Forhøjelse af magnesium...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions: 0
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Forhøjelse af magnesium...

Indlæg af Anette »

Hej alle!
Har efter lang tids venten fået et magnesium testsæt, og da vi målte denne værdi lå den på ca. 230 ppm. Dette betyder jo at værdien skal hæves kraftigt, og vi købte derfor produktet Succes Magnesium fra Red Sea, som fungerer upåklageligt. Vi tilsætter 40 ml til de 325 l om dagen, og dette hæver med ca. 25 ppm. Desværre er dette produkt ikke til at få fat på da de fleste ikke har det på lager.
Er der nogle der har erfarringer med andre produkter. Vi har kigget på Easy Lifes magnesium produkt samt Sera magnesium, men skal vi bruge disse produkter skal der tilsættes op til 12 flasker, og det er liiiiiiidt drastisk. Med Red Sea kan vi "nøjes" med tre flasker.
Er der nogle der har forslag til andre alternativer, som vi ikke skal bruge 10 flasker af for at hæve værdierne nok? :biggrin:
Mvh Kristoffer og Anette..
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Forhøjelse af magnesium...

Indlæg af herzberg »

prøv at søge lidt på emnet, du kam købte det du skal bruge til i Matas - og det til en noget anden pris.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Eller prøv den tyske forretning Aquafair - han forhandler de to relevante salte, som du nemt og hurtigt kan blande - opskrift på hjemmesiden og på bøtterne - det er meget meget billigt

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Som Jerslev er inde på køb det i løs vægt og bland det selv. Fine flasker og dåser har det med at forhøje prisen markant.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17

Indlæg af Anette »

Tak for de gode svar!
Jeg skal da love for at der er penge at spare ved at blande selv!! Det skal da helt klart prøves. Umiddelbart er det disse to produkter vi har kik på:
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/369 (magnesiumchlorid hexahydrat)
samt
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/371 (magnesiumsulfat heptahydrat)
og så skulle der være rigeligt til at hæve vores magnesium!
Jerslev og Carsten: Er det nogen I selv har handlet med? Det lyder jo næsten for godt til at være sandt i forhold til alle de andre produkter der kan købes herhjemme... :biggrin:
Mvh Kristoffer og Anette
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Jeg har handlet der et par gange og han er en fin fyr.
Men når din magnesium ligger så lavt så skal du bruge en del, så den størrelse du har fundet er fin.
/martin
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jeg køre med denne metode, samt balling metoden til ca og har kun gode erfaringer med shoppen.

der findes også en salt regner, som kan regne ud hvor meget skal blande af de forskelige ting for at få de værdier i ønsker jer.
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af flemmiov »

Jeg har lige købt et sæt dernede og skal bare lige ha tømt en flaske dansk vand :-) inden jeg blander det..vær opmærksom på at hvis du bestiller er der ikke medregnet porto til DK, så jeg måtte indbetale yderligere 3 Euro, via paypal.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Anette skrev:Tak for de gode svar!
Jeg skal da love for at der er penge at spare ved at blande selv!! Det skal da helt klart prøves. Umiddelbart er det disse to produkter vi har kik på:
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/369 (magnesiumchlorid hexahydrat)
samt
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/371 (magnesiumsulfat heptahydrat)
Jerslev og Carsten: Er det nogen I selv har handlet med? Det lyder jo næsten for godt til at være sandt i forhold til alle de andre produkter der kan købes herhjemme... :biggrin:
Mvh Kristoffer og Anette
Jeg har købt temmeligt meget nede hos ham, trods hans lidt begrænset udvalg.
Magnesium og sporeelementer er det jeg har købt mest af dernede.
http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/211
Men hans tørfoder, især artemiaflager er super fine.
Min skummer er også købt dernede.

