54 liter nano - nogen erfaringer?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

54 liter nano - nogen erfaringer?

Indlæg af jakobvillien »

Ohøj salvandsvenner,

Nu er det længe siden jeg har haft saltvand, og jeg brandte sku fingrene lidt med det RSM. Selvom jeg ved der var mange der er glade for det, larmede det alt for meget til hvad min kære hustru kan håndtere. :(

Det lød faktisk lidt henad en flymotor, eller en meget kraftig støvsuger!

Jeg tænker nu på at lave et lille nyt. Jeg regner med at skulle flytte i hus/lejlighed om et års tid, så der skal jeg have et stort akvarie (over 200 liter som minimum).

Nu tænker jeg lidt på hvad meningen er om dette:
http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=36221

Ellers har jeg tænkt på at bygge eget, hvilket jeg umiddelbart tror løsningen bliver, og så bare holde blødkoraller, og måske en enkelt eller to fisk. Jeg tænker 40 liter, med indbygget overløb med sådan en midi skimmer, og noget simpelt lys. Så eventuelt en simpel filtersvamp til det værste fnidder. Det burde fint ku trække det, hvis det overvejende skal have levende sten, blødkoraller, og eventuelt en reje og en fisk (måske en seks-stribet gylte, en hugo, og/eller en flammefisk), nogen snegle og sådan.

I al fald, jeg glæder mig voldsomt, og tror jeg går igang om en måneds tid, lidt afhængig af hvor meget tid sådan en baby tager! :wink:

Hvis der er ngoen der har erfaringer med ovenstående, eller der er et link til nogen der har sådan et.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2007

Re: 54 liter nano - nogen erfaringer?

Indlæg af Musiker »

Jeg startede ud i saltvandshobbien med et lille 45L:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 02&start=0
Lidt billeder her også:
http://yanoo.dk/gallery/thumbnails.php?album=3

Det fungerede ok de 6 måneder jeg havde.
Skiftede lidt vand hver uge og hældte frisk osmose vand på dagligt for at holde vandstanden i overløbet konstant.

Jeg havde en lille hugo og mine (dengang) små klovnfisk + cleanup crew.
Hvis / når jeg starter den op igen vil jeg nok vælge fisk der også som fuldt udvoksede vil kunne være i den (Små gobier måske) - Eller blot en reje eller to.

/Henrik
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Nå ja, det så jeg!

Det så rigtigt flot ud. Det er faktisk sådan et jeg har tænkt på. Er det noget som helst støjmæssigt problem i dette akvarie? Jeg er temmeligt sart efterhånden (eller rettere min kone er). Det er nok et paradoks blandt cichlidefolk, men at have et akvarie med måske en reje og så bare sten og koraller er helt ideelt for mig.

Det vil sige, indtil vi flytter om et år. Tak for svar. Så der var et lille til salg, det ku være jeg skulle kigge på det hvis det ikke er solgt endnu.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Som nævnt i min tråd så er larmen en af ulemperne ved den model jeg havde. Jeg et selv enorm sart mht støjen fra sådan et akvarie. Mit nuværende larmer også alt for meget, hehe..
De største ulemper ved den JBJ jeg har er:
- Blæserne støjer for meget ( Hvis jeg skulle sætte det op igen engang. Skal de skiftes ud med en lownoise model inden jeg sætter det op)

- Det kniber at holde låget lukket uden at akvariet bliver for varmt (Havde en Hydor Koralia 1 i som ekstra cirkulation).

- Der er ingen skummer.

- Overløbet fungere ikke uden at man enten laver en overløbskam selv, eller får den færdige med.

Men hvis det er den fra akvariudstyr. Så er den lidt anderledes end min - Så måske andre har erfaringer med den?

Mvh
Henrik
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Heysan folks,

Jamen det er jo interessant, tak for svar. Jeg har nu været inde og kigge på Boyu 58 liters modellen i klovnfiskne og lyttet til blæserne (god betjening i øvrigt fra ekspedienten trods jeg var temmeligt besværlig). Formålet er et simpelt lille nano, med minimalt indhold af fisk, men masser af gavnlige koraller, reje, etc.

Nu er jeg lidt faldet over dette, og efter først at have tænkt, at det kunne jeg selv lave, synes jeg faktisk det er helt ok til prisen. Den kemarmiske baggrund i sig selv er meget flot synes jeg, og ideen med at lave en "mini-sump" bagved er rigtig god, og skaffer lidt ekstra vand. Jeg tror egentlig det kunne være ideelt, og når han tilmed sælger opdrættede klovne ville det være helt perfekt.

