Hej,
Jeg har dog ikke flyttet så langt som dig, men jeg gjorde følgende. Forberedelse er det vigtigste i det her.
Jeg købte mig et brugt
akvarie (uden
sump eller overløb), hvor jeg tog 50% af vandet over fra mit kørende et par dage før selve flytningen. Resten lavede jeg nyt i begge. Således var vandet i begge stort set ens. Da jeg så skulle flytte delte jeg det op i LS og
koraller og
fisk. LS kom i en balje med en pumpe da jeg kom frem.
Koraller og
fisk kom over i vente akvariet. Således havde jeg 24 timers tid til at "bygge" min
akvarie op igen. I venteakvariet satte jeg varmelegme og
lys over og således var der ikke nogle problemer.
Til selve transporten købte jeg en bunke termokasser som jeg lagde
fisk og
koraller i. Det fyldte jeg op med aviser således at de ikke kunne vælte rundt. Det er samme princip som når de alligevel kommer til Europa. Jeg mistede en enkelt
fisk og en reje. Primært fordi de ikke ville ud af den sten de gemte sig i og derfor måtte jeg gemme hele stenen i en ekstra balje og det blive nok for koldt og de døde efter et par dage i vente akvariet. Dog ikke nogen stor udgift og noget jeg havde kalkuleret.
Så planlægning er kodeordet, og husk at købe ekstra stumper af PVC og sager således at man ikke mangler noget når det skal samles igen.
Det kan sagtens lade sig gøre uden det store tab. Jeg ville gøre det igen uden at bekrymre mig.
Hilsen
HerrO