"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nitratfilter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 414
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:02
16
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Nitratfilter

Indlæg af krebs36 »

Er der nogen der ved hvornår man kan forvente et nitratfilter begynder at virke, så nitraten fra udløbet ligger på 0? (det har kørt 1½ måned nu)
Mit bliver nemlig ved med at ligge på 25!??
Hvis jeg skruer mere op, så det løber i næsten en tynd stråle, så stiger nitrattallet bare. :(
Og hvis jeg skruer den lidt ned, så begynder det at lugte af æg, fordi det bliver for langsomt.
Hvad gør jeg galt, hvis jeg altså gør noget forkert.? :?

Mvh Kim
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
buddy
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 338
Tilmeldt: man 18. apr 2005 16:21
19
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: 5500 middelfart

Re: Nitratfilter

Indlæg af buddy »

hej kim

da jeg kørte mit filter ind var udløbet 1 dryp i sek og nitraten stiger vild men det er jo kun en meget lille mængde det når at blive til i løbet af et døgn.men kørte med 1 dryp i sek og hævede ikke antal dryp før det var 0 så kunne det godt stige lidt igen men så nogle dage sener var den 0 igen men jeg har ikke fået det til at løbe kun meget hurtig dryp altså lige inden det begynder at løbe.
Det virkede fint for mig så ikke noget med at gå og skrue op og ned ind i mellem filteret skal langsomt blive vandtil den vand mængde som kommer igennem.

Mvh Lars
370 Liter med T5 Lys
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 2. mar 2007 16:15
17
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Re: Nitratfilter

Indlæg af Thomas »

den har intet at side at det kommer til at lugte af æg, det har intet at gøre med at det løber for langsomt.
det der sker i et nitratfilter er at der også bliver udviklet svovlbrinte som lugter af æg :hehe:
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 414
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:02
16
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Re: Nitratfilter

Indlæg af krebs36 »

o.k tak for svarene.
Men jeg har også kun skruet lidt op, når den har været faldet til 0., men der er bare ikke sket noget længe -siden sidst jeg skruede lidt op. Og lige for tiden er den så på 25.
Men hvad skal jeg så gøre lige nu? Lade det være, eller skrue en smule ned for det igen, eller.?
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: Nitratfilter

Indlæg af K.E »

Thomas skriver ..det har intet at sige at det kommer til at lugte af æg, det har intet at gøre med at det løber for langsomt.
det der sker i et nitratfilter er at der også bliver udviklet svovlbrinte som lugter af æg..

Det holder vist ikke helt vand.
Hvis dit filter begynder at lugte at råden æg, så skal du rense det. Kan ikke lige huske hvad der sker, men det er noget med at der dannes svampesporre inde i filteret, og der er ikke så sundt. Kan bla. også skyldtes at dit filter har været stoppe eller der kommer O2 ind i filteret. O2 i filteret ødelægger den anaerobe proces, og så finder denitrifikationen ikke sted

Rens dit filter ved at gennemskylle svovlet i vand, og start det så op forfra igen. Læg ud med ca 1 dryp pr. sekund, lad det køre sådan et par dage, og øg derefter antallet af dryp gradvist.
Senest rettet af K.E tirs 1. jul 2008 02:08, rettet i alt 2 gange.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 414
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:02
16
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Re: Nitratfilter

Indlæg af krebs36 »

O.k.
Hmm, men jeg har haft startet det forfra for ca. 1½ mdr. siden, med samme vejledning, og det er kun hvis jeg har fået skruet en smule for meget ned, altså, hvis det drypper for langsomt, så kan jeg lugte ægge/svovl lugten med det samme. Ellers ikke.
Og det lugter ikke lige for tiden, men jeg kan bare ikke få nitraten ned, hvilket er det der undrer mig.?
Men skal jeg mon så bare skrue det "lidt" ned i hastigheden for dryp nu, hvor det ikke lugter, og så se om det hjælper, og hvis nitraten så falder, så bare vente til den er kommet på 0, før jeg foretager mig noget igen, eller.?