Men tjek lige indholdet: Er dette realistisk? Jeg hører folk tit tale om herren her der laver det, er det ikke et fint setup til en begynder? Jeg ville nok lægge en lille smule flere levende sten i, men ellers ser det optimalt ud.

http://www.reefs.dk/Nano%2035%20liter.htm
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Nu har jeg også selv haft et hjemmebygget 54l nano og det var bestemt nemt og billigt at sætte op plus du selv kan bestemme langt mere end de samlesæt som f.eks. Boyu's

samtidigt har jeg set sådan et Boyu køre (spax's herinde fra) og synes det har en del børnesygdomme som man jo ikke rigtig har de store muligheder for at gøre noget ved da det jo er lavet som det nu engang er uden mulighed for at lave meget om. Oven i er der ikke meget lys over efter min mening, og når det primært er koraller du er interesseret i synes jeg bestemt det er meget bedre at lave dit eget fra bunden, så kan du få langt mere over og det gør at begrænsningerne slet ikke er så store :D

til sidst ville jeg slet heller ikke være foruden alle de erfaringer man gør sig ved selv at bygge hele systemet op, ens forståelse for hvad der sker i sådan et akvarie, hvordan og hvorfor bliver langt større, end hvis man bare køber et samlet sæt og putter vand i :)
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Mathias_C skrev:Nu har jeg også selv haft et hjemmebygget 54l nano og det var bestemt nemt og billigt at sætte op plus du selv kan bestemme langt mere end de samlesæt som f.eks. Boyu's

samtidigt har jeg set sådan et Boyu køre (spax's herinde fra) og synes det har en del børnesygdomme som man jo ikke rigtig har de store muligheder for at gøre noget ved da det jo er lavet som det nu engang er uden mulighed for at lave meget om. Oven i er der ikke meget lys over efter min mening, og når det primært er koraller du er interesseret i synes jeg bestemt det er meget bedre at lave dit eget fra bunden, så kan du få langt mere over og det gør at begrænsningerne slet ikke er så store :D
Det er jeg enig i. Det mest trælse ved de færdige er efter min mening at delene ikke er af super kvalitet, eller ydelse.
Mathias_C skrev: til sidst ville jeg slet heller ikke være foruden alle de erfaringer man gør sig ved selv at bygge hele systemet op, ens forståelse for hvad der sker i sådan et akvarie, hvordan og hvorfor bliver langt større, end hvis man bare køber et samlet sæt og putter vand i :)
Det er jeg så tilgengæld ikke enig i.. Jo hvis man køber et RedSea, Boyu eller JBJ også tror at man bare skal smide dyr i også fodre. Så ja, men ellers så kræver et Redsea eller andet altså også at man sætter sig ind i sagerne. De færdige sæt er en noget nemmere måde at snuse til saltvandshobbien på uden at skulle bruge meget tid på at bestille dele til højre og venstre og måske alligevel ende med noget som ikke virkede særlig godt alligevel (For man intet aner om skummere, overløb eller lignende). Jeg var godt tilfreds med min JBJ som første saltvandsakvarie.. Ja jeg ville nok have købt delene enkeltvis, men det er mere pga kvaliteten og LARMEN! fra den :-)

Mht det fra reefs.dk, så skulle de vist være super, men jeg er ikke sikker på at han laver dem mere (prøv at ring til ham)?

/Henrik
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Okay, mht det fra reefs.dk så synes jeg også det er noget dyrt. Jeg tror skam egentlig bare jeg køber et ca. 60 liter glasakvarie, bygger lyskasse, og køber en overløbskasse fra Tunze med skummer dirkete i. Det ser voldsomt smart ud synes jeg, det eneste jeg ikke kan lure er det her med fordampning, og om den vil være sart for om vandstanden vil falde. Nu er jeg ikke helt grøn på hobbien, men vil bare forsøge at gøre det lidt bedre denne gang, ikke mindst fordi jeg har flere penge nu end sidst da jeg stadig studerede. Det er dermed meget vigtigt for mig at kvalitet bliver helt i top, og samtidig at det ikke støjer. Jeg vil gøre det ordentligt denne gang, føler lidt jeg sprang over hvor gærdet var lavest sidst, men noget billigt skrald som udstyr. Nu er det pladsen der er min begrænsning.

Jeg tænker følgende:
Akvarie: http://www.akvarieudstyr.dk/netshop/sho ... ?pid=45388
Skummer, filter, overløb: http://korallen.dk/product.asp?product= ... b=2&page=1
Lys: http://korallen.dk/product.asp?product= ... b=7&page=1
Enten bygger jeg skabet selv, eller også sætter jeg bare et aluminiumsstel under.

