når alt går galt
- StarF
- Rev haj
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
når alt går galt
bestemte mig for at lave om i mit akv, købte 2 akvarier til at ha mine koraller i mens jeg byggede om.
status efter 10 timer i et akv.
25 acropora døde.. ca 7000kr mistet i koraller.
1 ild kejser død
1 seks stribet død
4 chromis døde
søndage er i sandhed en dårlig uge dag!
lps osv ser ud til at leve.. so far...
så nu ryger det hele enten til salg, ellers så dropper jeg de dyre koraller.. og nøjes med fisk og lps.. og lidt acroporaér bare...
status efter 10 timer i et akv.
25 acropora døde.. ca 7000kr mistet i koraller.
1 ild kejser død
1 seks stribet død
4 chromis døde
søndage er i sandhed en dårlig uge dag!
lps osv ser ud til at leve.. so far...
så nu ryger det hele enten til salg, ellers så dropper jeg de dyre koraller.. og nøjes med fisk og lps.. og lidt acroporaér bare...
-
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Geografisk sted: Ringsted
Re: når alt går galt
Hmmmm hvordan har du gjort ????
for jeg har aldrig mistet en koral eller fisk. jeg har gjort det samme som dig brugt 2 stk. 54 l til at have fisk og koraller i jeg har ikke haft skummer på i de 3-4 dage de har stået i men haft cirkulation og varmelegme. brugte godt nok sidst et 160 l akvarie med en skummer på da jeg har fået for mange koraler til at de kan være i 2 stk. 54 l
men jeg er ked af at høre at der er stået så meget af
det er godt nok trist
for jeg har aldrig mistet en koral eller fisk. jeg har gjort det samme som dig brugt 2 stk. 54 l til at have fisk og koraller i jeg har ikke haft skummer på i de 3-4 dage de har stået i men haft cirkulation og varmelegme. brugte godt nok sidst et 160 l akvarie med en skummer på da jeg har fået for mange koraler til at de kan være i 2 stk. 54 l
men jeg er ked af at høre at der er stået så meget af

