Beskyt korallerne
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Beskyt korallerne
Som dykker er jeg meget interesseret i at beskytte koral revene når jeg er syd på. Det siges ofte at man ikke må røre korallerne, og slet ikke knække noget af, da det kan tage 100 af år om at vokse tilbage. Derfor er det basalt at man som dykker har 110% styr på sin opdrift, så det ikke er nødvendigt at berøre bunden.
Efter 6 måneder med saltvand, er jeg dog begyndt at undre mig over dette.
Jeg har stort set kun haft blød koraller, Xenia, Neptea og læder koral, og de påvirkes kun kortvarigt ved berøring, og er alle vokset meget i det halve års tid jeg har haft dem. Kalkalgerne vælter frem på pumpe, bagvæg, sten og sneglehuse.
Der er mange der laver fragmenter af deres koraller, herunder også stenkoraller hvis jeg ikke tager fejl.
Er det en forkert opfattelse at koraller er så langsomt voksende og at de er så påvirkelige af berøringer, eller undgår man bare mere sarte koraller i vores akvarier?
Mvh
Lasse
Efter 6 måneder med saltvand, er jeg dog begyndt at undre mig over dette.
Jeg har stort set kun haft blød koraller, Xenia, Neptea og læder koral, og de påvirkes kun kortvarigt ved berøring, og er alle vokset meget i det halve års tid jeg har haft dem. Kalkalgerne vælter frem på pumpe, bagvæg, sten og sneglehuse.
Der er mange der laver fragmenter af deres koraller, herunder også stenkoraller hvis jeg ikke tager fejl.
Er det en forkert opfattelse at koraller er så langsomt voksende og at de er så påvirkelige af berøringer, eller undgår man bare mere sarte koraller i vores akvarier?
Mvh
Lasse
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Re: Beskyt korallerne
Tror at årsagen til at man ikke må røre koraller osv når man dykker er at selve korallen vokser med en rimelig hastighed, men pga mængden af dykkere de populære steder så kan de ikke nå at regenerere. Og så også det faktum at de ikke holder farven ret længe over vandet så det er de færreste der har noget at bruge dem til.
/martin
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Som Martin er inde på, er det ikke det at man berører korallen der er det skadelige, men mængden af berøringer.
Det stresser korallerne, og især på de mest benyttede steder.
De tyndere af korallerne kan vokse med op mod 1 cm om måneden. Tykkere koraller har samme tilvækst, men på grund af strukturen ser det ud til at de vokser langsommere.
Tænk også på at hvis 100 dykkere hverdag blot fik knækket 1 cm af korallerne per person, det bliver så til 365 meter koral om året.
Men en tropisk storm kan ødelægge mere på et par timer end samtlige dykkere på kloden kan klare i hele deres dykkertid.
Ligeledes kan en stime store pagegøjefisk gnave et rev ned til roden på et par timer hvis de blev hængene på revet.
En koral mister farve ved at komme over vandet, men ved en ordenlig behandling siden hen, kommer farven igen.
Det stresser korallerne, og især på de mest benyttede steder.
De tyndere af korallerne kan vokse med op mod 1 cm om måneden. Tykkere koraller har samme tilvækst, men på grund af strukturen ser det ud til at de vokser langsommere.
Tænk også på at hvis 100 dykkere hverdag blot fik knækket 1 cm af korallerne per person, det bliver så til 365 meter koral om året.
Men en tropisk storm kan ødelægge mere på et par timer end samtlige dykkere på kloden kan klare i hele deres dykkertid.
Ligeledes kan en stime store pagegøjefisk gnave et rev ned til roden på et par timer hvis de blev hængene på revet.
En koral mister farve ved at komme over vandet, men ved en ordenlig behandling siden hen, kommer farven igen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det vil jeg sige nej til. så holdt de ikke lang tid på revet, selv det mest uberørte.Lasse skrev:Er der nogle koraller der bare ikke tåler berøring?
Der er selvfølgelig koraller som knækker lettere end andre
- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
Så en udsendelse om et koralrev der var blevet offer for et vulkanudbrud.
50 år efter var området totalt bevokset med koraller som før.
Men generelt synes jeg også man skal holde fingrene for sig selv. Tænk hvilke følger det ville have, hvis en jæger stak hånden op i r**** på en hjort
50 år efter var området totalt bevokset med koraller som før.
Men generelt synes jeg også man skal holde fingrene for sig selv. Tænk hvilke følger det ville have, hvis en jæger stak hånden op i r**** på en hjort

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Den ville sku nok blive en anelse mere mistroisk over for mennesker, specielt folk i kamouflage tøjMen generelt synes jeg også man skal holde fingrene for sig selv. Tænk hvilke følger det ville have, hvis en jæger stak hånden op i r**** på en hjort