Et par spørgsmål omkring vandskifte?!
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
Et par spørgsmål omkring vandskifte?!
Hej forum
Når man nu skal til at skifte vand ved sine kære små fisk, er der så et par guldkorn i den forbindelse!?
Vi har købt sådan et komplet startkit, Boyu 58L bajle og Red Sea Salt. Da vi startede det op for snart 3 mdr. siden fulgte vi blot vejledningen med saltet i forbindelse med at blande vandet. Da der nu er dyr i, så er vi blevet mere "nervøse" over at værdierne i vandet skal være præcise i det vand vi skifter ud med...
Så, hvor store/små må udsvingene være i saltindhold, pH, temperatur osv i det nye vand i forhold til det i akvariet?! Jeg er blevet anbefalet at skifte 10% svarende til ca. 5L hver anden uge, da vi p.t. kun har 2 klovnfisk, en Dannebrogsreje og et par krebs i baljen.
Hvad bør saltindholdet og pH'en være i det hele taget sådan mere præcist?! (Jeg er med på at pH skal være mellem 8.0 - 8.4 men det er da et rimeligt spring, eller hvad?! det samme med saltindhold...)
Hvordan blander I jeres vand op?! Og hvad er tricket til at få det rigtige saltindhold i første hug?! (synes jeg skal fylde mere salt i end der står i vejledningen for at få det til at passe?!)
Og sidst men ikke mindst, hvor meget ændre s.g. for vandet i forhold til temperaturen og hvor vigtigt er det?!
Mvh
Bo Urskov
Når man nu skal til at skifte vand ved sine kære små fisk, er der så et par guldkorn i den forbindelse!?
Vi har købt sådan et komplet startkit, Boyu 58L bajle og Red Sea Salt. Da vi startede det op for snart 3 mdr. siden fulgte vi blot vejledningen med saltet i forbindelse med at blande vandet. Da der nu er dyr i, så er vi blevet mere "nervøse" over at værdierne i vandet skal være præcise i det vand vi skifter ud med...
Så, hvor store/små må udsvingene være i saltindhold, pH, temperatur osv i det nye vand i forhold til det i akvariet?! Jeg er blevet anbefalet at skifte 10% svarende til ca. 5L hver anden uge, da vi p.t. kun har 2 klovnfisk, en Dannebrogsreje og et par krebs i baljen.
Hvad bør saltindholdet og pH'en være i det hele taget sådan mere præcist?! (Jeg er med på at pH skal være mellem 8.0 - 8.4 men det er da et rimeligt spring, eller hvad?! det samme med saltindhold...)
Hvordan blander I jeres vand op?! Og hvad er tricket til at få det rigtige saltindhold i første hug?! (synes jeg skal fylde mere salt i end der står i vejledningen for at få det til at passe?!)
Og sidst men ikke mindst, hvor meget ændre s.g. for vandet i forhold til temperaturen og hvor vigtigt er det?!
Mvh
Bo Urskov
- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Et par spørgsmål omkring vandskifte?!
Hej
for at gøre det helle meget nemmere så kort fortalt lad være med at skifte de 10 %
det er et meget stort emne med rigtig mange forskellige meninger, men tror det næsten er 50-50 med hvad folk gør. Jeg har ikke selv skiftet vand i mine akvarie de to år jeg har haft saltvand, og har intet negativt oplevet ved det.
Og det vand der fordamper er jo blot ferskvand, så du skal rent faktisk ikke døje ret meget med at blande saltvand.
for at gøre det helle meget nemmere så kort fortalt lad være med at skifte de 10 %
det er et meget stort emne med rigtig mange forskellige meninger, men tror det næsten er 50-50 med hvad folk gør. Jeg har ikke selv skiftet vand i mine akvarie de to år jeg har haft saltvand, og har intet negativt oplevet ved det.
Og det vand der fordamper er jo blot ferskvand, så du skal rent faktisk ikke døje ret meget med at blande saltvand.
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Som Mathias skriver er det et svært spørgsmål at svare på. For der er så mange variabler der har indflydelse på det.
Hvordan fungerer din skummer?? Hvor meget for du overfodret, hvor mange levende sten er der i akvariet??
Du ødelægger ikke noget ved at lave det lille vandskifte hver andne uge.
Det er ret normalt at man skal komme mere salt i end der opgives. Mange mærker opgiver gram ved en vægtfylde på 1,021, og ikke som vi normalt bruger 1,025-1,026.
Saltindholdet ændrer sig med temperaturen, men forskellen mellem 20 grader og 25 grader er så lille at du bare skal glemme alt om det.
Hvordan fungerer din skummer?? Hvor meget for du overfodret, hvor mange levende sten er der i akvariet??
Du ødelægger ikke noget ved at lave det lille vandskifte hver andne uge.
Det er ret normalt at man skal komme mere salt i end der opgives. Mange mærker opgiver gram ved en vægtfylde på 1,021, og ikke som vi normalt bruger 1,025-1,026.
Saltindholdet ændrer sig med temperaturen, men forskellen mellem 20 grader og 25 grader er så lille at du bare skal glemme alt om det.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
Tak for svarene...
Jeg har også fået forskellige råd omkring skift af vand. Der er nogle der siger man kun skal skifte når vandværdierne indikerer det. Andre siger at der med nyt vand bliver tilført nogle nyttige mineraler og ting som bliver forbrugt af akvariet.
Jeg har godt 9 kg. LS i bajlen.
Med hensyn til skummeren så er jeg meget i tvivl omkring den. Jeg er klar over at Boyu ikke er Mercedesen inden for akvarier, og det har folk på andre fora gjort meget ud at fortælle mig, og at skummeren ikke duer overhovedet. Den butik jeg købte akvariet i havde et magen til kørende og det så ud til at køre uden problemer, så det må jo kunne lade sige gøre.
Problemet jeg ser med skummeren er at når jeg har skiftet vand eller efterfyldt det fordampede vand, så skummer det meget op med hvidt/klar skum og der kommer en del vand i koppen. Efter en dags tid skummer det noget mindre og det bliver mere brun/gulligt og har en knap så god lugt. Den får al det luft den kan trække, men er stadig i tvivl om det er "godt nok". Fiskene ser ikke ud at til lide overlast, og når jeg tester for NO2 og NO3 er værdierne helt i 0.
Saltindholdet ligger på 1.022, ud fra det jeg kunne læse i vejledning med saltet da jeg startede det. Jeg har godt nok set flere stedet at folk anbefaler at det er højere. Kan man give en kort forklaring på hvorfor der er den uenighed og hvad der er det "rigtige" indhold?! Hvis jeg nu ønsker at hæve indholdet, hvordan kan jeg så gøre det så jeg ikke "ødelægger" noget?!
Mange spørgsmål, men det er jo ikke altid nemt at være nybegynder...
Mvh
Bo Urskov
Jeg har også fået forskellige råd omkring skift af vand. Der er nogle der siger man kun skal skifte når vandværdierne indikerer det. Andre siger at der med nyt vand bliver tilført nogle nyttige mineraler og ting som bliver forbrugt af akvariet.
Jeg har godt 9 kg. LS i bajlen.
Med hensyn til skummeren så er jeg meget i tvivl omkring den. Jeg er klar over at Boyu ikke er Mercedesen inden for akvarier, og det har folk på andre fora gjort meget ud at fortælle mig, og at skummeren ikke duer overhovedet. Den butik jeg købte akvariet i havde et magen til kørende og det så ud til at køre uden problemer, så det må jo kunne lade sige gøre.

