God forhandler etik?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve

God forhandler etik?

Indlæg af McQuaade »

Hej med jer, jeg vil i denne tråd lige fortælle en lille historie og gerne høre fra andre som har været uheldige, jeg vil ikke nævne nogle navne, bare lige se om hele branchen er sådan.

For at gøre en kort historie lang så er jeg meget nybegynder og spørger derfor meget ind til tingene, jeg regner selvfølgelig med at når man går til en forhandler så råder og anbefaler de selvfølgelig det der mest optimalt ud fra de informationer man giver dem...

Nå men jeg gik til en akvarieudstyrs forhandler på amager for at købe lidt forskelligt, bl.a. en retur pumpe og noget PVC, jeg gjorde det klart at jeg ikke fatter noget og derfor gerne ville have gode råd til valg af udstyr til mit 180L akvarie m sump. Returpumpen der blev anbefalet kunne levere 1200L og brugte 15W. Da jeg kom hjem syntes jeg godtnok ikke der var meget sprøjt i den, men tænkte at sådan skulle det nok være så jeg var jo glad.
Men da jeg havde problemer med at få overløbet til at fungere rigtigt lavede jeg en tråd her. Nu blev jeg gjort opmærksom på at min pumpe nok ikke var kraftig nok. OK surt show, meen ingen problem tænkte jeg, det var jo den flinke akvarieudstyrsforhandler som havde anbefalet den, så selvfølgelig bytter han den.

Skrev en mail til dem og fik også hurtigt svar "Nej vi kan desværre ikke bytte den. Men har nye pumper klar til salg.." så skrev jeg til bage for at få afklaret om det var normal kutyme at sælge kunderne det forkerte for så bagefter at sælge det rigtigt, det er jo meget smart taktik for man sælger jo hurtigt 2 gange så mange vare. Nu er problemet bare at jeg hurtigt bliver sur og bærer nag :BA Min mail må være gået tabt for jeg har ikke fået noget svar endnu og mailen er sende d 22/7 kl 09:55

Så jeg tog ud til et anden akvariecenter i Vallensbæk strand hvor jeg fik en rigtig god snak og service og har nu den helt rigtige pumpe til mit system :GO :GO :K så i øvrigt var en del billigere der!
Jeg har også fået utrolig god service hos en ocean forhandler i Rødovre utrolig hjælpsom, og han har ikke solgt noget som andre senerehen har sagt var forkert.
Derfor er jeg lidt forvirret over deres svar på min e-mail eller mangle på samme

Mit spørgsmål er nu, er dette normal kutyme? eller har jeg bare været uheldig?

P.S Det er jo ikke min skyld at der ikke er så mange saltvands butikker :lipssealed:
Senest rettet af McQuaade ons 6. aug 2008 21:38, rettet i alt 1 gang.
--Mads
--I'm what Plankton eat--
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: God forhandler etik?

Indlæg af Mikkel E »

Det er en generelt ting at man skal sætte sig ind i tingene før men går ud i en akvariebutik, det har vi set mange eksempler på her i forum. Om end ikke udstyr så ihvertfald fisk og koraller. Uden at skulle konkludere en hel masse, så tror jeg ikke der er den store forskel på forhandlere hvad det angår. Jeg kan dog personligt ikke sætte navne på nogle forhandlere (og vil heller ikke gøre det), da jeg (som regel :D ) ikke køber noget jeg ikke har forstand på ;)
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Uha, sikken en tråd at åbne. For at svare kort, så er der stor service forskel på de forskellige butikker. De har hver især deres styrker og svagheder.

Hvis det eneste fejlkøb du har lavet er en New-jet 1200 til 269,75 så er du sluppet billigt i lærepenge :beer:

/Erik

p.s. Og den pumpe skal du nok komme til at bruge til alt muligt (f.eks. vandskift eller drive et filter etc..)
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af McQuaade »

Mikkel--- Ja jeg har lært at sætte mig beder ind i tingene :wink:

Hougaard--- Ja det er jo ikke pengene i det, men princippet, men ja jeg har lært noget, og er selvfølgelig glad for at det ikke var flere tusinde kroner.

men jeg havde dog regnet med at forhandlerne gør deres for at sælge den bedste vare til kunden.
Kan godt være at det er fordi jeg selv er konsulent og ikke sælger at jeg tænker sådan, jeg ville bare personlig have en dårlig smag i munden hvis det var mig.

og nej 200kr er jo ingen ting, og pumpen får jeg helt sikkert brugt :GO
--Mads
saltvandfyn
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: 5672 Broby
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Indlæg af saltvandfyn »

Er du sikker på pumpen ikke er indstillet til 400l.
Den kan køre fra 400-1200L,
De venligste hilsner
Jan
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Du lyder som om du har haft brugt pumpen og derefter vil ha' den byttet?
Det er nok svært og for det andet hvis du havde fået den byttet, skulle forhandleren jo sælge den videre som ny
til en anden, som måske også ville ha den byttet. Så til sidst er den jo ikke ny mere.

En anden ting er at pumper er sat til fx 1200L ved en løftehøjde på 0 m.
Som returpumpe skal den løfte vandet op, og taber derved meget effekt.
Som regel er der et skema på æsken til pumpen hvor der angives hvor meget den kan løfte i en given højde.
:whistle: 200x60x60 = 720L
pokjo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rødovre

Indlæg af pokjo »

Er selv nybegynder.

Min erfaringer endtil videre i denne jungle der hedder saltvandakvarium er man skal helst ha' 2-3 "kloge" menneskers mening om tingene.

Jeg har ikke noget imod at sætte navne på da vi alle helst skal bleve lidt klogere.

I akvarieudstyr.dk har de tit tralvt ikke mindst pga. den ringe åbningstid, i Decocean har jeg altid fået en betjening jeg har været yderst tilfreds med og lidt til (rar mand ham Carsten), klovnfisken har folk der ikke ved noget om saltvand men får man den rette er der også rigtig god betjening, planteimporten, der måtte jeg gå igen pga. de hellere ville sælge selvskabs fisk og betjente de kunde først, men har kun været der en gang, flyvefisken har jeg gode erfaringer med fra min malawi tid men han har ikke det store udvalg endnu hverken teknik eller fisk, men det kommer vel.

En fælles ting for de fleste er de ikke læser på fora (her og andre) da de er blevet svinet meget til da folk ikke skal kigge dem i øjene imens de kalder dem grimme ting.
225liter Deltec MCE600 250w HQI Nano Steamer 6045
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af McQuaade »

saltvandfyn--- Ja det har jeg checket, den står på fuld skrue, men det kunne nemt have været problemet :wink:

joekill--- Ja selvfølgelig har jeg brugt den, ellers kunne jeg jo ikke vide hvor meget eller lidt vand der kom ud af den, men jeg kan ikke se det er mit problem at den er blevet brugt, den blev jo direkte anbefalet af forhandleren og derfor vil jeg mene at enhver forhandler med respekt for sit erhverv må tage varen retur. det er sådan set lige meget om vi snakker pumper, biler,fly osv.

Vi har selv problemet der hvor jeg arbejder, har på anbefaling af en sælger fra et firma købt hardware til 2.400.000.- som ikke kan løse den opgave vi er blevet lovet, så tager forhandleren hardwaren retur uden brok og sælger os den rigtigt vare, sådan fungerer det :GO om om der står 275kr eller 2.400.000kr har jo ingen betydning på godt købmandsskab, eller har det?

