Så har jeg også fået unger!.... ;)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 3480 Fredensborg
Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland

Så har jeg også fået unger!.... ;)

Indlæg af krebs36 »

:GO
Jeg må lige dele denne lykkelige begivenhed. :beer:
Jeg havde skaffet en lille mandarin "dame" til min ungkarle Mandarin, og nok ca. en måned efter, så skete det utrolige! De fik unger!!
Og det er vist ikke så tit det sker for den art i fangeskab, vil jeg tro.?
Men de har fået en ca. 25-30 stk, men så skulle jeg jo desværre lige til at nedlægge mit RSM, og har utroligt nok, men heldigvis fået fanget ca. 23 stk af dem, med over i det nye akvarie. Så jeg vil virkelig håbe de overlever, de fleste af dem. :)

Her på billedet, kan man se en enkelt, som jeg var meget heldig at få fanget med kameraet. Den lille familie boede bag mit Elefant øre, og de to vogtede over dem hele tiden, som man også kan se på billede nr. 2.
Ungerne gik nede ved bunden helt inde i hjørnet bag elefant øret, og kunne være rigtig svære at se, og endnu sværere at fange, nu da jeg skulle tømme akvariet. Men det lykkedes som sagt at redde så mange som muligt.
Jeg vil håbe jeg vil kunne vende tilbage om noget tid, med nye billeder, måske, når de er vokset? (hvis jeg kan finde dem, ovre i det store akvarie jeg nu har opstartet?)

Mvh Kim
Billede
Nu med kun 160L vand, og LED lys.
Zikoo2
Reactions:

Re: Så har jeg også fået unger!.... ;)

Indlæg af Zikoo2 »

Tillykke med ungerne, ser ud til at dit mandarinpar virkelig stortrives hos dig siden de har fået en masse unger! :GO krydser fingre for de overlever! :) Og ja det sker meget sjældent at mandarinen får unger i fangeskab..
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Takker. :) Er også meget glad, stolt, men også overrasket over det kunne ske, og så i et Red Sea Max akvarie.? :)
Krydser også selv fingre og tæer. De har faktisk levet en lille uges tid nu. Har heldigvis ingen rovfisk der kan æde dem, så de har vist rimelige chancer, bare de selv kan finde ud af at finde mad.? Men mon ikke.? Nu er de jo lige flyttet over i det store 240L akvarie, som har været under indkøring den sidste måneds tid, og nu har ophobet masser af små invertebrater og andet godt micro guf til både mor og far, og de små ;)
Så vi håber......
Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Det er sgu godt gået Kim, hjertelig tillykke :GO

Håber de overlever :pray:
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Sejt, tillykke med dem, hvad mon sådan nogle spiser.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Undskyld men jeg kan nu ikke se dem på billede. Er du ellers sikker på der er mandarin unger og ikke bare mysis eller sådan noget, det plejer det jo desværer af værer når nogle tror de har fået unger i saltvand.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Super fedt! :-)

Kan du få de voksne til at tage foder, eller lever de udelukkende af pods? Det er virkelig imponerende, at det har kunne lade sig gøre i så lille en balje! Det kan vel ikke betyde andet, end at de virkelig trives...
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Hvam skrev:Undskyld men jeg kan nu ikke se dem på billede. Er du ellers sikker på der er mandarin unger og ikke bare mysis eller sådan noget, det plejer det jo desværer af værer når nogle tror de har fået unger i saltvand.
Mon ikke mandarinerne så havde ædt dem, frem for at vogte over dem?

-------------------------------

Og så lige et stort tillykke herfra også - håber du får nogle af dem til at overleve (så bliver vi vel efterfølgende tilbudt mandariner til spotpriser her på boardet :K :be: :be: :y
100 *100 * 50 cm cube
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg er ked af at være pessimisten her, men jeg er 99,9 % sikker på det er en lille reje du har vist en billede af :(
Og ja de ligner små fiskeunger som vi kender dem fra ferskvand og ja de svømmer hurtigt ligeud og hópper ikke som rejer - men sådan er de og findes i overløb, bag skiver osv. i alle akvarier som kører godt.
Mandarinfisk mødes i det frie vand i skumringen og danser, dvs. de befrugter æggene frit og passer dem ikke. De holder sig nok til i hjørnet fordi der er mad eller fordi hannen er meget kontaktsøgende og her gemmer hunnen sig.

