Hjælp til pumpe placering
- sejeulki
- Dragefisk
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Hjælp til pumpe placering
Jeg døjer med cyano i mit 530 L's. Pt. er fosfat og silikat 0, men nitrat konc. er høj. Pt. har jeg nitrat filter på som skal fjerne nitraten. Jeg vil god gerne have lidt råd til pumpe placeringen. Mit akvarie har dimensionerne: 160x55x60 cm. Jeg har en tunze 6200 og en tunze 6080. Cirklerne på figuren er hvor jeg døger mest med cyano - altså der må være for lidt cirkulation her. Er der nogen der har lidt forslag til hvordan pumperne bedre kan placeres?
- Vedhæftede filer
-
- oversigt.jpg (30.8 KiB) Vist 1120 gange
-
- Grøn Chromis
- 17
- Postnummer: 9200 Aalborg SV
Re: Hjælp til pumpe placering
Den beste placering er også afhængig af hvor dine sten er bygget op osv.
Den bedste måde kan du selv eksperimenter med.
Det vigtigste er at der ikke er nogle døde steder i akvarie, hvor vandet står stille. for der kan der samle sig nitrat.!
Den bedste måde kan du selv eksperimenter med.
Det vigtigste er at der ikke er nogle døde steder i akvarie, hvor vandet står stille. for der kan der samle sig nitrat.!
650 balje med 130 sump, 2 x 250hqi og 2 x 54 T5, Cirkulation 21.000, 2x bubbel magus skummer. deltec509 nitratfiler
M.V.H
Dennis
M.V.H
Dennis
- sejeulki
- Dragefisk
- 17
kan bare slet ikke gennemskue en bedre placering end den jeg har nu....
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions: 1
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
prøv smid et billede op af din opsætning, for det kommer jo an på hvordan du har bygget tanken op.
Så er jeg sikker på du får nogen gode forslag
Så er jeg sikker på du får nogen gode forslag

- christiantt
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Geografisk sted: Silkeborg
Kan din 6200'er ikke komme op i det andet hjørne i venstre side, og skubbe vandet mod den anden pumpe?? Den kan du så vende mere mod frontruden.
- sejeulki
- Dragefisk
- 17
Er det bedre? Tænkte pumperne skulle pege ind på stenopsætningen. Har også dårlig erfaringer med at hvis pumperne peger ud mod roden så flytter de meget let mit sand. Er lille billede af stenopsætningen
- Vedhæftede filer
-
- 111.jpg (83.32 KiB) Vist 994 gange
- ronny.w
- Rev haj
- 18
- Kontakt:
mange koraller kan ikke lide at stå direkte i strøm. så at få dine pumpe til at pege direkte ind i din sten opsætning er ikke en optimal løsning for dig.
- sejeulki
- Dragefisk
- 17
sådan som de er placeret nu blæser de ikke direkte på nogen koraller... Er ideen med turbelle stream pumperne ikke, at de hurtigt spreder vandet så man ikke har en direkte hård stråle, men derimod en bred fordeling af flowet relativ kort efter udtaget?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jo, men selv 30 cm fra pumpen er vand trykket så stort, at korallerne ikke kan lide det. Nogle bliver simpelthen barberet helt rene for væv.
- ronny.w
- Rev haj
- 18
- Kontakt:
Ideen med turbelle er at få en så blød stråle som over hovedet muligt. om man skal have 10 x cirkulation i vandet er noget vi alle kan diskutere herfra og til solen falder ned, det mest vigtige er at du ikke har nogen "døde" steder i dit setup. Desuden kan nogen koraller også tilvænne sig at stå direkte i strømmen, men hvad der er godt for din nabo kan være skidt for dig.
Du bliver nødtil at prøve dig frem, eventuelt lav en platform så vandet kan komme under dine hjørne sten.
foreks. i mit eget setup har jeg følgende i nu.
2 x 6200 (cirkulation ) ( meget blød stråle )
2x 6055 ( cirkulation ) ( meget hård stråle )
1 x ocean runner 2500 ( føder fra sumpen )
2 af pumperne 1 x 6200 og 1 x 6055 blæser den samme vej, bare fra hver sin ende i akvariet og det andet sæt blæser så modsatte vej ( retning )
Men igen så er det så forskeligt fra setup til setup at du kun kan bruge det som guidelines
Desuden skal turbelle pumperne rengøres engang i mellem, da de får en del klak aflejninger inde i huset og derved mister deres kapacatitet. ( læs inde i huset, ikke kun uden på ) ( det er kun hvad jeg har Hørt )
Du bliver nødtil at prøve dig frem, eventuelt lav en platform så vandet kan komme under dine hjørne sten.
foreks. i mit eget setup har jeg følgende i nu.
2 x 6200 (cirkulation ) ( meget blød stråle )
2x 6055 ( cirkulation ) ( meget hård stråle )
1 x ocean runner 2500 ( føder fra sumpen )
2 af pumperne 1 x 6200 og 1 x 6055 blæser den samme vej, bare fra hver sin ende i akvariet og det andet sæt blæser så modsatte vej ( retning )
Men igen så er det så forskeligt fra setup til setup at du kun kan bruge det som guidelines
Desuden skal turbelle pumperne rengøres engang i mellem, da de får en del klak aflejninger inde i huset og derved mister deres kapacatitet. ( læs inde i huset, ikke kun uden på ) ( det er kun hvad jeg har Hørt )