275l rev lukket http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=46242
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
500l rev lukket http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=68236
180l cube http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=83612
- William Jr
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Engelquist
- Site Admin
- Reactions: 965
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
hvad pokker er der sket starf?
jeg føler med dig- det er drøn hamrerne ægerligt at miste koraler og fisk...
Hvordan har du helt nøjagtigt gjort det?
Undrer mig bare.. hvordan det kan ske- for jeg har også selv gjort det samme uden at miste noget...
Er det varmen der har slået det ihjel..?
jeg føler med dig- det er drøn hamrerne ægerligt at miste koraler og fisk...
Hvordan har du helt nøjagtigt gjort det?
Undrer mig bare.. hvordan det kan ske- for jeg har også selv gjort det samme uden at miste noget...
Er det varmen der har slået det ihjel..?
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- StarF
- Rev haj
- 18
har gjort som jeg altid har gjort uden at miste noget..
alle sten op i kasser, fisk lader jeg gå i akvariet, bygger først den ene side op så kan fiskene svømmer der over og gemme sig, og så den anden side.
korallerne blev alle taget op og sat fint side om side i de akvarier jeg havde købt, så der intet røre hinanden.
vågner kl 3 i nat og skal bare lige se til akvariet.. alle fisk ligger og gisper i vandet... skynder mig at lave 200l saltvand kl 3 om natten.. direkte fra vandhanen.. (no3 på 10).. i med det.. pumperne og skummer køre.. efter en time har de det bedre.. kigger til korallerne.. de ser fine ud.
går i seng.. står op.. opdager vandet i akvarierne er lidt hvidt....kigger til acoporaérne.. døde... eller døende... har kun en 3 stykker tilbage..
lps fra det andet akvarie har det heller ikke for godt der ryger nok også nogle stykker.. de har ca stået i akvarierne i 10 timer... selve temperaturen har ikke været over 27...
skyndte mig at smide de sidste sten i mit akvarie, i med alle de koraller der så ok ud.. nu er vandet der i så begyndt at blive lidt hvidt....
hvis alt det dør jeg regner med der dør så dør der nok for 8000-9000kr..
så nu giver jeg det et par dage.. kan være der snart kommer billig udstyr og ls til salg.
alle sten op i kasser, fisk lader jeg gå i akvariet, bygger først den ene side op så kan fiskene svømmer der over og gemme sig, og så den anden side.
korallerne blev alle taget op og sat fint side om side i de akvarier jeg havde købt, så der intet røre hinanden.
vågner kl 3 i nat og skal bare lige se til akvariet.. alle fisk ligger og gisper i vandet... skynder mig at lave 200l saltvand kl 3 om natten.. direkte fra vandhanen.. (no3 på 10).. i med det.. pumperne og skummer køre.. efter en time har de det bedre.. kigger til korallerne.. de ser fine ud.
går i seng.. står op.. opdager vandet i akvarierne er lidt hvidt....kigger til acoporaérne.. døde... eller døende... har kun en 3 stykker tilbage..
lps fra det andet akvarie har det heller ikke for godt der ryger nok også nogle stykker.. de har ca stået i akvarierne i 10 timer... selve temperaturen har ikke været over 27...
skyndte mig at smide de sidste sten i mit akvarie, i med alle de koraller der så ok ud.. nu er vandet der i så begyndt at blive lidt hvidt....
hvis alt det dør jeg regner med der dør så dør der nok for 8000-9000kr..
så nu giver jeg det et par dage.. kan være der snart kommer billig udstyr og ls til salg.
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hej starf
du får ikke trøst fra mig,kun skæld ud
jeg har været der du er nu tidligere,og vi er flere der har prøvet lignende...og hvad kan vi så lære af det..
Nu kender jeg dig jo næsten,og har fulgt dine akvarier,min mening er at du har stresset med dit opset allerede fra start...
glem alt hvad der er sket ,begynd forfra og tænk grundigt igennem hvad du vil...
er du ked af dine sten.jamen så kyl dem ud!!! brug mindre sten,men smukkere så du kan holde ud at kigge på det i længere tid...
du kan sagtens bruge mindre af sten hvis du kører en dsb,og har du sådan en må du absolut aldrig pille
det sker ikke så meget at vende en sten eller to i akvariet og det skal der være plads til...
jeg blev så tosset på gamle akvarie at jeg gav det væk!!hver gang en koral væltet ,så var jeg der straks og kom til at vælte sidemanden også ,som der var en slags domino spil
...
nu er jeg blevet anderledes,tænker anderledes og vil noget andet med mine akvarier...målet nu er ikke så meget hvordan det ser ud i helhed,fordi det ændrer sig aligevel hele tiden,målet er at holde de dyr i live
lad heller akvariet modne rigtig en gang for alle og bare kyl nogle af de lange farvede
grene der ned og tænk ikke så meget over hvor de lander,for der går ikke særlig lang tid så står de op igen aligevel...
vi alle kan lære af dit indlæg starf og det er modigt også at levere fejl og kke kun succes!
vær nu ikke for hård ved dig selv,kom glad igen med noget erfaring i bagagen

du får ikke trøst fra mig,kun skæld ud

jeg har været der du er nu tidligere,og vi er flere der har prøvet lignende...og hvad kan vi så lære af det..