Æg og sæd ryger direkte i skummer...

Men de kan sagtens lege og lægge æg i akvarierne hvis man har et par som trives.

Og dine ser rigtigt fine ud, så tjek om de ikke danser for dig i skumringnen hvis du kører med trinvis lys :GO
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Jeg er enig med nielsk her.
Det er meget usandsynligt, at det du har fanget på billedet er en mandarin-unge.
De klækkes til nogle meget små larver og disse skal have noget tilsvarende meget småt foder, for at blive til noget. Ydermere skal de overgå fra larve- til fiske-stadie på et tidspunkt og indtil de gør det, svæver de mere eller mindre hjælpeløst rundt i vandet, hvorfor pumper, skummer og ikke mindst fiskene i akvariet er den sikre død.

Mandarin-dansen ser iøvrigt sådan her ud i mit akvarie:
http://loefkvist.dk/marine/250L/Mandarin%20dance.wmv

/Kim
edite
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af edite »

Trodde jeg hadde fåt yngel på mine Chromis også ,nettet med eg så akurat ut som de der har fått opdret på de. En av Chromisene stod også og voktet på eggene og da de blev klekket så det ud som små yngel.
Men dette skjedde også efterat jeg ikke hadde Chromis mer (hadde kræsj i karet og mistet all fisk :( ) så da forstod jeg at det ikke var det. Har i efterkant blevet fortalt at det mest sansynlig er tropisk mysis. De ligner meget på fiskeyngel ,ser de nå hver dag når lyset blivet tent på ,da gjemmer de seg lynraskt.

Så det er vel måske disse du har også ?

Mvh.Sølvi
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Jeg er nu også ret skeptisk, jeg har selv opdaget en større flok af nogle bitte små rejer der meget lignede den du har vist et billede af, og jeg nåede da osse at hoppe en jublende rundt i stuen en tre-fire gange, inden jeg fik nærstuderet kravlet og så at det desværre ikke var fisk
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Jeg har kun en lysmata wurdemani reje, og en lysmata Amboinensis rensereje, og de to kan ikke døje hinanden. ;)
Jeg ville finde det mærkeligt, hvis det skulle være noget afkom fra de to? Jeg har læst et sted, at der skal to til at lave unger, selvom rejer er hermafroditter.
Men en af dem jeg har fanget, og flyttet over, havde i hvertfald en bug og fiskeformen som lignede meget mandarinerne.
Jeg kan da godt se, at den jeg fik fanget med kameraet måske kunne minde om en reje, men nu må vi se hvad det bliver til.? :)
Billede
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Det er ikke rejeunger der menes, men mere små dyr ala tanglopper - Har en milliard af dem i mit refugium.. Og de kan godt ligne fiskeyngel..
Brugeravatar
krebs36
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af krebs36 »

Hmm, o.k, Øv. Det kan jo være i har ret.?
Men så må jeg nok bare vente og give det tid og se om der bliver noget der vokser, eller ej.
trist, for det kunne ellers have været spændende. Men kan også godt se, at man nok skal være ualmindelig heldig, hvis det er som I siger, at skummer og andet kan tage dem, hvis der skulle have været noget der var rigtige unger.
Er der nogen som kender nogen sider på nettet, hvor man vil kunne se hvordan sådanne unger/ og-eller æg ser ud, fra sådanne mandariner.? Jeg kan ikke rigtigt finde noget om dem. Men kun masser af video´s af deres parringsdans. :)
Mvh Kim
Billede
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Der er et billede af yngel her: http://www.reefs.org/phpBB2/viewtopic.p ... 20#1048820
Det fremgår af samme tråd, at det ikke sådan er ligetil, hvis man vil opdrætte dem.

Hvis du er interesseret i avl, så er Gobi, Dottybacks, Klovnfisk og damsler nok det rigtige sted at starte - ja, og så kardinaler men de skiller sig lidt ud - så prøv at kigge lidt på disse sider:

http://saltaquarium.about.com/od/breedi ... glivestoc/
http://www.netpets.org/fish/reference/s ... clown.html
http://www.netpets.org/fish/reference/s ... eedes.html
http://www.wetwebmedia.com/reproduc.htm
http://www.gobiidae.com/breeding_c_pers.htm

Der er læsestof nok ;-)
Jeg er selv meget interesseret i emnet, så hvis du starter noget op og gør dig nogle erfaringer hører jeg gerne om det.

/Kim
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"