Korrekt opbevaring af osmosevand + anlæg ??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Korrekt opbevaring af osmosevand + anlæg ??

Indlæg af Breuner »

Hejsa alle.

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en nyt 190 liters, 4-trins osmoseanlæg (af den helt almindelige billige type), men der fulgte desværre ingen brugsanvisning med da jeg købte det, så jeg har lige et par hurtige spørgsmål :K

Det har de sidste par dage produceret omkring 200 liter osmosevand (og vel ca. 8000 liter spildevand), og nu skal anlægget så ikke bruges igen i den næste månedes tid.

1. Er der noget som skal renses inden jeg smider anlæget ind i skabet ?
2. Skal det opbevares fyldt af vand eller tømmes inden man smider det i skabet ? Jeg syntes nemlig at jeg har læst herinde et sted, at nogle membraner ikke må tørre ud, eller noget i den retning ?

Og så har jeg lavet 60 liter ekstra osmosevand til at efterfylde akvarierne med i den næste månedes tid, vandet står i en tønde, men skal jeg smide en pumpe i for at lave noget cirkulation, eller kan jeg bare smide låg på tønden og la det stå i fred til jeg skal bruge vandet ?
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
spdiving
Reactions:

Re: Korrekt opbevaring af osmosevand + anlæg ??

Indlæg af spdiving »

Det er helt rigtigt at dit andlæg ikke må tøre ud.
Montere det på en plade og hæng det op på vægen eller stild det op inde i et skab bare vandet ikke løber ud.

Det bedste er at du kun laver det vand du skal bruge en uge frem ellers er du nød til at ilte vandet med en luft pumpe.
Har du ikke lavet vand på dit osmoseanlæg i længere tid eller lavet ca. 200 timmers vand ville det være en rigtig god ide at skylle det igenem med en SKYLLEVENTIL. Den koster 50 KR og forlænger dine membranderes leve tid.
http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=127

200L vand og 8000L i spild er sgu noget af en sjat. En buster pumpe vil hæve tryket i andlæget og giver meget mindre spild af vand og den er hurtigt tjent hjem med så meget spild vand.
Mit andlæg laver 50/50 med tryk pumpe.
Konen bruger spild vandet til blomster vand så her går der ikke noget til spilde.

Steen
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

De 8000 liter skulle forhåbentlig have været 800 liter... Ellers er den da helt gal med det osmoseanlæg...
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Mange tak for svarene, jeg beklager mit lidt sene respons, men jeg har været væk fra computeren hele weekenden.. :G

En skylleventil.. Det lyder som en rigtig go idé, men hvor i kredsløbet skal den sidde, og hvad gør den ? :confused2:

Vand til én uge frem var godt nok ikke meget, havde håbet at man kunne brygge til lidt længere tid, da jeg skal have min bruser adskildt hver gang jeg skal lave vand, men hva fa'en, den smule arbejde fra eller til i forbindelse med saltvandsbaljerne betyder selvfølgelig ikke det store.. :)

De 8000 liter vand var bare et tal jeg slyngede ud :wink: , men jeg syntes ihvertfald at der er 5-10 gange så meget vand som ryger i kloakken, i forhold til hvad der kommer i tønden. Men det betyder ikke så meget, da vi har gratis vand her i vores boligblok.. :K
Mvh. Breuner.

spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

( En skylleventil.. Det lyder som en rigtig go idé, men hvor i kredsløbet skal den sidde, og hvad gør den ? )

Den skal side på slangen med spild vand .. Når du åbner ventilen kommer der ikke osmose vand ud og du skylder istedet for anlæget .. lukker du ventilen kommer der osmose vand ud og laver rent vand.