Nå det jeg prøver at sige er at de er fandme talentløse der ude når de ikke kan indrømme en fejl, selv om den kun koster under 300kr det er sq lavt :BA
--Mads
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

jeg må desverre fortælle dig at
at saltvands hobbyen er = bil køb

der er i på det seneste ,en hel del nybegyndere ,lige som dig selv .
der har fået tudet ørene fulde ,af forhandlere, sjovt nok i dit område.

at man saktens, kan dumpe ,en eller flere stenkoraller .
eller en flok fisk i et nyanlagt akvarie .

og jeg fatter ikke ,at de samme forhandlere gider ,blive ved med at finde snyde kassen frem .
de bliver ved med, at røvrende deres kunder.
og de ved udemærket godt, at de bliver hængt ud her på nettet bagefter .

og for lige, at tage det med den pumpe .
det, er det forkerte produkt ,han har solgt dig .
og du har fået en bekræftilse på ,at han godt ved det .
da han vil selge dig en, der er kraftigere .
den pumpe du har købt ,
er der i følge købeloven, fuld retur ret på .
that´s it´.

så du, må se det i øjenene .
undskyld jeg siger det, men du er en køen ,og der står en til lige bag ved dig .

gør dine handler et andet sted ,evt. på nettet .
der er også masser af guides her på siden til køb på nettet

mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
jmsjms
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
19
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Rakkeby

Indlæg af jmsjms »

Min mening/erfaring om dette er at spørger man 10 forskellige personer om den samme ting får man MANGE forskellige svar, det er ikke for at forsvare nogen eller det omvendte, men læs nogle tråde her på forum hvor folk spørger om noget elementært der er ofte meget forskellige svar.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Jeg kan anbefale dig at snakke med Jan fra Saltvandfyn, hvis du er i tvivl om hvad du skal købe. Du får en reel behandling og hvis du ikke er tilfreds med det du køber bytter han villigt og uden sure miner. Han er vist også den eneste forhandler som giver garanti på fisk....betingelsen er blot at du venter med at købe til de har gået hos ham nogle dage efter ankomst (har selv fået byttet en gul kirurg som skrantede og derefter døde). Jan er først og fremmest akvarist og derefter forhandler.
Joakim fra Petsupply er også meget reel og han indrømmer, hvis der er noget han ikke ved så meget om (vigtigt), så man selv må tage en beslutning før køb.
Disse 2 forhandlere kan jeg give topkarakter ud fra personlig erfaring.....de andre forhandlere har jeg ingen erfaring med.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jeg synes ikke det her er så sort og hvidt... Du har et akvarie på 180 liter- den pumpe du har fået vil sikkert yde 4-500 liter- dvs at akvaries indhold kører igennem sumpen ihvertfald 2 gange i timen...
Det mener jeg umiddelbart er fint- hvis du som mange andre også indretter et refugium i sumpen vil du omvendt heller ikke have for hurtigt gennemløb..

Hvis du smider spørgsmålet ud her vil du opleve mange meninger om emnet og det er ikke muligt at sige hvad der er mest rigtigt..

Du har købt et produkt- pakket det ud og taget det i brug... der er ingen der kan pege fingre ad forhandleren og sige han har rådgivet forkert- idet der ikke findes en manuel man kan slå op i og se hvor meget retur du skal have til så meget vand...

Jeg mener ikke du kan forvente at få pumpen byttet- og bestemt heller ikke ifølge købeloven...
Derudover synes jeg heller ikke det er rimeligt at hænge forhandleren ud på denne baggrund..

Som en anden bruger i et tidligere indlæg er inde på: så gælder det her, som i alle andre hoppies iøvrigt- sæt dig grundigt ind i tingene og beslut præcis hvad det er DU vil have i dit set-up... for der er ingen standarder at bygge efter..
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Vænge »

Hehe jeg var selv i Akvarieudstyr som komplet nybegynder i marts - Jeg skulle have noget cirkulation til det 58 liters akvarie jeg havde købt.

De havde ikke flere Tunze 6025 på lager, så de foreslog mig istedet en 6045.... døde områder i akvariet var derefter IKKE et problem!