Nu kender jeg dig jo næsten,og har fulgt dine akvarier,min mening er at du har stresset med dit opset allerede fra start...
glem alt hvad der er sket ,begynd forfra og tænk grundigt igennem hvad du vil...
er du ked af dine sten.jamen så kyl dem ud!!! brug mindre sten,men smukkere så du kan holde ud at kigge på det i længere tid...
du kan sagtens bruge mindre af sten hvis du kører en dsb,og har du sådan en må du absolut aldrig pille

det sker ikke så meget at vende en sten eller to i akvariet og det skal der være plads til...
jeg blev så tosset på gamle akvarie at jeg gav det væk!!hver gang en koral væltet ,så var jeg der straks og kom til at vælte sidemanden også ,som der var en slags domino spil

nu er jeg blevet anderledes,tænker anderledes og vil noget andet med mine akvarier...målet nu er ikke så meget hvordan det ser ud i helhed,fordi det ændrer sig aligevel hele tiden,målet er at holde de dyr i live

lad heller akvariet modne rigtig en gang for alle og bare kyl nogle af de lange farvede

vi alle kan lære af dit indlæg starf og det er modigt også at levere fejl og kke kun succes!
vær nu ikke for hård ved dig selv,kom glad igen med noget erfaring i bagagen

- StarF
- Rev haj
- 18
erfaring?... hvorfor dør koraller der stør i et akvarie i 10 timer?
sjovt har jeg 2 koraller en kom forbi med igår, jeg log være i deres pose,de har det fint.. giver ingen mening...
planen er nok sælge ud af mine lps som har overlevet, og så nøjes med nogle få acropora og så ellers bare fisk.... så spare jeg også noget balling!
sjovt har jeg 2 koraller en kom forbi med igår, jeg log være i deres pose,de har det fint.. giver ingen mening...
planen er nok sælge ud af mine lps som har overlevet, og så nøjes med nogle få acropora og så ellers bare fisk.... så spare jeg også noget balling!
-
- Rev haj
- 19
har du ændret noget i akvariet fornyligt?
nok kan de klare at blive flyttet hvis de ikke lider under stress i forvejen?
nok kan de klare at blive flyttet hvis de ikke lider under stress i forvejen?
- StarF
- Rev haj
- 18
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions: 965
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Kan kun se at der må ha været nogle døde zoner bag din stensætning, og du, da du flyttede stenene, lukkede giftige forrådelsesgasser ud i vandet..
Men som Ole siger er der kun en vej: lær af det og start op igen
.
Jeg har bygget min stensætning op omkring en mælkekasse og har en Tunze Turbelle 6100 til at blæse for fuld skrue ind under og bag stensætningen- det er en effektiv måde at undgå de farlige døde zoner på...
Men som Ole siger er der kun en vej: lær af det og start op igen

Jeg har bygget min stensætning op omkring en mælkekasse og har en Tunze Turbelle 6100 til at blæse for fuld skrue ind under og bag stensætningen- det er en effektiv måde at undgå de farlige døde zoner på...
Bo Engelquist Christiansen
-
- Rev haj
- 19
var du da ikke begyndt på at lave ultra lav næringsforhold i dit akvarie?(vodka)
koraller(sps) kræver enorm stabilitet under disse forhold en lille sving er nok til at de går hen..
jeg ved det fordi jeg selv har prøvet,de ultra lav nærings systemer(vodka,prodibo,zeovit,elos purist)kræver enormt stabilitet i det basiske det er et system for videre kommende....
koraller(sps) kræver enorm stabilitet under disse forhold en lille sving er nok til at de går hen..
jeg ved det fordi jeg selv har prøvet,de ultra lav nærings systemer(vodka,prodibo,zeovit,elos purist)kræver enormt stabilitet i det basiske det er et system for videre kommende....
- StarF
- Rev haj
- 18
Hallo hør nu lige efter..
korallerne stod i deres EGEN akvarie, altså vil evt udslip af gift stoffer fra min sten opsætning ikke ha ramt dem.. ergo er det ikke det. sjovt nok så ser det ud til de meste af min montipora digi osv har overlevet.. selv om de stod sammen med de døde acropora...
sidder og ser på en sort 20l spand, der er næstne fyldt op med døde acropora., gule,grønne, turkis, blå, lilla, pink......
jeg hælder til ilt mangel... mest af alt fordi alle dyrene .. snegle osv begyndte at søge op af...
korallerne stod i deres EGEN akvarie, altså vil evt udslip af gift stoffer fra min sten opsætning ikke ha ramt dem.. ergo er det ikke det. sjovt nok så ser det ud til de meste af min montipora digi osv har overlevet.. selv om de stod sammen med de døde acropora...
sidder og ser på en sort 20l spand, der er næstne fyldt op med døde acropora., gule,grønne, turkis, blå, lilla, pink......
jeg hælder til ilt mangel... mest af alt fordi alle dyrene .. snegle osv begyndte at søge op af...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Havde du ikke nogen form for pumpe på karet??
Hvad har du brugt den sorte spand til??
- StarF
- Rev haj
- 18
regnede ik med det var nødvendigt for så lidt tid.Carsten skrev:Havde du ikke nogen form for pumpe på karet??
den sorte spand er min akv spand har aldrig været brugt til andet.
-
- Foxface
- 17
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Geografisk sted: Hadsund
neeej shit fuck og pis,mangler helt ord
gik ellers og ventede på en mms med det fedeste opsæt idag. hold kæft hvor er det bare trist at høre,og kan jo kun gi dig ret i at den måde du opbevarede dine koraller på var helt ok,var der jo selv. op på hesten igen makker, du kan jo ikke undvære den´fantastiske hobby her
de frags jeg fik af dig står bare så flot så de andre må jo også ha haft det fint til de kom i akvariet igen?