Steen
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Har du en vandhane med filter kan du skruge filtret af og sætte den her på i stedet for det gør jeg.

http://saltvandsbutikken.dk/product_inf ... cts_id=128

Steen
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Jeg forstår desværre ikke helt din forklaring med den skylleventil.. :(
spdiving skrev:Den skal side på slangen med spild vand .. Når du åbner ventilen kommer der ikke osmose vand ud og du skylder istedet for anlæget .. lukker du ventilen kommer der osmose vand ud og laver rent vand.
Det vil sige at jeg skal sætte skylleventilen i enden af den slange som løber i kloakken, så den ene ende af skylleventilen løber direkte ud i kloakken, og den anden sidder spændt fast på afløbsslangen ?

Og så skriver du: Når du ÅBNER ventilen (så virker det vel præcis som om der slet ingen ventil sidder der ?) kommer der IKKE osmose vand ud og du skyller istedet for anlæget .. LUKKER du ventilen kommer der osmose vand ud og laver rent vand.

Jeg går ud fra at du mener det modsatte, for ellers ellers er jeg da sat helt af i svinget.. :confused2: :K

Men den der vandhane fidus ser da nu ellers snedig ud, men jeg tror ikke at den vil pynte en masse ude i køkkenet, men det er da noget man kan have i baghovedet hvis man bliver træt af at rende og skille bruseren af hver gang man skal lave vand til de kære små.. :y :GO
Mvh. Breuner.

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Skylle ventilen er ÅBEN når man skyller anlægget og den sættes på affaldsslangen. Når man LUKKER skylleventilen bliver trykket så stort at vandet kan presses ud gennem membranen og dermed kommer der rent vand ud.
Igen vil jeg anbefale at få en boosterpumpe + eventuelt endnu en membran på. Når jeg laver vand er det ca 50% affald.

Ps. Gratis vand er der ikke noget der hedder :-P - Hvis alle i boligblokken begynder at bruge meget mere vand skal du bare se hvad der sker
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Men er vi ikke enige om, at hvis ventilen står på "åben", så har den igen betydning, så er der bare frit flow igennem den, præcis ligesom hvis du åbner enhver anden ventil eller hane ?

Og hvis man sætter ventilen på afløbssiden, sætter den på "åben", så vil affaldsvandet bare løbe uhindret igennem ventilen og ud i kloakken, præcis som det altid gør når man laver osmosevand. Og ud af den anden slange fra anlæget vil der komme rent osmosevand, ligesom man er vant til..

Lukker man så for ventilen, så vandet ikke længere kan komme ud af afløbsslangen, så må vandet vel finde andre veje, og så må alt vandet vel komme ud igennem den slange, hvor der normalt kun kommer renset osmose vand, er det ikke sårn at det skal forståes at man skyller anlæget eller ?
Mvh. Breuner.

Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Nej, når du skyller anlægget, presser du ikke vand gennem membranen.
Så ville du jo skulle presse de ioner igennem, som du netop ikke vil have igennem membranen.

Du skal forstå det sådan, at du skyller overfladen af den "beskidte" side af membranen direkte ud i affaldsslangen og derved rengør den.

/Kim
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Du har glemt noget... Enten sidder der en flow modstand i skylleventilen (det gør der i min) så når man lukker for ventilen, så er den i virkligheden ikke helt spærret, men kun så meget at trykket bliver så højt at vandet blive presset ud, som nolan forklarer.

Hvis ikke der sidder en flowmodstand i skylleventilen, skal den sidde et andet sted og skylleventilen skal så bruges til at bypasse flow modstanden når man åbner den.
Jeg kan ikke forstille mig andre måder?
Altså når ventilen er åben ryger alt vandet lige igennem og ud som affaldsvand. Når den er lukket skulle en hel del af vandet gerne komme ud som frisk vand.

/Henrik
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Hmmm... Det begynder at gi lidt mening, men samtidig er det osse lidt sort snak.. :)

Det er nok fordi at når jeg tænker på ordet "skylle", så tænker jeg, en masse vand gennem anlæget, altså et stor flow. Men det er vel så i virkeligheden lige præcis modsat, at man begrænser afløbsvandet, og opbygger tryk inde i anlæget, hvilket så renser ventilen.. Er det korrekt forstået ?

Men hvor meget begrænser man så ca. afløbsvandet, kommer der ca. ligemeget ud af osmosevands-slangen og spildevands-slangen, eller kommer der mest vand ud af osmosevands-slangen, eller omvendt ?

