Phosphate
-
- Dværg kejser
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
Phosphate
Hej, jeg har lige været igennem en målerunde og konstateret en alt for høj Phosphate-værdi (1). Målingen er foretaget med et Salifert PO4 Profi Testsæt. Hvad kan jeg gøre. Alle andre målinger ligger indenfor det normale.
Er modtagelig for gode råd. Mvh Emmer
Er modtagelig for gode råd. Mvh Emmer
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions: 2
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Re: Phosphate
Der er flere medier der tager po4, men det eneste som jeg har brugt er Rowphos. Dette virker rigtig godt men er nok også den dyreste måde at bekæmpe. Om de andre produkter man kan købe er lige så godt vides ikke.
Et andet alternativ kunne være at sætte et silicat-filter efterfølgende på dit osmoseanlæg, jeg mener at kunne huske at det også tager phosfat (ret mig, hvis dette er forkert
).
Et andet alternativ kunne være at sætte et silicat-filter efterfølgende på dit osmoseanlæg, jeg mener at kunne huske at det også tager phosfat (ret mig, hvis dette er forkert

-
- Dværg kejser
- 18
Jeg har ikke osmoseanlæg da vandet herude på landet er rimeligt godt. Rowphos kunne være en løsning. Andre gode råd?
- sejeulki
- Dragefisk
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Der er IKKE fosfat i drikkevand. Fosfaten i dit akvarium kommer pga. fodring. Du fjerner den med rowaphos. For bedste resultat skal du have et fosfatfilter. Den billigste løsning er en 1/2 eller 1 1/2 colaflaske + powerheads + filtersok. Den dyreste løsning er et deltec fosfatfilter. Selv kan jeg nu anbefalde sådan et. Det udnytter nemlig mediet optimalt, da det løfter mediet og der er godt vandflow gennem mediet.
- herzberg
- Rev haj
- 20
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Der kan nu sagtens være fosfat i drikkevand... Man tilsætter vist en smule for at hindre korrosion i vandrør (ret mig hvis jeg tager fejl). Og lidt er en del i et saltvandsakvarie, især hvis man holder SPS.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- thyme
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
sejeulki skrev:Der er IKKE fosfat i drikkevand. Fosfaten i dit akvarium kommer pga. fodring. Du fjerner den med rowaphos. For bedste resultat skal du have et fosfatfilter. Den billigste løsning er en 1/2 eller 1 1/2 colaflaske + powerheads + filtersok. Den dyreste løsning er et deltec fosfatfilter. Selv kan jeg nu anbefalde sådan et. Det udnytter nemlig mediet optimalt, da det løfter mediet og der er godt vandflow gennem mediet.
Hvorfor skal det dog være et Deltec fosfat filter???
Det eneste som kræves er en form for rør, med en tilslutnings mulighed i hver ende, og så et langsomt flow igennem filteret.
Der findes flere andre fosfat fjernere end lige Rowaphos, som også er det dyreste.
Selv bruger jeg dette: http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/151
Det er en skrøne at vandet ude på landet er godt. Faktisk er en del af det vand som man får i hanerne på landet, godt proppet med både nitrat og fosfat. Og det kan man takke bønderne for.
- sejeulki
- Dragefisk
- 17
Denne diskussion har vi vist haft før hva? Jo jeg mener deltec er god. Jeg har selv haft 1000mL i min egen reaktor og i et deltec fosfatfiter og der kunne jeg måle stor forskel i nedsættelsen af fosfat. Ved godt deltecs fosfatfilter er dyre ca. 1000 kr. mere end en colaflaske, men hvis der skal anvendes rowaphos (1000mL rowaphos koster 600 kr. i Aalborg) og deltecs fosfatfilter udnytter mediet bedre kan de penge godt tjenes hjem. Det er bare min erfaring. Fosfatfiler er jo dyre, hvorfor jeg også forslog det med cola-flasken...
- sejeulki
- Dragefisk
- 17
kan du forresten ikke måle fosfat (evt. også silikat) i både akvariet, vandhandevand og evt. osmosevand (hvis du har dette) - og angive koncentrationen?
-
- Rev haj
- Reactions: 2
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hej Emmer ,jeg bider også på her.....
det eneste jeg kan tiføje er hvis du bruger ca.reaktor så mål udvandet,da dit medie kan give po4...
det eneste jeg kan tiføje er hvis du bruger ca.reaktor så mål udvandet,da dit medie kan give po4...
-
- Dværg kejser
- 18
Har lige målt mit vandværksvand. Fosfat=0, Silicat=1 så det er vel iorden? I forbindelse med at jeg skal have boret nogle huller til en sump bliver akvariet (920 l) tømt og bundlaget skyllet igennem. Jeg bruger knuste muslingeskaller (hønseskaller) som bundlag og har nok for meget i så der ophober sig for meget skidt. Jeg er nok også tilbøjelig til at fodre for meget (de skal jo have det godt) og har en del store fisk så tilsammen har jeg jo nok forklaringen. Jeg bruger ikke filtre af nogen slags men har en god skummer som arbejder godt.
- sejeulki
- Dragefisk
- 17
Ok så er det du skal have fat i ikke et silikatfilter, men noget fosfatmedie i selve sumpen. I DIY afdellingen kan du se, hvordan man kan lave et fosfatfilter selv, hvis du ikke vil ofre et 'rigtigt'. Petsupply har tilbud på 1000mL rowaphos mener jeg...
-
- Dværg kejser
- 18
Ja det det ser rimeligt nemt ud. Jeg skal alligevel besøge apfolmer i nær fremtid så kan det være jeg kan se prototypen. Tak.