Nybegynder og nanoreef

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Nybegynder og nanoreef

Indlæg af Jerslev »

Er en gammel og garvet akvarist, men hidtil kun med ferskvand, bortset fra engang i 80'erne hvor vi kørte saltvand, men uden den moderne teknik. - og fiskene overlevede fint!

Er ved at starte et 80 liters akvarieum op med målene 80X35X35og har læst en del på siden og på nettet.

Har følgende spørgsmål: T5 rørene 24W passer ikke så godt i længden - de er omkring 60 cm, og T5 39 w er lidt for lange 90 cm,

Har set nogle T5 compact rør på en producents hjemmeside, som muligvis kan bruges. Men lidt mere konkret

Hvad foreslå I jeg gør for at sætte lyset optimalt op - ikke til stenkoraller -

PS: Regner med overløbsfilter i hjørnet på ca 6 liter, hvori skummeren placeres

PPS: Har også et ældre 200 liters akvastabil akvarium, der muligvis også kan bruges, men er lidt nervøs for alurammen.

Er det bedre at benytte dette akvarium? ( mål 100 x 40 x 50 )

Håber på mange gode råd
Jerslev
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Alurammen giver ikke problemmer det første lange stykke tid, men kan tære på sigt.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Vil det sige, at jeg kan benytte et traditionelt akvastabil - jeg har nemlig et 325 effektline, hvor er godt nok går tropheus, men dem kan man jo sælge - det kunne være fristende

Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Alle mine akvarier undtaget det jeg har nu, har været med aluminiums ramme. Og jeg har ikke haft nogen negative erfaringer med den slags akvarier til saltvand. Et lille råd til dig, hvis du beslutter dig til at bruge det du har, er at få forseglet overrammen, så der ikke kan løbe vand ned mellem glasset og overrammen. Det er nemlig et irriterende moment hele tiden af skulle tørre saltvand væk.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

tak for svaret - jeg kan godt se, at mit 5000kr. projekt efterhånden griber om sig - det er jo fristende at bruge det store 325 l. akvarie.

Lige et par spørgsmål
1: forslag til belysning
2: kan man køre uden sump på 325l, hvis man sørger for tilstrækkeligt med levende sten samt en god skummer - jeg bryder mig ikke om anken om vand, der lber ud af akvariet og ned i en fx 100 l. sump, og returpumpenstrømmen går til returpumpen?

har I ikke mareridt iom det i ferire med videre?
Jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Hej Jerslev.
1: Du skriver at du ikke vil holde stenkoraller, så jeg vil foreslå dig at du bruger t5 lysstofrør, blødkoraller vil kunne trives fint herunder, og også nogle af de mindre lyskrævende stenkoraller når du nu ombestemmer dig. :D

2:Man kan sagtens køre et 325 uden sump. Sumpen er bare et godt middel til at øge vandmængden og dermed stabiliteten på systemet. Derudover kan udstyret gemmes af vejen. Hvorfor have mareridt over det. hvis det er gennemtænkt er det ikke farligere end at køre uden sump. Sumpen laves bare stor nok til at kunne indeholde det vand der er i toppen af overløbskammeret hvis nu uheldet skulle være ude.
Held og lykke med projektet
Mvh henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg ville ikke være i tvivl om hvilket lys der skulle over. HQI! Det vil være ærgeligt at begrænse sig selv ved kun at sætte et par T5 rør over. Nu er det så heldigt at både længden og højden passer perfekt til en dobbelt 150w lampe. Sådan en lampe er 120 cm i længden. Hvis man kigger på prislister fra forhandlerne, kan man godt få kuldegysninger over priserne, men så er det da heldigt at man ofte kan få sådanne lamper brugte, og til en pris hvor vi alle kan være med. Evt er der Ebay, der er et stadigt stort udvalg i lamper.
Jeg synes det ville være ærgeligt at bruge en del plads i akvariet til den nødvendige teknik, når den nu kan gemmes af vejen i en sump under akvariet. Jeg havde også til at starte med min tvivl om det nu kunne være rigtigt, men har aldrig haft problem med at vandet løb over.
I det daglige har man nemlig kun så meget vand i sumpen, at hvis returpumpen stopper, kan alt vandet fra overløbet være i sumpen, og gerne mere til.

Inden du kaster dig ud i noget, vil jeg anbefale dig at få en snak og et besøg hos en der har saltvand med sump, for at se hvordan han har lavet sit setup. Vil også være rart med lidt vejledning, uden at det behøver at være her igennem.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Mange tak for de mabge svar.
Carsten du peger netop på en af de mange problemer, synes jeg, man har med hensyn til setup - det er ikke nemt at gennemskue, hvordan man rent praktisk skal sætte tingene op, og er er sikkert mange gode råd og fiduser, man kan udnytte - de er blot ikke til at finde.