Og hvor længe ad gangen skyller man så egentligt anlæget/membranen ?
Mvh. Breuner.

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Hehe.. Her troede jeg ikk det jeg skrev kunne misforstås.. Kommunikation er svært
Breuner skrev:Hmmm... Det begynder at gi lidt mening, men samtidig er det osse lidt sort snak.. :)

Det er nok fordi at når jeg tænker på ordet "skylle", så tænker jeg, en masse vand gennem anlæget, altså et stor flow. Men det er vel så i virkeligheden lige præcis modsat, at man begrænser afløbsvandet, og opbygger tryk inde i anlæget, hvilket så renser ventilen.. Er det korrekt forstået ?
Nej - første var rigtig nok.. Der bliver skyllet når du får en masse vand gennem anlægget. Når ventilen er åben fosser der vand ud af affaldsrøret. Når der løber meget vand ud af affaldsrøret så bliver indersiden af membranen skyllet igennem. Ventilen bliver ikke renset. Det gør dine membraner. når du LUKKER din skylleventil så møder vandet lige pludselig modstand på affaldsslangen og vil begynde at lede efter andre veje ud. Den eneste anden vej, er ud gennem membranerne. Al skidtet kan ikke komme igennem der og ud kommer det rene vand. Skidtet bliver hængene på bla indersiden af membranerne og derfor kan det forlænge deres levetid når man lige skyller skidtet ud ved og åbne for skylleventilen.
Breuner skrev: Men hvor meget begrænser man så ca. afløbsvandet, kommer der ca. ligemeget ud af osmosevands-slangen og spildevands-slangen, eller kommer der mest vand ud af osmosevands-slangen, eller omvendt ?
Man begrænser afløbsvandet ved at lukke af for skylle ventilen - Som nævnt i sidste indlæg så skal der være en fast flow modstand i anlægget som giver den korrekte modstand på affaldsvandet, enten indbygget i selve skylleventilen, eller som en seperat modstand.
Og her er en hel række flowmodstande, nogle af dem med indbygget skylleventil - Bemærk også at de forskellige modstande overfor vandet - Det er modstanden de giver når de er lukket (hvis de kan skylle):
http://www.waterpilot.com/catalog/index.php?cPath=22_36
Breuner skrev: Og hvor længe ad gangen skyller man så egentligt anlæget/membranen ?
Jeg skyller mit anlæg mellem 30 sekunder og 5 minutter inden jeg lukker for ventilen. Typisk smider jeg også de første 1-2 liter vand der bliver lavet ud. Fordi de har stået i anlægget siden sidste gang jeg bryggede.

/Henrik
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Breuner »

Weeee..... Så faldt 25-øren sku... :K

Jeg havde ellers nærmest opgivet at komme til at skylle anlæget, men så kunne jeg i det link du sendte, at der ver nogle vinkelbøjninger: http://www.waterpilot.com/catalog/produ ... e7aa8cbdf6 som kunne virke som modstand, og præcis sårn én sidder der på spildevandssiden af mit anlæg, i vinkelen sidder så fastspændt den slange som løber i kloakken. Så jeg har lige haft prøvet st skrue den vinkelbøjning ud af anlæget, og ganske rigtig, så "skyllede" vandet igennem anlæget... :K :K :K

Jeg havde vist misforstået det hele lidt, jeg troede at man selv skulle sætte en begrænsning ind, i forbindelse med den skylleventil for at den ville virke rigtigt, og så troede jeg iøvrigt at grunden til at vandet løb så langsomt igennem anlæget, var fordi vandet skulle presses igennem alle de forskellige filtre, og membraner, m.v. :oops:
Men nu er det hele løst, og membranen er skyllet godt og grundigt.. :y

Mange tak for hjælpen til at få opklaret mysteriet omkring hvordan sårn et anlæg virker, det havde jeg sku aldrig selv regnet ud.. :beer:
Mvh. Breuner.

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"