Ser det rimeligt ud? Prøv at se billedet her: http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DK ... oxunter048

Jeg kan ikke lure om der er nok lys. Er der nogen der har prøvet den tunze? Er det automatisk vandpåfyldning, det kan da virkelig ikke være rigtigt, men hvad pokker er den spand så til for? Kan heller ikke rigtigt se det her med filteret indendi, om det er noget værd.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Lyder som en god plan! Jeg kender ikke til udstyret det, men ville ikke tøve et sekund med at købe en osmolator til automatisk at efterfylde med vand.. Det er en af de bedste investeringer jeg har gjort!

Har kun godt at sige om den fra Tunze - Den funker bare og alt, pånær en dunk til vand er med i pakken:
http://korallen.dk/product.asp?product= ... =13&page=1

Mvh
Henrik
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Fedt! Kan du til gengæld lure hvorfor der er en spand med til det sæt fra Tunze jeg linkede til?

Jeg kunne sagtens finde på at gøre dig den kunst efter. Jeg forestiller mig iøvrigt at lave keramisk baggrund.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Det må den være i form af:
STORAGE TANK: 5002.10 with a volume of 13 litres (3.4 USgal.); is used to hold the refill water.

Men jeg tror ikke der er osmolator med..

/Henrik
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Mathias_C skrev: til sidst ville jeg slet heller ikke være foruden alle de erfaringer man gør sig ved selv at bygge hele systemet op, ens forståelse for hvad der sker i sådan et akvarie, hvordan og hvorfor bliver langt større, end hvis man bare køber et samlet sæt og putter vand i :)
Det er jeg så tilgengæld ikke enig i.. Jo hvis man køber et RedSea, Boyu eller JBJ også tror at man bare skal smide dyr i også fodre. Så ja, men ellers så kræver et Redsea eller andet altså også at man sætter sig ind i sagerne. De færdige sæt er en noget nemmere måde at snuse til saltvandshobbien på uden at skulle bruge meget tid på at bestille dele til højre og venstre og måske alligevel ende med noget som ikke virkede særlig godt alligevel (For man intet aner om skummere, overløb eller lignende). Jeg var godt tilfreds med min JBJ som første saltvandsakvarie.. Ja jeg ville nok have købt delene enkeltvis, men det er mere pga kvaliteten og LARMEN! fra den :-)

Mht det fra reefs.dk, så skulle de vist være super, men jeg er ikke sikker på at han laver dem mere (prøv at ring til ham)?

/Henrik[/quote]

Okay nok mig der ikke udtrykte mig klart nok så :D for tror vi er enige :)

Jeg mener self ikke at man ikke skal sætte sig ind i det hvis man køber sådan et færdigsæt, dog tror jeg tit den går galt når folk gør det netop fordi de ikke er nok inde i de forskellige mekanismer der er i sådan et akvarie. Derfor er det også at jeg selv altid vil råde folk til selv at bygge sådanne akvarier op (i hvert falde ikke med de modeller der er på markedet nu) da man så et eller andet sted er tvunget til at sætte sig ind i funktionerne

Synes det ser fint ud det udstyr du har valgt, omtrent det samme jeg selv ville vælge hvis jeg skulle starte sådan et akvarie op.
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Tror iøvrigt de fleste herinde, og generelt i hobbyen er interesseret i teknikken og kemien bag, elelrs gad man det nok ikke. Det er nok de færreste som blot har et par klovne i en spand vand og regner med det går godt sådan uden den store viden og ønske om samme. Eller rettere, håber jeg.

Jeg kender da flere som synes det er alt for geeky med alle de vandværdier og bare det at putte salt i får dem til at holde sig til ferskvand (selvom der selvfølgelig altid bør måles her også).

Jeg synes de færdige sæt er gode nok, men jeg var voldsomt utilfreds med kvaliteten på enkelte dele i RSM, som jeg ellers synes man betalte rigeligt til at kunne forvente at envher detalje var vendt og drejet. Så bør det bare ikke lyde som en flymotor.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Der er ikke osmolator med, der er heller ikke umiddelbart en osmolator der kan købes til. Her er min opskrift på et 45L - incl. min modifikation med osmolator - Siden da har jeg skiftet lampen ud med en Sun 3xT5 24 watt fra Petsupply.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=10924
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

p.s. Spanden er bare en gimmik som de pakker resten i.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Fantastisk, tak Hougaard. Jeg er glad for lige at have set den reefpack i aktion. Kan du eventuelt fortælle mig om den støjer, eller der er andre ulemper? Kan man køre uden osmolator?

Smart gimmick med den spand, men ganske unødvendigt.
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"