Har vel nok brugt 12-1300 euro hos ham.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions: 43
19
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

har også handlet en del dernede - bl.a. til balling samt medie til silikatfilter.

meget fin service, men husk, at hans system ikke er gearet til porto til udlandet, så du modtager en e-mail info om at betale yderligere ca 3 euro via pay pal, som flemmeov også er inde på

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17

Indlæg af Anette »

Det lyder da rigtig godt!!
3 Euro er også lige til at overleve :wink: Så det er da bare det vi skal have bestilt så hurtig som muligt så vi kan få vores værdier på plads igen. Og igen, mange tak for alle inputs!!!

Lige et spørgsmål til....
På den flaske fra Red Sea vi købte står der at man max må øge magnesium koncentrationen med 25 ppm pr dag, så det holder vi os til, men lyder det helt forkert. Andre produkter står der maks 10 ppm pr dag, men så er der MEGET langt fra 230 til 1250...
Er det fint at fortsætte med ca 25 ppm pr dag, eller skal vi sætte det op/ned? (Der er sikkert mange forskellige holdninger til dette :biggrin: men kom med dem!)
Mvh Kristoffer og Anette..
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Den slags regler har jeg aldrig holdt mig til. Men det er nok smart nok ikke blot at hælde det hele i på en gang. Gør det over et par dage længere tid mener jeg ikke kan svare sig. De eneste der tjener på det ,er dem som laver testsættene.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Grunden til de 25ppm eller lignende er at magnesium ikke er rent men et blandings produkt.

Naar du blander hjemme vil du muligvis bruge et mix af magnesium sulphate og magnesium chloride. Men det betyder jo saa at der er sulphate i og det er ikke noget du bare skal smide uhaemmet i tanken. magnesium chloride produceres ved hjaelp af ammoniak saa der er ogsaa en risiko der hvis du bare haelder i.

Faerdige produkter i butikker bruger de samme ingrediencer som os andre saa de raader os til at holde lidt igen. 25ppm er dog lige i underkanten men saa risikerer de jo ikke noget. 50ppm er hvad jeg selv holder mig til.

Naar det saa er sagt vil jeg da lige sige at jeg syntes du skal teste magnesium igen og vaere sikker paa at du bruger test saettet korrekt. Muligvis test med et andet produkt ogsaa da 230ppm lyder voldsomt i underkanten.
Billede
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Anette skrev:Tak for de gode svar!
samt
Mvh Kristoffer og Anette
De to produkter er hvad jeg selv bruger. Du blander 1 del magnesiumsulfat til 8 dele magnesiumchlorid og doserer det mix. Saa taenk over det naar du koeber ind da magnesiumsulfat vil bruges meget mindre.
Billede
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17

Indlæg af Anette »

Igen tak for de gode og hurtige svar!
Vi havde ikke tænkt over at sulfaten bliver frigivet til vandet ved at blande de to stoffer, men det er da en ret god grund! Jeg tror vi vil prøve at øge til dobbelt portion af tilsætningen og holde nøje øje med vores værdier! :)
Mht til den meget lave værdi har vi undret os rigtig meget over det. :dizzy: Men efter vi er begyndt at tilsætte magnesium så pipler kalkalgerne nærmest frem, langsomt men sikkert. Testsættet bruger vi som vi skal, og synes det lyder usandsynligt med så store afvigelser i resultaterne. Andre der har oplevet lignende med salifert magnesium testsæt?
Og ja, mængderne skal jo passe sammen.... Men umiddelbart kan vi kun finde 1 kg og 5 kg's spande hvis vi ikke vil op på de 25 kg, og det er lige i overkanten ;)
Mvh Anette
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
21

Indlæg af Carsten »

Hvis du skal have det til at passe, så skal du købe 8 kilo af den ene og 1 kilo af den anden.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
17

Indlæg af Anette »

Men stoffet fås kun i 1kg, 5 kg og 25 kg spande, så jeg tror vi nøjes med 1x1 kg og 1x5 kg til at starte med. Ved godt vi får noget i overskud af den ene, men det er nok ikke sidste gang vi handler med det tyske firma. :)
Mvh Anette..
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
flemmiov
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
20
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 1999
Geografisk sted: 7500 Holstebro