Den meget langsomme opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
djnokia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Geografisk sted: Frederiksberg

Den meget langsomme opstart

Indlæg af djnokia »

Hejsa

Jeg går og undre mig lidt over mit akvaries opførsel her i opstarten og jeg håber nogen kan give mig forklaringen :dizzy:

Det er en 540 liters tank med 128 L sump. Der er 65 Kg sten i og 20 kg coral reef levende sand.

Bundlaget kom i for ca en uge siden og stenene har nu været i i ca. 4 uger. Alle stenene har jeg købt fra kørende akvarier så de er alle vel indkørte.

Målet værdierne i går og de kom ud som følger:

P04 = 0,00
Mg = 0,14
KH = 0,13
Ca = 0,20-0,22
No2 = 0

Har desværre ikke et nitrat testsæt så den værdi kendes ikke.

Nogle af værdierne er ikke i orden f.eks. KH og CA og ved ikke helt om de falder på plads af sig selv?

Det jeg undre mig over er at alt hvad jeg har haft af algevækst i de 4-5 uger det nu har kørt er ganske små grønne tråd alger på ruden og de kom først for ca. 3-4 dage siden.

Jeg har ikke brugt osmose vand i tanken kan det måske være årsagen til KH og CA værdierne? Og er der evt. andre værdier jeg også skal være opmærksom på når der bruges hanevand? (Har læst Brian tråd om opstart og værdier :wink: )

Håber nogen kan forklare lidt om hvad det er der foregår lige nu og måske også kan indikere hvornår tanken skulle være klar. Havde nemlig lidt forventet det var omkring nu da der ingen alger har været/er :G

Mvh

Martin
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Den meget langsomme opstart

Indlæg af StarF »

mg og ca skal du selv tilsætte i en eller anden form, så du rammer de værdier du går efter. Når du gør det så vil kh også stige.
djnokia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af djnokia »

StarF skrev:mg og ca skal du selv tilsætte i en eller anden form, så du rammer de værdier du går efter. Når du gør det så vil kh også stige.
Okay og hvad kan så anbefales at tilsætte og hvad er nemmest at bruge? og hvor kan man evt. få det til en fornuftig pris?

/Martin
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Din mg og kh ser forkert ud, de burde ligge på ca 1400 og et eller andet sted mellem 6 og 12.
Jeg mener at nogen bruge bioCalcium og BioMagnesium. Dog bruger jeg selv balling og det syntes jeg ikke er så slemt, men det kræver noget læsearbejde...
/martin
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Algefasen er vel ok når du har fået indkørte sten, de nye alger kan meget vel komme fra dit bundlag. Så skal du anskaffe et nitrat testsæt, da det er en væsentlig værdi at kende, calciaum og magnesium skal som sagt tilsættes, jeg har kørt med Tropic Marin, og Grotech A+b+C, men begynder på balling inden så længe.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

En ting er i hvert fald helt sikker :D Magnesium, kH og Calcium har du ikke målt rigtigt. Prøv lige at læse de respektive brugsanvisninger igennem igen, og så prøv igen. Jeg tør næsten vædde alt på at der aldrig har været et akvarie med de værdier :D
djnokia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af djnokia »

Helena skrev:Algefasen er vel ok når du har fået indkørte sten, de nye alger kan meget vel komme fra dit bundlag. Så skal du anskaffe et nitrat testsæt, da det er en væsentlig værdi at kende, calciaum og magnesium skal som sagt tilsættes, jeg har kørt med Tropic Marin, og Grotech A+b+C, men begynder på balling inden så længe.
Ja har også bestilt et test sæt så håber det snart dukker op. Forstår man skal tilsætte calcium og magnesium. Men hvad er årsgaen til du samtidig tilsætter Grotech? :dizzy:

Nej jeg tror som ikke der er noget galt med mine målinger. De er bare angivet i nogle andre værdi enheder tror jeg. Kan ikke lige huske hvad der stod på brugsforvirringen nu :wink:

Mvh
Martin
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Tilsætter for god ordens skyld ikke magnesium sammen med Grotech, da det findes deri, Grotech indeholder en masse ting sporelementer, osv. som skulle være godt for korallerne, det tror jeg på :y Nogle tilsætter ikke en pind og har også fine resultater.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
GedemeisterDK
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7000

Indlæg af GedemeisterDK »

du blir nød til at angive enhederne på værdierne, ellers er det umuligt at tolke.
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
djnokia
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17

Indlæg af djnokia »

Helena skrev:Tilsætter for god ordens skyld ikke magnesium sammen med Grotech, da det findes deri, Grotech indeholder en masse ting sporelementer, osv. som skulle være godt for korallerne, det tror jeg på :y Nogle tilsætter ikke en pind og har også fine resultater.
Okay så er jeg mere med :wink: . SÅ tror jeg ikke jeg vil investere i grotech før det viser sig nødvendigt.

Med hensyn til værdierne så ja enheder vil da nok være en god ide :scream: Men venter lige til mit Nitrat sæt er ankommet i næste uge og så tager jeg en måle runde mere.

Og så til en hel anden sag som der måske er nogen der har lidt input til.

Hvad skal man starte med af koraller of fisk/krebs/rejer?
Hvad er nemmest og holde?

Det jeg har læst mig til er at eremit krebs og f.eks. en Hugo sagtens kan komme i npr PO4 NO3 og NO2 er på plads. Er det sandt?

Mvh
Martin
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Det er ikke helt i skoven, evt også en stak snegle.
/martin
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"