Saltindholdet ligger på 1.022, ud fra det jeg kunne læse i vejledning med saltet da jeg startede det. Jeg har godt nok set flere stedet at folk anbefaler at det er højere. Kan man give en kort forklaring på hvorfor der er den uenighed og hvad der er det "rigtige" indhold?! Hvis jeg nu ønsker at hæve indholdet, hvordan kan jeg så gøre det så jeg ikke "ødelægger" noget?!
Mange spørgsmål, men det er jo ikke altid nemt at være nybegynder...

Mvh
Bo Urskov
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Mht at skummeren skummer over lige efter ud har skiftet vand så tyder det på at der kommer nogle stoffer ind via vandskifte. F.eks har filtervat vist sig at skulle af den virkning. Alternativt kan det være din spand eller noget helt 3. der er "synderen".
/martin
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
martin skrev:Mht at skummeren skummer over lige efter ud har skiftet vand så tyder det på at der kommer nogle stoffer ind via vandskifte. F.eks har filtervat vist sig at skulle af den virkning. Alternativt kan det være din spand eller noget helt 3. der er "synderen".
Ok... Måske jeg skal tilføje at jeg bruger ledningsvand i mit akvarie!? Bor i Kolding, og er blevet fortalt at det ikke skulle være et problem her, men som sagt, så er det jo helt nyt for os...
Når det så holder op med at skumme igen, betyder det så at der er så lidt proteinstof i baljen at det ikke kan skumme op, eller kan der være noget andet galt?!
Mvh
Bo Urskov
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Næh, der er åbenbart nogle stoffer i vandet som får de til at skumme vildt og efter det så er du tilbage til normal afskumning.
/martin
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Rene fiskeakvarier kan sagens køre med en lavere saltholdighed end et koralakvarie. Faktisk er der nogle forhandlere der kører med en noget lavere saltholdighed, da parasit angreb ikke kommer til udbrud hos forhandleren, men først hjemme hos kunden. Samt at det jo er billigere i salt at blande vandet "tyndere" op end ellers.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
Det er nu nok ikke en forskel i saltholdighed på 1.021 eller 1.025 der vælter budgettet til et 58L akvarie...Carsten skrev:Rene fiskeakvarier kan sagens køre med en lavere saltholdighed end et koralakvarie. Faktisk er der nogle forhandlere der kører med en noget lavere saltholdighed, da parasit angreb ikke kommer til udbrud hos forhandleren, men først hjemme hos kunden. Samt at det jo er billigere i salt at blande vandet "tyndere" op end ellers.

Jeg havde da en drøm om på et tidspunkt at få en eller anden form for koral i baljen... Hvordan hæver jeg saltholdigheden uden at ødelægge noget?! Med 0.001 ved hvert vandskift?!
Mvh
Bo Urskov
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Hvis du skifter 10% hver gang og gør det med 1.025 vand så vil du jo langsomt hæve koncentrationen.
/martin
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense
Med så lidt vand som du har ville jeg lave det omtalte vandskifte bl.a. for at erstatte sporstoffer m.m. som uvægerligt går tabt ved afskumning. Jeg er ret sikker på at et så lille akvarium vil have godt af en "saltvandsindsprøjtning" i ny og næ.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