kalkmixer vs. kalkreaktor

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
moep
Reactions:

kalkmixer vs. kalkreaktor

Indlæg af moep »

er ved at tænke på at starte et saltvansakvarie.. så er ved at se på udstyr.. men hvad er forskellen på en kalkmixer og en kalk reaktor?
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Man kan sige at forskellen er ens !
De bygger dog på hver sin konstruktion men begge er deres formål at tilføre calcium til akvariets beboere...

Men det er jo ikke et nødvendigt stykke udstyr - nærmere tilbehør !

Hvad er dine planer for akvarie, indhold osv ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
moep
Reactions:

Indlæg af moep »

er ikke rigtigt nået der til endu med hvad jeg vil ha der i.. vil først ha styr på tekniken og regner med jeg vil lave så meget af det selv som muligt.. da jeg synes det gør det lidt mere spændende og selvfølgelig billiger!

men det med at en kalkreaktor skal bruge koralgruset er det for at der er bedre at bruge en kalkblanding til en mixer?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, for en mikser har ikke en co2 tilførsel, og f.eks Deltecs kalkmiksere, har en lang rørepind, som den konstant rører rundt i suppedasen med, det vil den ikke kunne med et medie som er hårdt.
moep
Reactions:

Indlæg af moep »

men er det nogle fordele i korelgrus som ikke er i kalkblandingen?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der kan være både gode ting men også mindre gode ting i koralgrus.
Koralgrus består som navnet siger af knuste koraller, som jo selvfølgeligt indeholder kalk, men også en masse andre gode stoffer. Samtidig indeholder de jo så også nogle af de mindre heldige, så som fosfor blandt andet. Om det er et problem, skal jeg ikke kunne sige.
I kalkblandingerne er de de rene stoffer man anvender.
moep
Reactions:

Indlæg af moep »

ja ok.. tak for svarende!
AllanH
Reactions:

Indlæg af AllanH »

som jeg ser det er der ikke ret meget forskel på ydelsen? altså, de kan det samme, føre kalk til akvariet, er det korrekt ? så er den billigste vel at foretrække ?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"