Kunne man ikke lave et billedforum, hvor forskellige setups blev vist i detaljer, så fummelfingrede amatører kunne lære, hvordan man praktisk laver sit setup jeg tænker på rørføring, fastgrelse, kontraventiler, modløbsventiler osv osv

PS det samme kunne gøres med hensyn til konstruktion af lyskasser

Jerslev
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Som også de andre skriver, så ville jeg ikke undvære sumpen.
Det er ikke svært at lave selv, men kræver måske at man lige ser det hele hos en anden først. Kommer du forbi her på disse kanter viser jeg gerne mit frem, men der er sikkert nogen nærmere på hvor du bor der kan vise dig deres setup og hjælpe. Som Carsten skriver, så ville jeg også vælge HQI.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Er der nogle saltvandsakvarister i nærheden af vestjylland - jeg bor i Ringkøbing
jerslev
knoltot
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: Thy

Indlæg af knoltot »

du må godt komme op og se på mit akvarie hvis du har lyst til det. bor i hurup i thy, har fagtisk to stk akvarier.. se evt på http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=1925
MVH Thomas Jørgensen
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

hej Thomas

mange tak for hjælpen - det vil jeg vist gerne - har du en emailadresse, som vi eventuelt kan tale sammen igennem for at aftale det fornødne -

jerslev

PS: har lige købt en ocean runner pumpe på 1200 l/time til returløb, har afprøvet den og er meget skuffet- for den larmer ad H til - gør de det normlt???
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Nye pumper larmer altid lidt. Pumpen skal lige køres til. Selv tunzes pumper larmer lidt den første uges tid, så bare rolig den skal nok tie stille snart.
Mvh henrik
knoltot
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af knoltot »

ja jeg har både email og tlf :lol: email er knol@tdcadsl.dk og tlf er 96882123
MVH Thomas Jørgensen
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

har gået og spekuleret et par dage og hsr tslt pengepungen igen og igen. Er foreløbig nået frem til følgende, som jeg godt vil have jeres mening om

Akvarium: 200 liters akvastabil - det er lidt billigere end at skulle rigge 325 til
Et indbygget overløb på ca 8 x 15 cm, hvori jeg placerer skummer og returpumpe

Skummer er en miniflotor 200 - hedder den vist på akvarieudstyr
returpumpe Eheim returpumpe - 1262 eller noget i den stil på 3400l/time

4. stik T5 rør i selvbygget kasse
fatninger og ballast købes hos Planteimporten sammen med rørholdere
4 reflektorer fra akvarieudstyr

Hvilken luftpumpe skal jeg købe

derudover en eheim spandpumpe på 650 l./time - kan uden filterindsats senere benyttes som osmolator, eler hvad anlægget til at erstatte fordampet vand hedder

Kan et sådant setup fungere i praksis??

venter spændt på svar

Jerslev
knoltot
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20

Indlæg af knoltot »

jo det burde nok kunne gå hvis du ikke belaster det for meget.. retur pumpen ville jeg dog have noget mindre på ca 100 l/t og så en cirkulations pumpe inde i akvariet i stedet.. men det er ikke mange dyr du ville kunne have
MVH Thomas Jørgensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

De der minifloter skummere er ikke gode, de kan slet ikke holde det de lover. Hvad du så i stedet for skal have har jeg ikke lige et bud på.
Samtidigt er jeg heller ikke varm på det med at have skummer i selve akvariet, godt nok afskærmet men alligevel. Ofrer dog det glas det koster og lav selv en sump under akvariet.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Jeg er vel en af dem der har ret meget erfaring med MiniFlotor200 - Og de er ikke så ringe som Carsten gør dem til, men jeg vil ikke anbefale dem til noget over 54L

Deres største problem er finde en luftpumpe der er afpasset til dem. jeg har afprøvet mange forskellige, men en AmTop Cr-40 (2x90) hvor begge udgange kører til samme luftsten giver den bedste resultat!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hougaard skrev:Jeg er vel en af dem der har ret meget erfaring med MiniFlotor200 - Og de er ikke så ringe som Carsten gør dem til, men jeg vil ikke anbefale dem til noget over 54L
Så er vi jo eninge! Jeg skrev jo at de slet ikke kunne levere det som de var beregnet til. Der er jo ca 4 gange så meget vand i et 200 liters end et 54 liters.
Dukke
Reactions:

Indlæg af Dukke »

ville også godt vide det ;) skal selv igang med et 200ltrs ..
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Så skal du ALDRIG nogen sinde købe en skummer der ikke er opgivet til mindre end 400 L. MiniFlotor200 er ikke en option!
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"