Så lærer man rimelig hurtigt at undersøge tingene grundigt inden man køber noget.
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

engelquist skrev:Jeg synes ikke det her er så sort og hvidt... Du har et akvarie på 180 liter- den pumpe du har fået vil sikkert yde 4-500 liter- dvs at akvaries indhold kører igennem sumpen ihvertfald 2 gange i timen...
Det mener jeg umiddelbart er fint- hvis du som mange andre også indretter et refugium i sumpen vil du omvendt heller ikke have for hurtigt gennemløb..
og alt efter løfte højde og slange, falder ydelse jo uden tvivl meget hurtigt. Havde det været intern skummer rum, havde den sikkert været fin nok...
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

StarF skrev:
engelquist skrev:Jeg synes ikke det her er så sort og hvidt... Du har et akvarie på 180 liter- den pumpe du har fået vil sikkert yde 4-500 liter- dvs at akvaries indhold kører igennem sumpen ihvertfald 2 gange i timen...
og alt efter løfte højde og slange, falder ydelse jo uden tvivl meget hurtigt. Havde det været intern skummer rum, havde den sikkert været fin nok...
Det er også derfor jeg skriver 4-500 liter, hvilket jeg ikke mener er skudt helt ved siden af når pumpen er sat til at yde 1200 liter/t under normale forhold...
Brugeravatar
hanxa
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Indlæg af hanxa »

Kan også kun tilslutte mig koret, der siger undersøg tingene først.

Forhandlere lever jo af at sælge ting til den kunde de står overfor.Det er nemt at anbefale et eller andet bare for at få solgt noget.Dette gælder i saltvandsverdenen, byggemarkeder og alle andre steder. Bl.a derfor man ikke spørger en ansat Silvan om vedkommende kan hjælpe :y

Derudover er det svært at vurdere hvilke forhandlere der er reelle når de hjælper og hvem der ikke er.Folk kan have meget forskellige holdninger til hvad god etik er. Jeg har fx ikke de samme erfaringer med enkelte af de forhandlere, der bliver positivt nævnt i denne tråd.
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

nu forstår jeg ikke hvor det er de er nogle svindlere, vi har ikke været i forretningen da kunden forklarede hvad han skulle have for en pumpe.
men hvis det var han skulle have haft en større pumpe pga. af forholdene, ville de have solgt en større pumpe og derved solgt en dyre pumpe med en deraf større fortjeneste. så jeg ser derfor ikke hvorfor de er dårlige forretningsfolk.
så sæt dig ind i tingene og hvis du er i tvivl forklar dig 110% om hvad det er du ønsker tingen skal kunne klare.
og nej jeg tror ikke på købeloven gælder i dette tilfælde. det ville være det samme som at købe en fiesta og ikke sætter dig ind i hvad den kan, men bare tror at den køre 220 i timen og bagefter finde ud af at det gør den ikke, for så at returnere den fordi man hellere vil have en mustang nu, da man efterfølgende har fundet ud af den kan klare de 220.
det er skide svært at vælge udstyr og pumper er så noget af det nemmeste, jeg skulle vælge kalkreaktor, jeg har valgt en deltec p500, den skulle kunne klare et akvarie på 800 liter men hvis jeg nu spækker det med koraler og mine kalkalger kommer til at sparke røv, er det så akvarietosserne der har solgt mig noget lort? og skal jeg derfor forvente de bytter den for mig?

jager
kim
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
20
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af kim »

Tænker bare at det bliver svært at købe nye ting (hvilkel som helst ting) hvis man er nødt til at sætte sig 110 % ind i alt og ikke kan stole på fagfolk i forretninger. Så hvis man er klar i sine krav og forventninger, bør man da kunne stole på de råd man får, hvis man ikke kan det kan jeg godt forstå at man bliver fortvivlet. Men som andre har sagt så er der mange meninger om hvordan man holder et akvarium....

