roneld skrev:hej mads
i mit akv. beviste det at det levende sand som jeg brugte krævede 1. vis dybde før det kørte optimalt!
nu ved jeg ikke hvad sand du køre med ? det kan åbenbart ikke være det samme ?
men det er rart at vide at dit sand som åben bart ikke har været levende osse fungerede.
som jeg skriver havde jeg sand sø stjeren det har der vel ikke været plads til i dine <½ - 2.-cm. sand.
når du prøver at overbevise mig & andre her på forumet om at hvad jeg skriver ikke er rigtigt så skriv venligs at det 2 forskellige slags sand vi taler om så ingen af os fremstår som uvidne.
ellers rart at skrive sammen med dig.
venligst-jan.
Så har vi to vist forskellige opfattelser af, hvornår noget er bevist!
Som der ganske vist allerede er nævnt i denne tråd, og som bl.a. jeg prøvede at forklare dig for to år siden, så bliver alt sand levende til en vis grad! Uanset hvor tyk en sandbund du får, vil der forekomme nedbrydende bakterier på sandkornenes overflade. At der så kan forekomme flere typer bakterier grundet flere forskellige forhold i en tyk sandbund, er noget andet.
Jeg har altid brugt CaribSea 0,5-1,5 mm. Har både prøvet deres tørre pakker og deres vådtpakkede typer (og dermed samme sand som dig) - med samme resultat!
Jeg prøver ikke at påstå, at din metode ikke virker, du påstår derimod, at min ikke gør, når der tilstræbes en naturligt balanceret (=ren for skidt) sandbund.