Hej alle sammen, ja nu er jeg ved at lave et 25% vandskifte ( Har aldrig lavet vandskift før ) og bliver helt i tvivl hvor saltnivoet skal ligge er det ikke 26-27 der er det optimale?
og er der ellers andet jeg skal være opmærksom på når jeg laver sådan et vandskifte ?
Jeg har en balje hvor jeg blander osmose med salt. der er cirkulation og varmelegme i baljen.
kan jeg bare smide vandet op i akvariet, når det har samme tempratur ?
salt ,hvad var det nu ?
- herzberg
- Rev haj
- Reactions: 0
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Re: salt ,hvad var det nu ?
1025-1026 er det mest normale.
Nogen prædiker, at det er bedst, at lade vandet stå med saltet iblandet i et døgn. Jeg har aldrig gjort det og blot benyttet det. Men jeg skifter heller aldrig mere end 10%, så n du skifter 25%, så kan det godt være, at du lige skal lade det stå i et døgns tid med cirkulation og varme.
Nogen prædiker, at det er bedst, at lade vandet stå med saltet iblandet i et døgn. Jeg har aldrig gjort det og blot benyttet det. Men jeg skifter heller aldrig mere end 10%, så n du skifter 25%, så kan det godt være, at du lige skal lade det stå i et døgns tid med cirkulation og varme.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Per A
- Rev haj
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Det er vel ok, sålænge man sørge for at saltet er helt opløst i vandet før det hældes på akvariet!
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ikke helt. Ny blandet saltvand er meget kradst. Hvad det præcist er der gør det ved jeg ikke. Men korallerne reagerer ikke på vand der har stået i et døgn, hvorimod nu blandet vand får visse af dem til at slime ganske meget.
De bliver irriteret.
De bliver irriteret.
- thyme
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Så vidt jeg ved tager det nogettid før pH er stabiliseret i nyblandet vand, om det er lige det der gør forskellen skal jeg ikke kunne sige.
Jeg har også skiftet vand mange 10% uden jeg har kunne se noget på korallerne. Ofte sender korallerne deres tentakler ud, men det har jeg altid forbundet med at der bliver hvirvlet lidt op i ting og sager når der påfyldes.
Men oftest får vandet omkring 24 timer da, jah HVIS der skulle ske noget ved nyblandet så er det jo ikke en stor sag at lade spanden stå til dagen efter og være på den sikre side
Jeg har også skiftet vand mange 10% uden jeg har kunne se noget på korallerne. Ofte sender korallerne deres tentakler ud, men det har jeg altid forbundet med at der bliver hvirvlet lidt op i ting og sager når der påfyldes.
Men oftest får vandet omkring 24 timer da, jah HVIS der skulle ske noget ved nyblandet så er det jo ikke en stor sag at lade spanden stå til dagen efter og være på den sikre side