Flytning af akvarie?!
- DDT2
- Rev haj
- Reactions: 0
- 18
- Postnummer: 4190 Munke Bjergby
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Syd- og Vestjælland
Flytning af akvarie?!
heysa jeg står og skal have flyttet mine akvarier de er dog ikke så store igen i hvert fald ikke dem som er planen lige nu her.
Spørgsmålet er så hvordan håndtere jeg det her på den bedste måde?
jeg har ca 200liter vand der skal flyttes med sammenlagt.
nu ved jeg der går en del vand til fisk og koraller som bliver pakket emd i flamingokasser.
de levende sten regnede jeg med at kaste ned i en regnvandstønde med en masse våde aviser omkring dem. Det havde selvfølgelig været nemt at have vandet i den os men kom lidt væk fra det igen da jeg skal rende ned 1. sal og skal op på 1. sal igen. og synes ikke det er så fedt at den er helt fyldt og ikke er til at flytte med plus låget til den er ikke 100% tæt.
Så havde lidt overvejet at skaffe nogle plastdunke og have vandet i dem i stedet for da de er nemmere at flytte rundt med. (Hvor kan de plastdunke skaffes henne til billige penge? tænker på dem som ofte bliver burgt på campingpladser til at bære drikkevand i)
er der nogle ting jeg skal tage mere højde for osv? kom endelig med ting og foreslag til forbredringer til flytningen.
Der skal tages højde for det skal transporteres i ca lidt over 1 times kørsel plus den tid det tager at pakke det sammen og ud igen.?
Lige andet spørgsmål overvejer lidt noget sand i bunden i stedet for koralgrus (Havde overvejet det hvor det er i poser med vand i). Hvornår villle det være bedst at smide i akvariet når jeg er kommet over med det?
håber der er lidt hjælp at hente fra nogen af jer herinde! Takker på forhånd.
mvh. Kenneth
Spørgsmålet er så hvordan håndtere jeg det her på den bedste måde?
jeg har ca 200liter vand der skal flyttes med sammenlagt.
nu ved jeg der går en del vand til fisk og koraller som bliver pakket emd i flamingokasser.
de levende sten regnede jeg med at kaste ned i en regnvandstønde med en masse våde aviser omkring dem. Det havde selvfølgelig været nemt at have vandet i den os men kom lidt væk fra det igen da jeg skal rende ned 1. sal og skal op på 1. sal igen. og synes ikke det er så fedt at den er helt fyldt og ikke er til at flytte med plus låget til den er ikke 100% tæt.
Så havde lidt overvejet at skaffe nogle plastdunke og have vandet i dem i stedet for da de er nemmere at flytte rundt med. (Hvor kan de plastdunke skaffes henne til billige penge? tænker på dem som ofte bliver burgt på campingpladser til at bære drikkevand i)
er der nogle ting jeg skal tage mere højde for osv? kom endelig med ting og foreslag til forbredringer til flytningen.
Der skal tages højde for det skal transporteres i ca lidt over 1 times kørsel plus den tid det tager at pakke det sammen og ud igen.?
Lige andet spørgsmål overvejer lidt noget sand i bunden i stedet for koralgrus (Havde overvejet det hvor det er i poser med vand i). Hvornår villle det være bedst at smide i akvariet når jeg er kommet over med det?
håber der er lidt hjælp at hente fra nogen af jer herinde! Takker på forhånd.
mvh. Kenneth
- Hvidtfeldt
- Rev haj
- 18
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: 5240 Odense
Re: Flytning af akvarie?!
Da jeg flyttede mine sten fra et sted langt oppe i jylland. Puttede vi dem i sådan to godt store murer balger ting. Og fyldte dem op med vand fra akvariet de blev hentet i. Og så tog vi en sort sække og satte over og gav dem en god gang gaffa! De koraller de sad på stenene feks. min store sinularia. Overlevede alt sammen. Men tror os godt det kan gå med aviser men selvfølgelig bedst hvis de kan være under vand hele tiden.
Men hvor mange sten drejer det sig om?
Men hvor mange sten drejer det sig om?
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
- kimtil
- Kejser fisk
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Den plan du har lagt lyder meget fin...
Det er jo bare og gøre det så godt som man kan..
Det er jo også en kort tur du skal ud på, så det skal da nok gå..
- DDT2
- Rev haj
- 18
ca 30-40 kilo vil jeg tro det er sgu lidt svært at svare på da jeg ik har styr på det mere
lidt for mange akvarier siden starten så der er blevet købt ind under vejs.
ja ved godt det ville være bedst at have dem i vand men så skal de være i regnvandstønden og så skal jeg transportere den fra 1. sal og ned i lastbilen en helvedes masse gange da sådan en tønde ikke er det nemmeste at gå med plus den ikke kan komme igennem dørene her hvor jeg bor da de kun er 60cm i bredden.

ja ved godt det ville være bedst at have dem i vand men så skal de være i regnvandstønden og så skal jeg transportere den fra 1. sal og ned i lastbilen en helvedes masse gange da sådan en tønde ikke er det nemmeste at gå med plus den ikke kan komme igennem dørene her hvor jeg bor da de kun er 60cm i bredden.
- DDT2
- Rev haj
- 18
ja jeg er os næsten kommet frem til det skulle være den nemmeste måde når man skal tage højde for de ting så pladsen og måden det kan lade sig gøre at håndtere det påkimtil skrev:Den plan du har lagt lyder meget fin...
- Dezon
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Herning
nu skal jeg osse til at flytte jeg har tænkt mig at bruge de der store blå tønder til at transporter vand og sten i, og så også en sæk rundt om og gaffa hehe.. Nu skal jeg så også kun transpoter dem 30km
- DDT2
- Rev haj
- 18
hvad er det for nogen?
Dezon skrev:nu skal jeg osse til at flytte jeg har tænkt mig at bruge de der store blå tønder til at transporter vand og sten i, og så også en sæk rundt om og gaffa hehe.. Nu skal jeg så også kun transpoter dem 30km
- Dezon
- Rev haj
- 17
det er sådan nogn store blå tønder, mange virksomheder har dem eller din lokale landmand fandt lige et billede på google..
- DDT2
- Rev haj
- 18
ahhh sådan nogle kna jeg jo egentlig os bruge der findes jo de der sorte låg til med spændebånd om. gad vide hvor de kan købes til private?!
Dezon skrev:det er sådan nogn store blå tønder, mange virksomheder har dem eller din lokale landmand fandt lige et billede på google..
- dan dj
- Kejser fisk
- 18
- Postnummer: 5492 Vissenbjerg
- Geografisk sted: 5492 Vissenbjerg
Man kunde vel også bruge de der "multi" kasser som man kan købe i byggemarkeder. Normalt bruger man dem til opbevaring af feks. legetøj osv. der er jo låg til... nemt og billigt og så kan man nok finde noget at bruge dem til senere..
- kimtil
- Kejser fisk
- 17
Da jeg flyttede i forgår brugte jeg bedrollere...(nok dem der er nævt i sidste indlæg)
til nogle sten vand osv..
kan købes bla. i bilka og alle større indkøbssteder..
Virkede fortinligt.
tabte måske et par liter per kasse men de er til at slæbe på og ikke for dyre..
Hilsen kim
Virkede fortinligt.
Hilsen kim
- DDT2
- Rev haj
- 18
som jeg skrev i samme indlæg synes jeg ikke de var så gode eftersom du os selv skriver der kommer vand ud og det er lige langt nok jeg skal transportere dem til jeg gider have så meget vand ud over det hele plus jeg skal have det transporteret i en lastbil så ved ikke hvor meget det kommer til at svine med vand når jeg ikke lige selv er herre over lastbilen 
dem har jeg brugt men de holder ikke tætte i låget desværre det gjorde jeg her sidste gang jeg flyttede det ene akvarie.
derfor synes jeg ikke så godt om det.

kimtil skrev:Da jeg flyttede i forgår brugte jeg bedrollere...(nok dem der er nævt i sidste indlæg)
Virkede fortinligt.
Hilsen kim
dem har jeg brugt men de holder ikke tætte i låget desværre det gjorde jeg her sidste gang jeg flyttede det ene akvarie.
derfor synes jeg ikke så godt om det.
dan dj skrev:Man kunde vel også bruge de der "multi" kasser som man kan købe i byggemarkeder. Normalt bruger man dem til opbevaring af feks. legetøj osv. der er jo låg til... nemt og billigt og så kan man nok finde noget at bruge dem til senere..
- DDT2
- Rev haj
- 18
hehe ja nu må se vi om det bliver løsningen men køre lige forbi et campingvognsfirma i morgen og forhøre mig ad om de har sådan nogle og hvor de kan skaffe hvis de ik har dem
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Er det til de levende sten?? Så er et par sorte sække udemærket. Så længe turen ikke går over flere dage.
- DDT2
- Rev haj
- 18
nej var faktisk mere til vandet jeg tænke på?
Carsten skrev:Er det til de levende sten?? Så er et par sorte sække udemærket. Så længe turen ikke går over flere dage.
- Carsten
- Rev haj
- 21
Flytter man vand med?? Gammelt skident vand.
Det beløb som du bruger på at købe dunke/kasser til at transportere det i, overstiger formentligt prisen på salten.
Det beløb som du bruger på at købe dunke/kasser til at transportere det i, overstiger formentligt prisen på salten.