-
- Rev Papegøje fisk
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Geografisk sted: Dragør, Amager
hvis du ikke har haft cirkulation i akvariet med alle korallerne er det der fejlen er sket. Koraller kræver også stor cirkulation, selvom de bare lige skal være der i 10 timer. Hvis der ingen cirkulation er vil de affaldsstoffer de afgiver ikke blive ledt væk fra korallen og der går sygdom i skidtet
... intet vand i stuen for tiden ...
- Bosse
- Dragefisk
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
øhhh??? Hvordan forklarer du så at når butikker for koraller kan de godt have været 24 timer undervejs? i meget mindre vand, dvs en større koncentration af "gift" ?
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
- StarF
- Rev haj
- 18
også på 10 timer?
hvad gør i så når de bliver sendt i en pose med vand i 24 timer på den anden side af jorden?... tvivler på det er det...
tror mere det er en kombination af varme og ilt mangel.. eller også så er det
vestergaard> dine ting har det dog fint.
hvad gør i så når de bliver sendt i en pose med vand i 24 timer på den anden side af jorden?... tvivler på det er det...
tror mere det er en kombination af varme og ilt mangel.. eller også så er det
vestergaard> dine ting har det dog fint.
- StarF
- Rev haj
- 18
der er da indbygget cirkulation i poserneBosse skrev:øhhh??? Hvordan forklarer du så at når butikker for koraller kan de godt have været 24 timer undervejs? i meget mindre vand, dvs en større koncentration af "gift" ?

-
- Foxface
- 17
hehe tvivler godt nok på det sku komme fra mig mit akvarie kører super og alt står og gror flot deri. det kan ikke skyldes den belægning der var på stenene?når nu man flytter det hele om blir der vel hvirvlet ekstremt meget skidt ud i vandet? har du prøvet at måle på det vand deri?
- kimtil
- Kejser fisk
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Det må jeg sige...
Det er jeg ked af at høre. En lille tåre herfra.
Bliver helt nervøs må også snart hjem til mit akvarie, er på ferie endnu..
Hilsen Kim
Det er jeg ked af at høre. En lille tåre herfra.
Bliver helt nervøs må også snart hjem til mit akvarie, er på ferie endnu..
Hilsen Kim
- StarF
- Rev haj
- 18
nej for det var jo ikke der korallerne stod da de døde.. alt der stod i mit akv har det fint! det er kun det der stod ved siden af der ik har det så godt eller er helt dødt.vestergaard skrev:hehe tvivler godt nok på det sku komme fra mig mit akvarie kører super og alt står og gror flot deri. det kan ikke skyldes den belægning der var på stenene?når nu man flytter det hele om blir der vel hvirvlet ekstremt meget skidt ud i vandet? har du prøvet at måle på det vand deri?
-
- Foxface
- 17
årh okay,desværre stod der jo meget ved siden áf
det så fint ud da jeg var der,men self var det meget varmt igår også. men skal ikke kloge mig på hvad der kan være sket, der er bare mega trist,for det var virkelig flotte ting du havde.

