overbelastning af beboer
-
- Dværg kejser
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
overbelastning af beboer
Hej !
Et spørgsmål.
Er det farligt at introducere 5-6 kirurger og 2 andre ligeså store + 4-5 småfisk på en gang i et 800 liters akvarie uden fisk men til gengæld kører perfekt og har gjort det i 5-6 mrd?
Jens
Et spørgsmål.
Er det farligt at introducere 5-6 kirurger og 2 andre ligeså store + 4-5 småfisk på en gang i et 800 liters akvarie uden fisk men til gengæld kører perfekt og har gjort det i 5-6 mrd?
Jens
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions: 965
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Re: overbelastning af beboer
jeg ville ikke gøre det... du risikerer det hele vælter, efter min bedste overbevisning..
Jeg ville nøjes med 1 eller 2 fisk ad gangen, og lade baljen langsomt tilpasse sig den øget belastning.
Jeg ville nøjes med 1 eller 2 fisk ad gangen, og lade baljen langsomt tilpasse sig den øget belastning.
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Det lyder som lige i overkanten, men afhænger selvfølgelig også af, hvilke andre filtre du har. Kører du med ozon?
Problemet er, at biomassen i dine levende sten tilpasser sig belastningen, så hvis du putter en fisk mere i (=> mere foder), vil biomassen i stenene øges tilsvarende. Men hvis du øger belastningen betydeligt på en gang, kan biomassen ikke nå at følge med, og du får derfor ikke nedbrudt alle affaldsstofferne fra fiskene, hvorfor du risikerer at få både nitrit og nitrat i vandet, indtil der er produceret en tilsvarende mængde ekstra bakterier.
Problemet er, at biomassen i dine levende sten tilpasser sig belastningen, så hvis du putter en fisk mere i (=> mere foder), vil biomassen i stenene øges tilsvarende. Men hvis du øger belastningen betydeligt på en gang, kan biomassen ikke nå at følge med, og du får derfor ikke nedbrudt alle affaldsstofferne fra fiskene, hvorfor du risikerer at få både nitrit og nitrat i vandet, indtil der er produceret en tilsvarende mængde ekstra bakterier.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Dværg kejser
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
Jo men jeg tænkte på at hvis jeg tilføjet kirurger over flere gange risíkiere jeg at nogen bliver aggresive over for de nye beboere.
Og det andet kører jeg både med kraftigt nitratfilter og kraftig skummer. Jeg ville umiddelbart tro at den ville kunne klarer det. Tager jeg fejl?
Og det andet kører jeg både med kraftigt nitratfilter og kraftig skummer. Jeg ville umiddelbart tro at den ville kunne klarer det. Tager jeg fejl?
- Anette
- Dragefisk
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Som sådan tror jeg ikke skummeren er et problem. Om du sætter 10 fisk i på én gang eller en, en gang om måneden i 10 måneder, så vil skummeren yde det samme til slut. (Og hvad er det for en skummer?)
Det er derimod det biologiske filter i form af dine sten, der skal følge med til den nye belastning, og det vænner du bedst til belastningen ved at sætte 1-2 fisk i af gangen. Så mange fisk som du snakker om at sætte i tvivler jeg meget på det kan klare, og det er ligemegt hvor velkørende det er, det kan stadig vælte...
Vi turde under alle omstændigheder ikke sætte så mange fisk i noget der svarer til dit på én gang.
Hvilke kirurger drejer det sig om? Nogle af dem kan jo være oplagte at lægge ud med at smide i? Og hvilke andre fisk?
Det er derimod det biologiske filter i form af dine sten, der skal følge med til den nye belastning, og det vænner du bedst til belastningen ved at sætte 1-2 fisk i af gangen. Så mange fisk som du snakker om at sætte i tvivler jeg meget på det kan klare, og det er ligemegt hvor velkørende det er, det kan stadig vælte...
Vi turde under alle omstændigheder ikke sætte så mange fisk i noget der svarer til dit på én gang.
Hvilke kirurger drejer det sig om? Nogle af dem kan jo være oplagte at lægge ud med at smide i? Og hvilke andre fisk?

Mvh Anette og Kristoffer
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der kan opstå nogle stridigheder hvis man sætter fiskenene ind over flere gange, men de banker ikke hinanden sønder og sammen. Der går nogle dage og så har de fundet deres rangorden.
Vil som de andre sige at det vil være ganske tosset at sætte så mange fisk i på en gang.
Vil som de andre sige at det vil være ganske tosset at sætte så mange fisk i på en gang.
- Bosse
- Dragefisk
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
hehe anden gang jeg er ening med Carsten idag
Det må være varmen (du kan ta det Carsten
)

Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Eller osse skyldes det at du blot er ved at have mere end 14 dage "erfaring"Bosse skrev:hehe anden gang jeg er ening med Carsten idagDet må være varmen (du kan ta det Carsten
)

- Bosse
- Dragefisk
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
hehe ja det er godt med dig 

Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
-
- Sommerfugl fisk
- 21
- Postnummer: 2860 Søborg
i er da vist blevet sommerkåde i to.
når jeg skal have mine kiruger i om et par uge så kommer de i alle på en gang.
jeg har oplevet flere gange at de blev jaget af de andre kiruger med stress og død til følge.
hvorfor vælter systemerne ikke hos forhandlerne når de for fyldt deres akvarier op??
jager
jeg har oplevet flere gange at de blev jaget af de andre kiruger med stress og død til følge.
hvorfor vælter systemerne ikke hos forhandlerne når de for fyldt deres akvarier op??
jager
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Kontakt:
Har du målt vandværdierne på en fiskereol?Jager skrev:i er da vist blevet sommerkåde i to.
jager
Der er en grund til, man ikke har fiskereolerne kørende sammen med koraltankende.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Sommerfugl fisk
- 21
det er måske denfor de ind imellem går til vores fisk når de kommer hjem til os, først har de gået i møjbeskidt vand hos forhandleren nogle af dem nedsætter tilmed saltindholdet for at fiskene ikke skal blive angrebet af parasitter. så kommer de hjem til os og skal så opleve at blive angrebet den næste uge eller mere af en blød i bolden kirug, samtidig med at den skal vende sig til et andet saltindhold og en anden vanmdkvalitet for ikke at sige den er totalt udmattet efter ikke at gave sovet i mange dage pga. rejse og ingen gemmesteder i forhandler baljerne.
jeg ved skutte ik hvad der er bedst for en sådan kirug. men jeg gør hvad der er i mine øjne mest humant for kirugerne i med dem alle på en gang.
jager
jeg ved skutte ik hvad der er bedst for en sådan kirug. men jeg gør hvad der er i mine øjne mest humant for kirugerne i med dem alle på en gang.
jager
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Kontakt:
Det er klart, det altid stresser en fisk, at blive flyttet fra ét miljø til et andet, hvorfor det også kan være en god idé at bede om pH-værdi samt saltværdi, når man køber en fisk, så man evt. kan forlænge akklimatiseringen. Men at det skulle kunne stresse fisken at komme over i noget vand med mindre nitrat og fosfat, end de før hen har gået i, tvivler jeg på.Jager skrev:det er måske denfor de ind imellem går til vores fisk når de kommer hjem til os, først har de gået i møjbeskidt vand hos forhandleren nogle af dem nedsætter tilmed saltindholdet for at fiskene ikke skal blive angrebet af parasitter. så kommer de hjem til os og skal så opleve at blive angrebet den næste uge eller mere af en blød i bolden kirug, samtidig med at den skal vende sig til et andet saltindhold og en anden vanmdkvalitet for ikke at sige den er totalt udmattet efter ikke at gave sovet i mange dage pga. rejse og ingen gemmesteder i forhandler baljerne.
jager
Du har dine metoder, hvilket vi jo før har set give gode resultater, jeg synes bare ikke du kan sammenligne en fiskereol med et fungerende koralrevsakvarium.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Sommerfugl fisk
- 21
det har du nok ret i mads, men du svare kun på lidt af det jeg skriver og selvfølgelig kan du tage en bid ud af det og sige at her tager jeg fejl. men tage hele sammenhænget og svar på det istedet for at sige det er bedre at få rent vand end beskidt vand, men der er altså flere ting der spiller ind.
hvor mange gange har man ikke set folk komme en arcilles el. hvidbrystet kirug i en balje hvor der allerede er et par gule kiruger, det ville sikkert gå godt hvis fisken var stærk men det er de ikke efter den behandling de har fået af forhandlerene og grossisterne, så går de til.
jeg gjorde det før at jeg satte kirugen i sumpen en uges tid inden den kom op i akvariet hvis jeg skulle have en ny, og alligevel var det ikke altid de overlevede kampen om teritorie plads.
jager
hvor mange gange har man ikke set folk komme en arcilles el. hvidbrystet kirug i en balje hvor der allerede er et par gule kiruger, det ville sikkert gå godt hvis fisken var stærk men det er de ikke efter den behandling de har fået af forhandlerene og grossisterne, så går de til.
jeg gjorde det før at jeg satte kirugen i sumpen en uges tid inden den kom op i akvariet hvis jeg skulle have en ny, og alligevel var det ikke altid de overlevede kampen om teritorie plads.
jager
-
- Sommerfugl fisk
- 21
det har du nok ret i mads, men du svare kun på lidt af det jeg skriver og selvfølgelig kan du tage en bid ud af det og sige at her tager jeg fejl. men tage hele sammenhænget og svar på det istedet for at sige det er bedre at få rent vand end beskidt vand, men der er altså flere ting der spiller ind.
jager
jager
- mads-fisk
- Rev haj
- 21
- Kontakt:
Jeg er udemærket klar over, at en fisk kan stresses til døde af så vel aggressivitet fra andre beboere som dårlig vandkvalitet. Jeg vil dog langt hellere miste en nysat kirurg, fordi mine andre udviser almen kirurgopførsel og forsvarer deres territorium, end jeg vil risikere at ødelægge systemets biobalance med risoko for dødsfald af både fisk, koraller og alle andre dyr, fordi jeg smed det hele i på en gang.Jager skrev:det har du nok ret i mads, men du svare kun på lidt af det jeg skriver og selvfølgelig kan du tage en bid ud af det og sige at her tager jeg fejl. men tage hele sammenhænget og svar på det istedet for at sige det er bedre at få rent vand end beskidt vand, men der er altså flere ting der spiller ind.
jager
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK