Hjem fra ferie og stikdåsen til akvariet er eksploderet..

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
lille_torsk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17
Postnummer: 7830 Vinderup
Geografisk sted: Djeld

Hjem fra ferie og stikdåsen til akvariet er eksploderet..

Indlæg af lille_torsk »

Hej

Jeg har lige haft en dejlig ferie. 14 dage på bornholm. Det er desvære bare ikke det mit indlæg handler om.

Da jeg kom hjem her i dag fant jeg akvariet mørklagt og en sikring sprunget. Inde i skabet under akvariet erfarede jeg hvad der er galt. Det forlængerkabel der forsyner mit 110L akvarie er "eksploderet". Der er tydelige forbrændinger ved timeren til HQI lampen og stikdåsen er vrædet næsten over. Det er tydeligt at det kabelt er færdig og timeren lige så. Men hvad med ballasten og selve lampen, kan de være ok?

Det ser ud til der stadig er liv i korallerne, men hvad gør jeg for best at holde dem i live til der er lys på igen?

Der er kommet liv i skummer, cirkulations pumpen samt det blå T5 lys, så lidt posetiv er der....

Håber der er nogle gode råd
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Re: Hjem fra ferie og stikdåsen til akvariet er eksploderet..

Indlæg af Chris2500DK »

Hvis du har liv i skummer, cirkulation og T5 lys kan korallerne godt klare sig. De bliver måske lidt brune hvis det er SPS, men det vigtigste er at få dem langsomt tilvænnet til HQI når du får det på igen.
lille_torsk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17
Postnummer: 7830 Vinderup
Geografisk sted: Djeld

Indlæg af lille_torsk »

Tak for svaret chris

Min geniale kæreste har lige fået liv i lampen. Juhuu..
Der er en SPS korel der er døende. Den ene arm er hel hvid men der er ca 7 pane brun/grønne arme endnu, ellers ser det ikke så slemt ud nu.

Jeg regner med at lade lampen være tændt til sengetid (under en time) og så for de et par timer i morgen. Lyder det ikke ok? Så vil jeg ligge lidt tid til her over de næste par dage, så er der også lid tid til at finde et nyt tænd/sluk ur.

Det er en lettelse at korellerne ikke ser være ud en de gør, der er trods alt for en mindere formue :wink:
der er kommmet en opblomstring af planarie, jeg ved ikke om de trives uden den kraftige lys, men det giver mig lidt at lave de næste par dage..

MVH Mette
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

lille_torsk skrev:Tak for svaret chris

Min geniale kæreste har lige fået liv i lampen. Juhuu..
Der er en SPS korel der er døende. Den ene arm er hel hvid men der er ca 7 pane brun/grønne arme endnu, ellers ser det ikke så slemt ud nu.

Jeg regner med at lade lampen være tændt til sengetid (under en time) og så for de et par timer i morgen. Lyder det ikke ok? Så vil jeg ligge lidt tid til her over de næste par dage, så er der også lid tid til at finde et nyt tænd/sluk ur.

Det er en lettelse at korellerne ikke ser være ud en de gør, der er trods alt for en mindere formue :wink:
der er kommmet en opblomstring af planarie, jeg ved ikke om de trives uden den kraftige lys, men det giver mig lidt at lave de næste par dage..

MVH Mette

Din kæreste er vel også en mand, så det er da klart at han har fixet lyset :biggrin:

Heldigvis er der jo ingen der siger at lyset er gået i samme øjeblik I har forladt landet.
Men I bør finde ud af hvorfor det er sket. Umiddelbart kunne det lyde som om der er kommet vand i stikdåsen.

Den koral som har fået en hvid arm, se meget nøje på den i den kommende tid, breder det sig, skal korallen fragmenteres.

Planarier trives desværre ude mærket også under hqi lys
Brugeravatar
Mikke
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers/Jylland

Indlæg af Mikke »

Kondolerer!!! .... har selv været i din situation!! ...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"