Kim
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

hanxa skrev:Forhandlere lever jo af at sælge ting til den kunde de står overfor.Det er nemt at anbefale et eller andet bare for at få solgt noget.Dette gælder i saltvandsverdenen, byggemarkeder og alle andre steder. Bl.a derfor man ikke spørger en ansat Silvan om vedkommende kan hjælpe :y

Direkte uenig :BA

Hvis man går ind i en speciel-butik som kunde skal man kunne forvente at den man bliver ekspederet af ved hvad han/hun snakker om, hvis dette ikke er tilfældet kan man vel forvente at få et ærligt svar omkring den manglene viden om produkterne mm. Hvorfor skulle det da ellers være en speciel-butik?? Denne holdning med at man som kunde ikke kan forvente at den handlede ved noget omkring div. produkter mm. kan man kun forvente i et supermarked eller ligende ikke i en speciel-butik som handler med saltvandsudstyr :wink:

Det der ganske enkelt er forkert, ikke kun i akvarie-branchen men i mange dyreforretninger eller andre som handler med dyr er at den handlende i langt de fleste butikker kun tænker på profit profit profit.... Kunde service er en by i rusland, udover dette så behandler de fleste fandeme også deres dyr på en måde som giver kvalme. Det burde efter min mening, ikke være tilladt at handle med dyr uden at have en eller anden form for certificat som skal fornyes regelmæssigt. Dette vil komme kunder, dyr og skam også den enkelte forhandler tilgode på sigt.

At man så ydermere går direkte imod købe-loven, og ikke vil tage imod retur vare, om de så har været testet, i dette tilfælde i vand (hvordan fanden skulle man ellers teste en pumpe) kommer ikke sagen ved. De skal i følge købeloven tage en vare retur hvis man som kunde har fortrudt sit køb, naturligvis skal varen være i samme stand som da man købte den og inden for en rimelig tidgrænse (mener det er 14 dage). Mange tror endda at man som kunde også skal levere varen retur i den oprindelige embalage, dette er heller ikke et krav en forhandler kan stille uanset om det er et fjernsyn til mange tusind kr. eller en lille pumpe til en langt mindre værdi.

Dog kan jeg kun anbefale som mange gør, sæt dig ind i tingene, mere for ens ejen skyld og ikke mindst ens pengepung, for man kan simpelhen ikke stole på flertallet af dyrehandlere :wink:
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

100% enig med Lord Mike
... intet vand i stuen for tiden ...
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

takker for opbakningen Hr. mike :beer:
lige mine ord

mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Bortset fra Lord mike ikke har ret- man kan ikke fortryde sit køb ifølge Forbrug.dk.

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/15/

Og selvfølgelig kan man ikke tage en pumpe hjem, pakke den ud og tage den i brug- for derefter at forvente at kunne aflevere den igen uden videre...

Og igen står spørgsmålet tilbage: ER der tale om forkert vejledning...? det er så nemt at hyle med koret- men prøv lige at vend skråen engang...

Jeg kører f.eks. med en ocean runner 2500 til min balje på 500 liter- jeg gætter på at det giver en gennemstrømning på 1000- 1200 liter pr time- det har fungeret fint i 3 år efterhånden...
Her er der tale om et akvarie på 180 liter- så set i det lys mener jeg ikke en pumpe på 1200 liter pr time ikke er skudt helt ved siden af...

Men som tidligere nævnt, er der mange meninger om dette, og når det kommer til stykket, er ingen mere rigtige end andre.
Der findes ingen standardløsninger- men en masse forskellige velkørende akvarier med hver deres set-up...
Senest rettet af Engelquist tors 7. aug 2008 22:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af McQuaade »

Nå sikke en masse der er sket her i dag :wink:

Snogen--- Jeg giver dig 100% ret, og ja jeg er blot en i køen og der kommer desværre en efter mig, det er en af grundende til jeg startede dette indlæg, syntes det er for nemt bare at sælge til folk som ikke ved 110% hvad de skal have, det kan da ikke være meningen at man ikke kan stole på de råd forhandlerne giver.

