Aktivt kul

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Aktivt kul

Indlæg af krebs36 »

Hej.

Nogen der kan sige mig, hvor jeg skal placere en sok med aktivt kul, hvis den skal ligge hvor der er masser af cirkulation, som reglerne foreskriver.?

/kim
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Aktivt kul

Indlæg af Olsen »

tillader mig lige at spørge lidt mere i denne tråd. Hvordan skal man i det hele taget bruge aktivt kul og hvad hjælper det mod, og hvor mange gram skal man bruge til hvor mange liter saltvand?
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg har 200ml aktivt kul i en sok placeret i returkammeret 24/7 - Skifter det en gang om måneden - Det er en del af Zeovit systemet.
De forklare det med at kullet optager proteiner og de gifte som korallerne udskiller.
Derudover gør det vandet meget klart (pas på korallerne ikke bliver "forbrændte").
Anbefalingen går på at blot lade kullet være passivt i sumpen også ælte det dagligt for at undgå der dannes "kanaler" i det.

/Henrik

http://www.korallen-zucht.de/files/zeov ... aenish.pdf
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

køber man bare noget aktivt kul og varmer det op i varmt vand for at aktivere det, for derefter at lægge det i sin sump?
Og hvor mange ml kul bør man bruge pr. liter saltvand? Efter det som du skriver, Musiker, så kan man vel godt bruge for meget?
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Jeg har fået af vide, jeg bare skal lægge det i en sok, og skylle denne under hanen, for at fjerne kulstøv, og så lægge den i sumpen. Men jeg forstår bare ikke hvor, da jeg ikke lige kan finde et sted med meget cirkulation i sumpen, hvor denne kan placeres.?
Jeg har også læst mig til, at det aktive kul skulle fjerne evt. medicinrester, samt biologiske, mekaniske og kemiske forureningskilder i vandet, samt klare vandet op, som du også skriver, Musiker.
Og det skulle (ifølge det jeg har købt) også virke som et biologisk aktivt lag, med levende microorganismer, der fremmer filtreringsprocessen.
Jeg har så også læst mig til mange blandede meninger her på forum, vedr. hvor længe det skal ligge der, men jeg havde regnet med et par dage, da dette burde være nok til mine medicinrester jeg ville behandle for, burde være væk, og vandet forhåbentligt bliver klarere?.

Men ellers er jeg også interesseret i de øvrige spørgsmål, som jeg også godt kunne tænke mig svar på.
(Hvor meget, til hvor mange liter, og den slags.)
Men også, hvorhenne sokken placeres mere nøjagtigt. :)
Billede
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Jeg har netop lagt en ned i sumpen, men trode da godt at den måtte ligge der en måneds tid, men det er åbenbart for længe eller hvad??
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Jeg har fundet denne side, som har gjort mig en smule mere klog på tingene vedr. Aktivt kul.
Men læs selv her:
http://saltaquarium.about.com/cs/filtra ... 061098.htm

Jeg har kopieret et svar fra siden til dig, Olsen. Håber du kan bruge det?.
How Often Should Carbon Be Changed?

Like most other absorbing compounds, carbon can only absorb as much as it can hold. Once it has taken in as much as it can, it becomes exhausted, which means it is unable to absorb anything more. For this reason it needs to be changed and replaced, or rejuvinated for reuse. Not all aquariums run the same, so as far as determining when to change the carbon, this is something you will have to figure out on your own. By sight you definately know it's time when the aquarium water begins to get a yellow tinge to it, but there are ways to test it as well (see links below). The bottom line is that it's best to use smaller amounts changed more often. The FINS Reefkeepers Granular Activated Carbon FAQ provides a WARNING to take into consideration; not changing all the carbon too quickly if your water is significantly yellow, as this can expose corals to too much UV light abruptly which can lead to coral bleaching, and possible death.

Men mangler dog stadig lidt svar til hvor jeg kan placere sokken i mit akvarie/sump eller andet.?
/Kim
Billede
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Jeg bringer lige denne tråd op igen, da jeg stadig ikke har fået svar på mine spørgsmål, og håber denne gang at nogen vil kunne komme med et svar eller to?