Ja, håber ikke jeg er for besværlig med mine spørgsmål, men det føles ikke helt nemt det her med nitratfilteret. Det er også meget svært at "skrue" på, da det jo er trinløst.... ;)
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Re: Nitratfilter

Indlæg af K.E »

1 dryp/sek. er en god begyndelse, når jeg starter mit filter op får den gerne lidt mere. Nu ved jeg ikke hvilket filter du bruger, om vandet bliver trykket ned fra toppen af filtermatr. eller bliver trykket op igennem filtermatr. fra bunden. dem hvor vandet trykkes ned igennem filtermatr. kan være lidt besværlige, da matr. pakker.
På slangen til udgangsvandet kan du montere en skrueklemme, så er det meget nemt at justere flow.
Når filteret startes på ny så hold lige øje med det, da det kan finde på at stoppe og så har du den grimme lugt af rådne æg, når du så bare skruer op for flow.
Når du renser dit filter, (når det lugter) så hæld svovlkuglerne op i en spand og skyl dem grundig med kold vand, og husk at skyl evt. filtersvampe.
Hvad bruger du af testsæt?, prøv om du kan låne et andet testsæt for at udelukke at dit eget ikke virker. Hvis det er et testsæt fra sera, så brænd det og køb et nyt sæt af et andet fabrikat.
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 383
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 08:33
18
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Re: Nitratfilter

Indlæg af Stillhoff »

Der er kun den lange vej der hvor du er nu. - Vask og start forfra.
Hvis det først lugter er der sikkert svamp i. Hvis du kikker efter vil du kunne se noget hvidt slim omkring de gule svovlkugler. Det skal ikke være der.

Som K.E. skriver skal du få styr på dit flow gennem svovlfiltret. Der er en godt ide med en lille ventil. Hold godt øje med at det ikke stopper. Hvis det først har været stoppet, eller lugter, så er det forfra.

Svovlet kan være lidt vandskeligt at vaske. Jeg har to sæt svovl. Det ene ligger altid til tørre.

Nogle af de små filtre har meget let ved at kompaktere. Man kan eventuelt blande nogle store koral grus sten sammen med svovlet. Eller sigte svovlet så man kun har de store kugler.

Er filtret med tvungen recirkulation for som K.E. skriver, hvis der kommer ilt til en anarobe proces....så virker den ikke og bliver til en arob med svovle lugt og nitrat til følge. Hvis du er rigtig uheldt får du også dannet nitrit, og det er rigtig skidt.
Så trykprøv filtret og få det vasket grundigt. Skift eventuelt svovlet til noget med en størrer middel partikels størrelse eller bland koral grus i.
450l indbygget
Morten P.
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 351
Tilmeldt: lør 10. dec 2005 00:13
18
Postnummer: 8200 Århus N

Re: Nitratfilter

Indlæg af Morten P. »

Altid en spændende diskussion, men der er et par punkter jeg lige må kommentere på :biggrin:

Hvis filtret løber for hurtigt så er det rigtigt at der er en større del af filtret hvor der vil være ilt til stede. Jo det reducerer potentialet for denitrifikation i filtret, men da mange denitrifikanter faktisk kan leve både med og uden ilt til stede skal flowet gennem filtret blot reduceres. Det er ikke det store problem.

Men den med svampesporerne køber jeg ikke, og selvom jeg har hørt den før så har jeg aldrig fundet belæg for den teori. Så min forklaring af dynamikken i dit svovlfilter er følgende:
Svovlfiltret virker ved at give denitrificerende bakterier en elektrondonor (svovlet), således at de ved brug af en elektronacceptor (nitrat), kan lave energi til deres øvrige metabolisme. Men under reduktionen af elektronacceptoren (NO3-->N2) får vi oksideret elektrondonoren (S-->SO4). Hvis flowet gennem filtret bliver for langsomt bliver den dannnede sulfat (SO4) igen reduceret af sulfatreducerende bakterier med svovlbrinte (H2S) som produkt, hvilket giver den ærgelige lugt. De nitratfiltre jeg har haft har jeg aldrig skyllet hvis de er begyndt at lugte af rådne æg. Derimod har jeg blot øget flowet lidt og det har virket hver gang.

Mvh. Morten
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"