Sump=pladsproblem. Rentabelt eller?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Sump=pladsproblem. Rentabelt eller?

Indlæg af kimtil »

Hej

Har en 160 liter's fisketank under opstart.

Jeg har tænkt på at lave en lille sump i skabet neden under. Problemet er at der ikke er særlig meget plads dernede, samtidig med at der er en skillevæg i midten. Målene kan kun blive 25cm i breden, 30 i dybden og 45 i højden gange 2, da der jo er en skillevæg i midten. Tror ikke jeg tør fjerne skillevæggen, da jeg tror den tager en del af vægten fra akvariet. Fordelen ved at lave en lille sump, er selvfølgelig at jeg kan flytte min skummer ned i skabet, samt jeg kunne få plads til et lille refugium. Hvis det skal laves, regner jeg med at placere skummeren (Deltec UMC 600) på bagsiden af skabet og så lade sugerøret og udløb gå ned i det første rum og så refugium i det sidste...

Tror i det er rentabelt med denne operation eller vil det ikke rigtig give noget.. så vidt jeg lige kan regne ud vil der være ca 40 til 50 liter vand i sumpen. Er det nok til at kunne forbedre vandkvaliteten eller?

Da akvariet er under opstart havde jeg tænkt mig at bruge et tunze overløb, da jeg ikke vil tømme akvariet for at bore huller.

Hilsen Kim.
:beer: :bounce: :hehe:
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Sump=pladsproblem. Rentabelt eller?

Indlæg af roneld »

nu vil jeg ikke tage lysten fra dig
& det lyder som om du er super motiveret!
med alle de gode ider du har
har du så tænkt på om det er den rette str. akv. du har købt ?
du lyder som om du allerrede er klar til at købe det næste & større akv.
bare forsæt med dit udemærkede prosjekt.
velkommen i klubben.
venligst-jan.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Hvaa Jan, kan du blive enig med dig selv om han skal fortsætte med det han har gang i, eller om han skal købe noget større?? :P

Kim - Prøv lige at smid et billede af skabet som sumpen skal stå i. Det kan være en mulighed at fjerne skillevæggen, og så sætte en pind ind, som kan støtte skabet foran sumpen.
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af roneld »

selvfølgelig skal han forsætte
& drage erfaringer ud fra det akv. han har .
men som jeg læser det er han meget motiveret for 1. større evt med hul til sumpen som han selv skriver.
& har vi alle ikke stået i samme sitiuation - mer kræver mer!
venligst-jan.
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af kimtil »

Hey

Akvarie størrelsen er desværre rigtig. Der kan ikke proppes mere ind i stuen :BA ...

Jeg tør ikke fjerne pladen der går ned i midten, for bagpladen går ikke hele vejen over. Det var foresten det bord der fulgte med i det sæt. Hvilket jeg foresten ikke skulle have købt, da jeg har skiftet alt ud bortset fra skabet og akvariet hehe. Men så kan man lære det.

Hvis det skulle laves havde jeg tænkt at lime de to kasser sammen af plexiglas og så lave hul i midterpladen med et hulbor. For så derefter at koble dem sammen med et PVC rør. Akvariet er klemt inde i hjørnet af stuen mellem 2 sofaer, så det er ikke plads der er mest af.

Skummern hænger nu på bagsiden af akvariet og det kunne jo være rart at få den væk. Men hvis ikke det giver mening med en så lille sump hjælper det jo ikke noget.

Som førnævnt regner jeg med at kunne få plads til 40-50 liter i sumpen. Det giver jo lidt flere muligheder M.H.T flere filtre og den slags hvis det skulle blive nødvendigt.

Regner ikke med det bliver et stort problem at få det lavet. Kan skaffe materialerne gratis bortset jo selvfølgelig fra overløbet og returpumpen. Det er mere om det vil være rentabelt.

P.S jo ville allerede gerne have et større men der er ikke plads... ØV

Hilsen Kim
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Lav da sumpen, så du kan få bedere udnyttelse af akvariet.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"