støvsuger

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

støvsuger

Indlæg af dekoin »

Hey, håber nogen vil svare på et dumt spørgsmål :be: . Læser ofte at folk støvsuger deres bund..Hvad bruger i til det, hvordan ser den ud osv.? Har lige fået brune alger på bunden som vist egentligt er bakterier :G , men any way så håber jeg at kunne fjerne dem med sådan en
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Re: støvsuger

Indlæg af Celia »

Vi bruger en almindelig haveslange hvis der ligger snavs, ellers kan du sætte en slamklokke / slamsuger på. Du kan købe dem i en akvarie forretning eller lave en selv ud af en ½l cola flaske som du skære bunden af og montere en slange på.

http://www.cichlidecentret.biz/group.as ... 0&sub=2610
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af roneld »

jeg synes det er 1. dårlig ide at støvsuge dit bundlag.
hvis det er levende sand er det 1. rigtig dårlig ide.
du roder op i 1. masse afalds stofer.
jeg regner ikke med at du skifter vand jævnligt?
ellers prøv det.
venligst-jan.
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Indlæg af HerrO »

Hej,

Jeg er også imod at "støvsuge" bunden. I stedet fandt jeg ud af den rette kombination af krebs, snegle, sandspiser og andre dyr der roder i bunden sikre at bunden er pæn og ren "hvid".

Kombinationen kommer an på størrelsen af baljen, men i mit 300L har jeg af bunddyr:

ca. 10 erimitter (kommer løbende nye i alt efter bestanden)
ca. 10 diverse snegle
1 Sandspiser
1 Søstjerne
1 Søpølse

Dette virker ved mig. Hvis jeg dog endelig vil suge noget slam op er det ved et angreb eller når der er ustabilitet. Og der er løsningen ikke at suge hele tiden. Det er er at forsøge at finde grunden til det.

Hilsen
Henrik
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

BS købte én som du kan se her : http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6776
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Omend denne diskussion før har vist sig at kunne blive meget hed, tillader jeg mig at komme med mit synspunkt.

Som HerrO vil jeg heller ikke mene, at det skulle være nødvendigt, at slamsuge sandbunden, da den bør være i naturlig balance, hvilket for en dekorativ sandbund vil sige, at den konstant er i bevægelse af div. nyttedyr så som sandsøstjerner og sandlevende snegle.

Når dette så er sagt, vil jeg heller ikke mene, at det skulle kunne skade, at støvsuge den tynde dekorative sandbund (!) for evt. opsamlet svæv.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af roneld »

hej mads!
ganske rigtigt hvad du der skriver.
jeg regner med at vi alle taler om levende sand ?
som mads så rigtigt skriver skal man ikke støvsuge 1. sand bund som er i 1. naturlig balance ( det kræver min.5cm. tykt bundlag & gerne mere)
som mads også skriver --- har man derimod valgt at køre med 1. tyndt dekorativ bundlag er det nok 1. god ide at støvsuge det.
venligst--jan.
ps. mads jeg synes det er rart at debatere også selv om bølgerne går højt 1. gang imellem.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

hvordan støvsuger i jeres fine sand? Jeg kan ikke, for jeg suger bare sandet med op.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

roneld skrev:hej mads!
ganske rigtigt hvad du der skriver.
jeg regner med at vi alle taler om levende sand ?
som mads så rigtigt skriver skal man ikke støvsuge 1. sand bund som er i 1. naturlig balance ( det kræver min.5cm. tykt bundlag & gerne mere)
som mads også skriver --- har man derimod valgt at køre med 1. tyndt dekorativ bundlag er det nok 1. god ide at støvsuge det.
venligst--jan.
ps. mads jeg synes det er rart at debatere også selv om bølgerne går højt 1. gang imellem.
Selvfølgelig kræver det ikke en dybde på 5 cm, før end sandet kan være i naturlig balance. Når jeg omtaler en naturlig balance, forstår jeg det som en sandbund, der uden menneskelig indgriben, kan holdes ren (ikke ophober div. affaldsstoffer). Dette er nemmest med en tynd sandbund, da den selvsagt ikke kan rumme lige så meget skidt, og der skal derfor heller ikke lige så mange sandlevende dyr til, for at holde sandbunden i bevægelse.