Hvor i sump (hvilket rum) eller hvordan i overløbet, skal man lægge sin sok med aktivt kul.? (hvis der skal være cirkulation, der kan strømme igennem kullet.)
Ville man kunne lægge sokken i bunden ved siden af skummeren? Der er jo "hvirvelstrømme"?.

Hvor meget skal der bruges til ca. 190L saltvand?

Håber jeg er heldig denne gang, at nogen kan sige noget om hvordan de gør, eller ved hvad der er rigtigst at gøre.?

Mvh Kim.
Billede
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af Hobbyakvaristen »

Jeg har mit i kammeret under overløbet.

Tror ik gennemstrømningen betyder så meget, da fisk under lange transporter ofte har løst kul i posen og der er der bestemt ingen cirkulation.
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

o.k tak for dit svar. :) Så må jeg prøve det, med mindre der skulle komme andre med anden mening om sagen. ;)
Mvh Kim
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg vil sige maks 150ml aktivt kul, men hvis du har problemer med alger.. Så pas på, for aktivt kul kan være end kilde til fosfat. Hvis du vil undgå at få det i bajlen kan det hjælpe og lade det aktive kul trække i noget osmosevand. Gerne flere dage, hvor du skifter vandet dagligt.
Eventuelt kan du jo måle fosfatindholdet i det første hold vand.. Såfremt du har et godt fosfat målesæt (bedre end salifert)

Mvh
Henrik
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

O.k tak. Jeg har dog kun Salifert. :(
Ja, det skal bruges i kampen mod for meget næring i vandet, der skulle være årsagen til mine algeopblomstringer.
Har aldrig brugt det før, og derfor vil jeg gerne lige vide hvordan det gribes an, inden jeg lægger det i. Ville ellers gerne have det i allerede i aften.?
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Tror ikke aktivt kul hjælper dig i kampen mod alger, men måske nogen der er mere erfaren kan sparke ind?
miamus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: 8450 hammel

Indlæg af miamus »

jeg har det osse bare til at ligge i sumpen hvor der er lidt gennemstrømning. har du forsfat fjerner på dit setup krebs?
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Nej jeg har ikke brugt fosfat fjerner, da jeg aldrig har målt noget fosfat i vandet.? Jeg bruger også osmosevand, med silikatfilter.
Men jeg har købt et fosfat filter, som jeg vil begynde at køre Rhowaphos i, men ville bare lige starte ud med Aktivt kul et par dage, indtil mit filter kommer.(og det må jo vist heller ikke bruges mere end et par dage, når det er aktivt kul.)?
Men håber bare det måske kan fjerne nogle af mine medicinrester, og måske andet der giver næring til at algerne jeg har kan gro, som jeg ikke lige kan måle mig til?
Jeg har ikke rigtigt nogen steder i sumpen, andet end ved skummeren, hvor der er strøm.? Kunne man så evt. lægge det der ved siden af i en strømpe?
Mvh Kim
Billede
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

jeg bruger pt 500 gr til ca 500L vand.
Det ligger i en filtersok i det bagerste kammer sammen med returpumpen.
Det bliver skiftet ca hver 5-6 uge.

Mig bekendt optager kullet ikke næring.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Hobbyakvaristen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af Hobbyakvaristen »

D vil helt sikker fjerne medicin resterne.

Ja smid du bare den sok ved siden af skummeren
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Jeg kører også med aktivt kul, ca 150 gram til 1200 L vand. Det kører 1 måned - også 1 måned uden. Men det vil helt sikkert ikke hjælpe på dit alge problem, der skal du nok mere regne med anti-phosfat.

Men jeg kommer det i et indvendigt filter i sumpen på 500 L/T, jeg er ikke så stor tilhænger af passiv filtrering gennem en sok...

Der er grænser for hvad der bindes i de fine porer i aktivt kul, enkelte ioner bindes ikke, det er mere komplekse strukterer som optages - fx medicinrester som du skriver - eller organiske forbindelser som gulfarver vandet.

Hvad er det for nogle alger du kæmper mod?
SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"