Spar penge og rengør jeres IKS prober PH / PH / Redox

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Spar penge og rengør jeres IKS prober PH / PH / Redox

Indlæg af ronny.w »

Så kom tiden til at mine IKS prober skulle udskiftes efter at have kørt lidt over et år. ( hvad folk siger at de kun holder 1 år )

Men da jeg er den nærig mand, ville jeg prøve at se om jeg kunne få mine 2 PH prober til at vise nogenlunde hvad PH Salifert test sæt viser, Mine viste dog langt langt derfra som det så ud nu.

Jeg havde været ude ved en ven, eftersom hans IKS system skulle calibreres og hans prober var så gamle at hans system ikke kunne genkende dem.
Så jeg besluttede mig for at sætte hans prober i noget ren citron, efter ca. 30 min. tog vi dem op og fik dem rengjort. fik sat dem til iks. systemet og nu kunne de ses igen. om de så havde den rigtige calibrering viste vi ikke noget om.

Så jeg tog hjem for at teste dette videre på mine egne prober. Jeg smuttede en tur i Fakta for at kigge hvad de havde under rengørings afdelingen. og her faldt jeg over Afspændings midlet "rigtig ren", jeg købte en flaske og tog atter hjem. hvor på jeg tog alle mine prober 2 x PH / 1 x redox / 1 x temp / 1 x vandstands måler. mens disse var tændt og isat Iks systemet smed jeg dem i en bad af afspændings midlet "rigtig ren" fra Fakta. Tog en stof ble og en strips ( den var klippet over med en saks ) efter ca. 30 min. i badet tog jeg proberne op og fik dem rengjort og skrabt alt det hårde salt/klak af glasset på proben med en strips ( for at skåne brugte jeg plastik ).

Fik dem sat i noget distileret vand. for derefter at skulle calibrere dem igen.

Nu var jeg spændt på om jeg skulle ud og købe nogen nye eller om det her ville virke, for så havde jeg jo sparet adskillige 500 kr. sedler.

Jeg fik alle mine prober caliberet og til min store overraskelse, så lå begge mine PH prober på 8,26 og 8,28 og det må jeg sige var udemærket eftersom de altid har lagt med 0,50 i forskel.

Resten fungere også som det skulle. men for at være 100 % sikker lavede jeg et par test med PH salifert. og prober viste stort set det samme som testen.

Så den ville jeg bare lige dele med jer derude, vi kan jo altid lide at spare et par mønter på vores saltvand.

Så god fornøjelse det virkede for mig ( det er næsten for nemt )
:beer:
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Spar penge og rengør jeres IKS prober PH / PH / Redox

Indlæg af herzberg »

Godt råd, men jeg vil nu ikke påstå, at der er noget revolutionerende ved, at probererne får nyt liv ved en god gang rengøring :wink:
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Spar penge og rengør jeres IKS prober PH / PH / Redox

Indlæg af pedersen »

I handlen findes der også rengøringsmidler til prober - har I erfaring med disse ?
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"