-
- Sommerfugl fisk
- 21
- Postnummer: 2860 Søborg
jeg føler med dig StarF.
jeg skal ikke gøre mig klov på hvad der er sket, for det er du kun bedst til at vide.
jeg prøvede en gang at flyttet rundt også alle koralerne i kælderen med cirkulation osv. men ingen varmelegeme med det resultat at alle mine tridacnaer gyede på en gang, det kostede også en mindre formue i acoporaer, det er jo altid dem det går ud over.
det vand du satte koralerne over i var det nyblandet eller fra akvariet?
jager
jeg skal ikke gøre mig klov på hvad der er sket, for det er du kun bedst til at vide.
jeg prøvede en gang at flyttet rundt også alle koralerne i kælderen med cirkulation osv. men ingen varmelegeme med det resultat at alle mine tridacnaer gyede på en gang, det kostede også en mindre formue i acoporaer, det er jo altid dem det går ud over.
jager
- Mikkel E
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Rokerede du rundt på stenene først, eller tog du korallerne over med det samme? Hvad var vandtemperaturen i de 2 små akvarier? Var det akvarievand fra det store akvarie der var i?
- martin
- Rev haj
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Damn det er surt, op på hesten igen.
Hvis jeg ikke husker helt forkert så er en af farerne ved det systemt du kører vodka, sukker og eddike at hvis bakterierne eksploderer i vækst så kan de optage alt ilt i akvariet. Spørgsmålet er om du ved at flytte rundt på stenene har frigivet en masse næring hvilket har fået bakterierne til at formere sig eksplosivt hvilket har optaget alt ilten i vandet?
Hvis jeg ikke husker helt forkert så er en af farerne ved det systemt du kører vodka, sukker og eddike at hvis bakterierne eksploderer i vækst så kan de optage alt ilt i akvariet. Spørgsmålet er om du ved at flytte rundt på stenene har frigivet en masse næring hvilket har fået bakterierne til at formere sig eksplosivt hvilket har optaget alt ilten i vandet?
/martin
- StarF
- Rev haj
- 18
Tog vand fra akvariet af.Jager skrev:jeg føler med dig StarF.
jager
montipora digi der stod sammen med acroporaérne har det sjovt nok fint nok..
eneste der holder mig oppe er viden om der er folk der har mistet mere end mig.. vil tro der er acropora og andre døde koraller for ca 8000kr
Senest rettet af StarF søn 27. jul 2008 19:31, rettet i alt 1 gang.
- StarF
- Rev haj
- 18
vand var fra akvarie af.Mikkel E skrev:Rokerede du rundt på stenene først, eller tog du korallerne over med det samme? Hvad var vandtemperaturen i de 2 små akvarier? Var det akvarievand fra det store akvarie der var i?
tog de fleste koraller op og over i akvarierne
de koraller og acopora jeg lod stå i mit akvarie, mens jeg rode i det har det jo fint nok...
så alle folks underlige ideer om det ene og andet i mine sten og sand holder ikke...

det må ha været varmen eller ilt mangel eller noget...
- StarF
- Rev haj
- 18
nemlig!martin skrev:Damn det er surt, op på hesten igen.
havde stoppet 2 dage før jeg gik igang.. havde jeg våret vågen havde jeg haft 3 luft pumper kørende.. men så længt tænke jeg ikke... måske havde det redet det
meeeen ku også bare ha lavet det færdig istedet for at få en undelrig ide om at gå i seng kl 2 om natten!