Dyrt foder! !

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvalsø

Dyrt foder! !

Indlæg af Raasdal »

Var inde i klovnfisken igår og hente en Muræne, som jeg indtil videre har identificeret som en Gymnothorax favagineus , http://www.reeflex.dk/dk/32/151/Gymnoth ... eus%20.htm

Den er ca. 60 cm lang vil jeg tro, og bor nu i min 460L balje..

Idag gjorde jeg så den fejl at tage nogle store stykker frost og bare kaste ned i baljen.. Min 7CM leopard aftrækker gik direkte i maden som den plejer, Resultat = Murænen mente maden var hans, og valgte at ÆDE konkurrenten - mens jeg så på det!.. :devilish: Den trak sig ind bag stenene og ud fra hvad jeg kan se, ligger den nu med en 7 CM Leopard muræne til 550,- i maven!.. Dyr foder siger jeg bare.. Vidste godt den var aggresiv og sandsynligvis ville spise alle fisk under 3-4CM hvis den kunne komme til det.. Men troede ikke den ville gå på så stort bytte endnu!

Hvad kan man lære af det? = At fodre din muræne seperat med fodertang så der ikke er nogle fisk der kommer mellem murænen og dens frokost!
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Re: Dyrt foder! !

Indlæg af Raasdal »

Den trak sig ind bag stenene og ud fra hvad jeg kan se, ligger den nu med en 7 CM Leopard muræne til 550,- i maven!..

Mente selvfølgelig leopard aftrækker! - ikke muræne..
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Når nu jeg er i gang, kunne jeg godt tænke mig at spørge om der er nogen der har gode råd til hvordan man forhindrer Murænen i at flygte fra baljen? Har p.t. Bølgebrydere (ca. 5CM) foran og bagpå, og så har jeg lysskjuler på ca. 20-30 cm.. Men har lidt på fornemmelsen det ikke er nok hvis hr. Muræne gerne vil ned på gulvet og hygge sig..

Hvad har i andre gjort? Overvejer at sætte "halvtag" på så den ikke kan flygte, men tror desværre det vil ødelægge den frie fordampning og sætte temperaturen i vejret..
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

på det link du har indsat står der helt tydeligt at den tar fisk, så at det kan
overraske dig at den tar din lille aftrækker forstår jeg ikke.

Desuden står der at den bliver 2-3 meter. :shock:
og vokser ca 20 cm pr. år.

Min mening er at alle Gymnothorax arter bør kun holdes af og i store offentlige akv, og ikke i en lille privat balje.
Eller bedre, la´dem blive i havet !
:whistle: 200x60x60 = 720L
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Som jeg også selv skrev, så er jeg godt klar over den tager alt hvad den kan gabe over.. Troede bare ikke den kunne gabe over fisk på 7 Cm.. Men det gør mig nu ikke noget - jeg er klart til rovfisk, er parat til at indrette hele bestanden af baljen derefter (hvilket det tydeligvis hurtigt gør af sig selv)..

Mht. størrelsen har jeg læst mig til at den ikke skulle blive helt så stor i fangenskab. Men når den når de 80Cm-100 CM bliver jeg nødt til at skaffe mig af med den, og så få en ny mindre en..
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Vil nu også mene at visse fisk bare skal blive i havet.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

joekill skrev:Min mening er at alle Gymnothorax arter bør kun holdes af og i store offentlige akv, og ikke i en lille privat balje.
Eller bedre, la´dem blive i havet !
Ville det ikke være bedst hvis alle fisk blev i havet?....men nu har vi jo altså valgt en hobby som glæder os selv, men koster stort set alle de fisk vi importerer livet.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

leifkrarup skrev: Ville det ikke være bedst hvis alle fisk blev i havet?....men nu har vi jo altså valgt en hobby som glæder os selv, men koster stort set alle de fisk vi importerer livet.
Godt skrevet Leif :GO
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Indlæg af boner »

luk den ud i haven hvor den hører hjemme men pas på den ikke æder hunden
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

boner skrev:luk den ud i haven hvor den hører hjemme men pas på den ikke æder hunden
Eller konen/kæresten!! :biggrin:
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Ikke for at lyde sarkastisk, så er du nok sluppet meget billig denne gang ved kun at have mistet fisk. I den størrelse kan den lave et rigtig grimt bid hvis den for fat da den opføre sig som krokodiller og drejer rundt om sin egen aksel når den bidder, så det er måske fingeren eller et stykke arm der ryger næste gang :sneaky2:

Du skal nok ikke regne med at muranen kan gå sammen med andet, og at du derfor skal indrette dit akvarie efter dette, jeg mener ligesom mange af de andre at dit akvaire desværre er alt for lille til en murane som denne, at forhandleren overhovedet har solgt dig denne er efter min mening helt hen i vejret. Hvis jeg stod i dine sko så ville jeg nok overveje kraftig om jeg ikke ville gå af med den igen.

Hvis du ønsker at holde murane sammen med fisk, så kan det sagtens lade sig gøre, dog vil jeg anbefale en lille. Den samme forhandler som du har købt din murane får ind imellem denne murane http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=131 hjem i meget små størrelser som varmt kan anbefales til størrelsen på dit akvarie.

Held og lykke, og husk nu at passe på fingerne :wink:

Og så lige til sidst: Hvorfor er der bare hele tiden nogen fjolser, som skal give deres latterlige holdning uden dog at hjælpe :ziplip:
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

Jeg er helt enig med Mike. :K
Du har valgt en af de ondeste og største muræner.

Så:
Pas på nallerne og din stensætning.
Og drop tanken om at holde andre fisk sammen med den i længere tid.
Selv om den ikke kan gabe over dem , vil den bare tage dem bid for bid.

Og hold skarpt øje med nitraten i baljen, den vil sikkert skide din skummer ihjel. :wc:
:whistle: 200x60x60 = 720L
Raasdal
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Raasdal »

Tak for advarslerne - skal nok passe på fingrene :wink:

Overvejer rent faktisk også om jeg skal af med den igen, mest på grund af den massive fodring. Som Joekill skriver, er jeg også bange for at den simpelthen skider min skummer i stykker.. Tvivler på min Apf600 kan følge med..
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"