engelquist--- Så du mener bare forhandleren kan gøre som det passer dem og så bare bortforklare det med at der ikke er nogen retningsliner at følge? Ja selvfølgelig er produktet pakket ud, ellers kan man jo ikke se det er forkert. jeg skal lige sige at jeg med det samme syntes det der var for lidt tryk på pumpen, men hvad vidste jeg, gik dog ind på den pågældende hjemmeside for at se hvad en større pumpe kostede, den var udsolgt, hmm så gad vide om dette kunne være årsagen til salget af en lille pumpe.
Men da jeg både købte PVC og div. til min sump samme sted kræver det ikke den største matematiske eksamen at regne ud at der er løftehøjde og tryktab gennem slanger og rør at tage højde for.
og jeg hænger skam ingen ud, har ikke nævnt nogle navne :wink:

hanxa--- Ja jeg har lært at undersøge tingene først, mener bare ikke det skulle være nødvendigt, man skal da kunne stole på sælgerne, jeg forstår ikke man ønsker at drive forretning på den måde. Men ja jeg er jo bare et nummer i køen
Syntes heller ikke man kan kalde Silvan en speciel vare butik, det eneste specielle ved den er at de ikke sælger dagligvare, næ hov de har da slik og sodavand ved kasserne. jeg kender ingen som forventer nogle gode svar der, men hvis man går i en speciel vare butik så må man da kunne få et ærligt svar, det er jo derfor fagfolk ikke handler i Silvan men hos el grosister, vvs grosister osv som kun handler med en slags ting Så det er et dårligt eksempel :BA

Jager--- Nej der er ingen som var med i butikken men det kan sq ikke være meningen at man skal vide 110% hvad man har med at gøre, så blive sælger/konsulenten jo overflødig, en hvilken som helst butik med respekt for sig selv skal kende deres vare og vejlede i det bedste køb

Lord Mike--- :beer: Lige mine ord, denne debat handler ikke om min lille pumpe, men om at forhandlerne har et ansvar dette er alment købmand skab
men ja sæt mig ind i tingene :wink: jeg mener men uden at være sikker så spurte jeg om pumpen var kraftig nok da jeg jo har sat mig lidt ind i tingene. Men en pumpe på 1200L kan jo være meget forskellig og det er her forhandleren skal kende sine produkter

RedSea--- også 100% enig med dig :GO

snogen--- :beer: :GO
--Mads
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af McQuaade »

engelquist--- Det har jo ikke så meget at gøre hvad købeloven siger.
Hvis du køber en trøje som er for lille kan du bytte den selv om du har prøvet den der hjemme, hvordan skulle du ellers vide den er for lille? De fleste butikker bytter trøjen selv om købeloven siger noget andet, det er simpel god kundeservice og god etik, forhandleren vil jo gerne have jeg kommer og køber tøj en anden gang, det samme gælder næsten alt andet. og især hvis butikken direkte råder kunder til at købe noget, derfor heder tråden god forhandler etik. hvilket jeg absolut ikke syntes er gældende her.

Men når man læser lidt rundt omkring så er det vidst den generelle holdning på denne forhandler at man lige netop her er nød til ekstra at vide hvad man skal have, ingen gamle saltvands rotter forventer nogle gode svar for dem, det er sq synd og jeg fatter ikke de personligt kan leve med det
--Mads
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

McQuaade skrev: engelquist--- Så du mener bare forhandleren kan gøre som det passer dem og så bare bortforklare det med at der ikke er nogen retningsliner at følge? Ja selvfølgelig er produktet pakket ud, ellers kan man jo ikke se det er forkert. jeg skal lige sige at jeg med det samme syntes det der var for lidt tryk på pumpen, men hvad vidste jeg, gik dog ind på den pågældende hjemmeside for at se hvad en større pumpe kostede, den var udsolgt, hmm så gad vide om dette kunne være årsagen til salget af en lille pumpe.
Men da jeg både købte PVC og div. til min sump samme sted kræver det ikke den største matematiske eksamen at regne ud at der er løftehøjde og tryktab gennem slanger og rør at tage højde for.
og jeg hænger skam ingen ud, har ikke nævnt nogle navne :wink:
Tja... nu er det ikke mig der har lavet købeloven....

