"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rør i rustfrit stål??

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Tubs
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 24
Tilmeldt: man 14. jan 2008 19:35
16
Postnummer: 6630 Rødding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Jels

Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Tubs »

Hej.

Ville høre om man kan lave rør i rustfrit stål, syrefast selvfølgelig, de fleste laver det vel i pvc fordi det er det billigste, eller er det fordi at rustfrit afgiver giftstoffer af en art til vandet?

Er der nogen der ved noget om dette??

Hilsen Thomas
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Holst »

Jeg tror godt du kan lave det i syrefast rustfrit..
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Nolan »

... et spørgsmål vil dog være; hvorfor ?

Mine erfaringer med rustfrit stål og saltvand begrænser sig til et varmelegeme i rustfrit. Dette rustede sådan set ikke men det kraftigt iltede saltvand åd sig bare igennem i små sorte prikker.

Jeg ville aldrig benytte metal af nogen art i min balje. Det bliver ædt op og dermed må det jo afgive nogle metaloxider til vandet.

PVC o.l. er vejen frem.

/Kim
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Olsen »

Hvad med titanium??
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af mads-fisk »

Der er en grund til, at rørsystemet i alle kølere er lavet i det møg dyre titanium.
Det er simpelthen det eneste, der på længere sigt holder i saltvand.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Brian »

But why ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af K.E »

Olsen skrev:Hvad med titanium??
Hvis der skal laves et rørsystem i titanium, så skal der graves pænt dybt i lommerne...Det er møg dyrt.

Spændingsrækken
I spændingsrækken er metallerne anbragt i rækkefølge efter deres tilbøjelighed til at afgive elektroner.

K Ba Ca Na Mg Al Zn Fe Sn Pb H2 Cu (Titan kommer ind her omkring)Hg Ag Pt Au

Spændingsrækken gælder for elektronoverførsler, som foregår på grænsefladen mellem metallet og en vandig opløsning. Hydrogen tages ofte med i rækken. Jo længere til venstre et metal er placeret i rækkefølgen, jo lettere afgiver det elektroner.

Et metal kan afgive elektroner til ioner af de metaller, som står længere til højre i spændingsrækken.

ex. Cu(s) + 2 Ag+(aq) ® Cu2+(aq) + 2 Ag(s)

Metallerne til venstre for hydrogen vil afgive elektroner til H+ og da opløsninger, der indeholder H+-ioner kaldes syrer, kan disse metaller altså opløses i syrer. Metallerne længst til højre i rækken kaldes ædle metaller.

(klippet fra http://www.natlex.dk/redox.html)

Titan kan sammenlignes med platin som er et ædelmetal, og derfor står langt til højre i spændingsrækken. Dog har titan ikke de samme egenskaber, men tæt på, og står derfor også langt til højre i rækken.
Så jo højre man kommer op i spændingsrækken, jo mere modstandsdygtig bliver metallet over for div. påvirkninger.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Jens4200
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 01:56
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Slagelse

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Jens4200 »

Godt besvaret, var lige igang med at prøve at komme i tanke om hvor mine gamle materiale lære bøger hvar blevet af.
Tror vist at jeg hellere må gå System mit igennem og få ændret det til AU, sådan bare lige for at være på den sikre side..... Skal lige se hvad der kommer ind af løn først :biggrin:

Rustfast stål findes i så mange forskellige legeringer så man tror det er løgn. (over 120, vil ikke lige hænges op på den)

F. eks. kvalitet EN 1.4404 / SS 2348 (syrefast)

- Kemisk, levnedsmiddel- bygge-, lægemiddel-, cellulose- og blegeindustrien
- Mo ( Molybdæn ) er det som skiller de syrefaste stål fra de ”rustfrie”.
- Mo øger korrosionsbestandigheden.
- Specielt ved sure, klorholdige opløsninger.
- Mindre følsomt mod punkttæring end ikke-Mo-legerede stål. Anvendes derfor ofte til maritime formål.

Ovenstående sakset fra:
http://www.inox.dk/
Prøv at eventuelt at kontakte dem... De burde kunne fortælle hvad der skal bruges helt precis.

Rustfrit holder ikke evigt.... det tager bare længere tid. Har ingen ide om hvad det i den tid kan afgive til vandet... men det indeholder bla. krom molydæn og nikkel. Krom og nikkel er i forvejen i de sporstoffer som tilsættes.
Og prismæssigt er der væsentlig forskel på prisen i forhold til pvs. Det koster Kassen. Det Ikke for sjovt at de fleste firmaer er begyndt at låse deres skrot inde.

Næste problem... ved forkert bearbejdning - efterbehandling kan det miste sine "rustfrie" egenskaber.... Det kræver lidt viden at arbejde med... faktisk så meget at man har lavet en uddannelse kun for rustfri kleinsmede.

Pointen..... Rustfrit sucks (dyrt og besværligt) - PVC styrer (billigt og nemt)

Links:
http://www.inox.dk/
http://www.damstahl.dk/
http://www.outokumpu.com/

Jens

(patte stiv.... så må hellere lige læse en korektur når jeg bliver normal igen...)
:beer:
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af K.E »

Og som Jens4200 skriver, så mister mange metaller deres egenskaber ved bearbejdning, bla. rustfristål...Så man skal lige vide lidt om hvad man har med at gøre, inden man svejser et rørsystem sammen:)
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 30. dec 2007 19:24
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 9610 Nørager

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Zigge »

Plus alle de andre egenskaber ved rustfrit, er der også krybning - en afart af metaltræthed når rustfrit kommer i kontakt med klor-holdige væsker, som f.eks. saltvand...
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Olsen »

Hvad koster titan egentlig? Ja, det er hundedyrt, men hvad koster sådan nogle små rør egentlig fx. ala de 10 mm. kobberrør vi kender fra vandhanen i køkkenet?
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af K.E »

Olsen.. En kilopris ligger på ca. 250-300 kr. og det er råt materiale, hvilket vil sige at det ikke er bearbejdet, så kan du begynde at regne lidt på det..løn, maskinpriser osv osv.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Olsen »

K.E. det lyder da til at være en overkommelig kilopris - eller? Jeg aner intet om hvilken bearbejdningsproces råmaterialet skal have, så nej, jeg kan ikke regne på det, så har du eller andre et mere konkret bud?
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 30. dec 2007 19:24
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 9610 Nørager

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Zigge »

Uden helt 100% at vide hvad jeg snakker om - så mener jeg at det skal opvarmes for at man kan dreje/fræse i det. Men hvis du kan "nøjes" med færdige elementer, som bøjninger, rør, plader mm. Så kan man tigge det sammen og skære det med slibende værktøj... Så langt hen ad vejen er det ikke helt utopi, selv at lege med det.

Kom også lige til at tænke på at titanium er 40% lettere end stål. I hvilken forstand er jeg ikke helt sikker på. Men titanium er helt absurd fleksibelt. Mine briller har f.eks. ikke nogen hængsler - man krøller bare stængerne sammen i etuiet!
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Olsen »

jeg kunne netop godt tænke mig at få fat i titaniumrør, fordi jeg så kan lave en hjemmelavet varmeveksler.
Brugeravatar
Zigge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 30. dec 2007 19:24
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 9610 Nørager

Re: Rør i rustfrit stål??

Indlæg af Zigge »

:rolleyes: ok....

Det er jo en gammel historie her - prøv at kikke lidt tilbage i forummet.

Der er flere materialer at vælge imellem, så jeg vil anbefale dig at se nøje på mulighederne, før du kaster dig ud i noget.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"