

Hvis symptomerne er de samme som hos ferskvandsfisk, så tvivler jeg meget på at det er det de lider af.

Ingen sytrådsafførring, de er ikke sky overhovedet, tværtimod... Lagde i øvrigt mærke til i tråd med Lasses indlæg at det ikke er alle "farver" flager de spytter ud igen...

Men Carstens indlæg er bestemt taget til efterretning, da området her jo som tidligere nævnt er helt nyt.

Mvh
Bo Urskov
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Hvor længe har I haft fiskene? Der går som regel nogle dage, inden klovne overhovedet vil tage foder til sig. Mener det tog 3-4 dage før mit sidste par ville æde, hvad der blev serveret. Men efterfølgende var de stort set altædende.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Meilhede skrev:Hvis symptomerne er de samme som hos ferskvandsfisk, så tvivler jeg meget på at det er det de lider af.

Ingen sytrådsafførring, de er ikke sky overhovedet, tværtimod... Lagde i øvrigt mærke til i tråd med Lasses indlæg at det ikke er alle "farver" flager de spytter ud igen...

Men Carstens indlæg er bestemt taget til efterretning, da området her jo som tidligere nævnt er helt nyt.

Mvh
Bo Urskov

Prøv at give dem noget frostfoder.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"