Og prøv ellers at nærlæs hvad jeg skriver- man kan ikke bare uden videre tale om forkert vejledning, idet mange forskellige typer set-up leverer flotte akvarier rundt om i landet...
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

McQuaade skrev:engelquist--- Det har jo ikke så meget at gøre hvad købeloven siger.
Hvis du køber en trøje som er for lille kan du bytte den selv om du har prøvet den der hjemme, hvordan skulle du ellers vide den er for lille? De fleste butikker bytter trøjen selv om købeloven siger noget andet, det er simpel god kundeservice og god etik, forhandleren vil jo gerne have jeg kommer og køber tøj en anden gang, det samme gælder næsten alt andet. og især hvis butikken direkte råder kunder til at købe noget, derfor heder tråden god forhandler etik. hvilket jeg absolut ikke syntes er gældende her.

Men når man læser lidt rundt omkring så er det vidst den generelle holdning på denne forhandler at man lige netop her er nød til ekstra at vide hvad man skal have, ingen gamle saltvands rotter forventer nogle gode svar for dem, det er sq synd og jeg fatter ikke de personligt kan leve med det
nu er der blevet henvist til den købelov flere gange i tråden- så derfor mit indlæg...

Og pas på med at konkludere at der er en generel holdning til en bestemt forhandler (du nænvte iøvrigt tidligere at du ikke hængte en bestemt forhandler ud...? )
Det med forhandlere er vist lidt som religion- nogle sværger til en og andre til en anden....
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Kan godt se at det jeg skrev omkring returret ikke passer. Så derfor trækker jeg mine ord i mig igen omkring dette :dizzy:

Men det bekræfter mig bare endnu mere i at man ikke kender til service i den pågældene butik, og at deres vilje til at hjælpe kunderne ikke er tilstede. Denne sag og mange andre kunne være undgået ved ganske almindelig købmandskab og kundepleje istedet for den ligegyldighed de altid stille op når det ikke lige går efter deres hoved. Men næhnej man kan kun få den tanke at de tror de er til for kunderne og ikke omvendt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det her er jo desværre ikke det eneste tilfælde af en "fantasktisk" kunde service fra deres side. Og jo nok heller den sidste, og dertil er der alle dem som vi ikke hører om.

Der har også stået noget på deres hjemme side om at repartioner som ikke er afhentet efter 3 måneder pludseligt skifter ejerskab, hvordan det kan lade sig gøre. Den holder nok heller ikke i retten.

Der er kun en måde at "straffe" dem på og det er at lade være med at lægge pengene derude.
Brugeravatar
McQuaade
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16

Indlæg af McQuaade »

engelquist---
En del butikker giver dog alligevel forbrugeren fortrydelsesret. Enten i form af en returret, hvor forbrugeren får pengene tilbage, eller som en ombytningsret, hvor forbrugeren kan vælge en anden vare i butikken eller få et tilgodebevis. Taget fra det link du sendte

så det er ikke så meget med hvad der er lov og ret, bare hvad der er menskeligt

og hva fan tror du det koster at tage en pumpe retur som har kostet under 300kr og som har kørt et par dage, men hva lad nu den pumpe ligge, det er sq princippet i det.

Lord mike--- :beer: Yes købmandskab og kundepleje det er lige det det hele drejer sig om :GO og det er ikke god kundepleje ikke at svare på min anden mail

Men jeg kan selvfølgelig være lige glad med den butik, for det tyder på at rigtigt mange har samme holdning til den butik som jeg har.

Gad vide om de syntes det var alle 300kr værd??

Carsten--- Yep du har ret, syntes bare det er lidt trist at de er sådan
--Mads
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

snogen skrev:og jeg fatter ikke ,at de samme forhandlere gider ,blive ved med at finde snyde kassen frem .
de bliver ved med, at røvrende deres kunder.
og de ved udemærket godt, at de bliver hængt ud her på nettet bagefter .
Undskyld :) Men med dine kommaer osv kunne jeg ikke lade vaere med at taenke paa Poul Nyrup Rasmussen holde tale :D
Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"