- DDT2
- Rev haj
- 18
jamen hvad ville du så gøre når man flytter akvarie?
troede sådan set det var pga baktierne i vandet osv at det var grunden til man tog i hvert fald bare noget af vandet med!
troede sådan set det var pga baktierne i vandet osv at det var grunden til man tog i hvert fald bare noget af vandet med!
- Carsten
- Rev haj
- 21
Jeg ville nøjes med stenene og måske sandet ,hvis det ikke var alt for beskidt.
De bakterier der er i vandet er også i stenene, og da de formerer jeg med en forrygende hastighed er det ikke noget problem.
Og iøvrigt er det egentligt noget vrøvl med at bakterierne i vandet er gode, for hvad sker der når de ryger forbi et Uv anlæg.
De bakterier der er i vandet er også i stenene, og da de formerer jeg med en forrygende hastighed er det ikke noget problem.
Og iøvrigt er det egentligt noget vrøvl med at bakterierne i vandet er gode, for hvad sker der når de ryger forbi et Uv anlæg.
- DDT2
- Rev haj
- 18
det kna du selvfølgelig have ret i så jeg skal faktisk bare kun lige have lidt vand med til fiskene så de kan være midlertidigt i et andet akavrie til jeg har blandet saltvand og fået det i akvariet? og så burde jeg kunne smide fisk koraller osv ned i uden problemer?
sandet er jeg kommet lidt til jeg gerne vil prøve noget andet da det er koralgrus jeg har nu og det er ikke så pænt efter min mening. så det kan jeg vel lige så godt skifte med det samme os.
Kan selvfølgelig godts e hvad du mener med uv troede bare ikke det var smart på den måde med helt nyt saltvand.
sandet er jeg kommet lidt til jeg gerne vil prøve noget andet da det er koralgrus jeg har nu og det er ikke så pænt efter min mening. så det kan jeg vel lige så godt skifte med det samme os.
Kan selvfølgelig godts e hvad du mener med uv troede bare ikke det var smart på den måde med helt nyt saltvand.
- Carsten
- Rev haj
- 21
Jeg siger heller ikke at du skal sætte et UV anlæg op. Men det var mere sammenligningen med at der er "gode" bakterier i vandet, og så et UVanlæg.
Hvis du blander friskt saltvand skal du huske på at det skal stå i 24 timer inden du bruger det. Hverken fisk eller koraller kan lide helt friskt saltvand.
Hvis du blander friskt saltvand skal du huske på at det skal stå i 24 timer inden du bruger det. Hverken fisk eller koraller kan lide helt friskt saltvand.
- kimtil
- Kejser fisk
- 17
Troede ikke det var godt at smide velkørende sten,koraler fisk osv. i helt frisklavet vand men det gør så ikke noget eller?
Det skulle jeg da have gjort så.
Det skulle jeg da have gjort så.
- DDT2
- Rev haj
- 18
nej det kan jeg så forstå men efter 24 timer skulle det ikke være noget problem med fisk og koraller? synes bestemt bare folk snakker om de tager det meste af vandet med sig det var lidt derfor jeg tog det som en selvfølge at det var noget man skulle gøre. Hvis man ikke behøver det kan jeg godt se det er en del lettere at transportere over på den anden side af broen 

- Carsten
- Rev haj
- 21
Hvis det kun er ganske få liter, kan man selvfølgeligt gøre det, men skal man ud og investere i dunke til flere hundrede liter
kna det ikke svare sig.
kna det ikke svare sig.
- DDT2
- Rev haj
- 18
nu har jeg ca 200liter vand sammenlagt.
hvis jeg nu kunne finde et par dunke sammenlagt på ca 100liter så kan jeg vel godt blande resten op som nyt men kan jeg så komme fisk osv ned i med det samme? hvis salt er blandet grundigt ud i vandet
hvis jeg nu kunne finde et par dunke sammenlagt på ca 100liter så kan jeg vel godt blande resten op som nyt men kan jeg så komme fisk osv ned i med det samme? hvis salt er blandet grundigt ud i vandet
- Dezon
- Rev haj
- 17
ved de forskellige steder hvor de avler ørred og andre fisk der har de dem, hos en forhandler koster de nemlig ca. 400kr men hør jeres Bondemand og fiske avler om det, i kan jo evt bare låne dem i den ti og så køre retur med dem.. jeg lånte 2 men da jeg ville øre ud med dem til ham sagde han det var lige meget ( lucky me )
- DDT2
- Rev haj
- 18
carsten jamen det er jo ikke så nemt når det hele skal flyttes med og så skal akvarierne op og køre igen jo de skal jo i princippet bare flyttes til ny adresse ikke fordi jeg skal have ny balje for så havde det ik været noget problem
dezon: okay heldigt for dig
men prøver at høre ad så må vi se hvad de siger til det
dezon: okay heldigt for dig