Hjælp om sporstoffer - skal man huske?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Trine
Copepod
Copepod
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet

Hjælp om sporstoffer - skal man huske?

Indlæg af Trine »

Hej...

Jeg er forholdsvist nystartet og har fået styr på akvariet i forhold til saltbalance og calcium og det kører bare derud af....eller.....så er der jo lige det med, at der var noget med sporstoffer..

Hvilke skal man tjekke efter?
Hvordan tilfører man dem?
Kan man se på korallerne hvad der mangler?
Hvor kan jeg finde mere info?

Håber der er nogen derude der har lidt gode råd :be:

Trine
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp om sporstoffer - skal man huske?

Indlæg af ole kekkonen »

Hej Trine og velkommen til saltvandsforum.
Sporestoffer er det som er meget lidt af i saltvand,derfor meget svært at måle for.
jod for ex.forstærker grøn og blå farver og en overdosering er dødelig.
Man må formode der kommer hvad der er brug for via foderet,så foder varieret,men mange har tendens at fodre for meget....
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Hjælp om sporstoffer - skal man huske?

Indlæg af Musiker »

Jeg har noget GroTech A+B+C som indeholder sporstoffer, men bruger det meget lidt.. Jeg dosere næsten kun Bio Mg og Ca også er det af og til nødvendigt at hæve pH med lidt bagt natron.. Nu har jeg ikke lige dåserne her, men mener også at bio mg/ca indeholder sporstoffer. Som ole nævner så kan man overdosere visse stoffer.. Så jeg vælger at tro på korallerne får hvad de skal have af det jeg ikke kan måle uden jeg skal dosere specielt for det.

Så jeg vil forslå at du måler Mg, ph og KH udover Ca og tilsætter for at holde dem på plads. Derudover skal du selvfølgelig holde øje med salt balancen og næringsstofferne i akvariet.

Ps. Vandskift (saltet i vandet) giver også et skud af alle de stoffer som korallerne har brug for.

Mvh
Henrik
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"