Får man opbygget en god DSB. er det selvfølgelig et helt andet kapitel, hvor der vil være opbygget de korrekte zoner til div. mikroliv, der sørger for at nedbryde en masse affaldsstoffer.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af roneld »

jeg startede selv med ca 2 cm. levende sand (fuiji pink) & kunne ikke få det ordentligt hvidt.
havde hele tiden prb. med alger.
jeg øgede så min mængde af sand til 6-8 cm. & iløbet af ganske kort tid blev mit sand skrigende hvidt.
jeg havde self. 4 sand søstjerner til at hjælpe mig 1. sø pølse & ca. 100-120 stk eremit krebs.
venligst-jan.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det beviser da vist ikke rigtig noget.
Jeg har selv altid haft en sandbund på ½-2 cm uden problmer med at holde det hvidt.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af roneld »

hej mads
i mit akv. beviste det at det levende sand som jeg brugte krævede 1. vis dybde før det kørte optimalt!
nu ved jeg ikke hvad sand du køre med ? det kan åbenbart ikke være det samme ?
men det er rart at vide at dit sand som åben bart ikke har været levende osse fungerede.
som jeg skriver havde jeg sand sø stjeren det har der vel ikke været plads til i dine <½ - 2.-cm. sand.
når du prøver at overbevise mig & andre her på forumet om at hvad jeg skriver ikke er rigtigt så skriv venligs at det 2 forskellige slags sand vi taler om så ingen af os fremstår som uvidne.
ellers rart at skrive sammen med dig.
venligst-jan.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Alt sand bliver jo levende med tiden, så det er vel mere eller mindre irrelevant.

Derimod er det da meget mere interessant hvilken størrelse bundlaget havde da affaldsstoffer ikke pakker sig på samme måde i bundlag af lille kornstørrelse kontra stor kornstørrelse
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Jesper B
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
18
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)

Indlæg af Jesper B »

roneld skrev:jeg startede selv med ca 2 cm. levende sand (fuiji pink) & kunne ikke få det ordentligt hvidt.
havde hele tiden prb. med alger.
jeg øgede så min mængde af sand til 6-8 cm. & iløbet af ganske kort tid blev mit sand skrigende hvidt.
jeg havde self. 4 sand søstjerner til at hjælpe mig 1. sø pølse & ca. 100-120 stk eremit krebs.
venligst-jan.
Det lyder lidt vildt med så mange eremit krebs. Hvad slags var det ? (reeflex)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

roneld skrev:hej mads
i mit akv. beviste det at det levende sand som jeg brugte krævede 1. vis dybde før det kørte optimalt!
nu ved jeg ikke hvad sand du køre med ? det kan åbenbart ikke være det samme ?
men det er rart at vide at dit sand som åben bart ikke har været levende osse fungerede.
som jeg skriver havde jeg sand sø stjeren det har der vel ikke været plads til i dine <½ - 2.-cm. sand.
når du prøver at overbevise mig & andre her på forumet om at hvad jeg skriver ikke er rigtigt så skriv venligs at det 2 forskellige slags sand vi taler om så ingen af os fremstår som uvidne.
ellers rart at skrive sammen med dig.
venligst-jan.
Så har vi to vist forskellige opfattelser af, hvornår noget er bevist!
Som der ganske vist allerede er nævnt i denne tråd, og som bl.a. jeg prøvede at forklare dig for to år siden, så bliver alt sand levende til en vis grad! Uanset hvor tyk en sandbund du får, vil der forekomme nedbrydende bakterier på sandkornenes overflade. At der så kan forekomme flere typer bakterier grundet flere forskellige forhold i en tyk sandbund, er noget andet.

Jeg har altid brugt CaribSea 0,5-1,5 mm. Har både prøvet deres tørre pakker og deres vådtpakkede typer (og dermed samme sand som dig) - med samme resultat!

Jeg prøver ikke at påstå, at din metode ikke virker, du påstår derimod, at min ikke gør, når der tilstræbes en naturligt balanceret (=ren for skidt) sandbund.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af roneld »

mange blue legs små.
venligst-jan.
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af roneld »

kære lille mads !
du skriver selv at alt sand bliver levende til 1. VIS GRAD !!
ok så kan du åbenbart ikke forstå hvad jeg skriver !
nu skriver jeg det 1. gang til for din skyld !
at mit fuji pink ikke virkede optimalt med ca.2cm.
& da jeg øgede mængden af sand til ca. 8cm. virkede det optimalt !
nu kommer så 10.000.kr. spørgsmålet ?
MADS hvad virkede så bedst i mit akv. ?
& selv om du skriver at du prøvede at forklare mig noget for 2.år siden ændre jo ikke noget ved min erfaring !
jeg synes stadig det er rart at vi er af forskellige meninger.
& kan debatere.
venligst-jan.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Du modsiger jo dig selv. For et par besker siden sagde du, at min tynde sandbund ikke har kunnet være levende, og nu giver du mig ret i, at den har været levende :clap:

Og prøv venligst at læs nedenstående igen:
mads-fisk skrev: Jeg prøver ikke at påstå, at din metode ikke virker, du påstår derimod, at min ikke gør, når der tilstræbes en naturligt balanceret (=ren for skidt) sandbund.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
roneld
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
19

Indlæg af roneld »

mads !
jeg slutter min deltagelse i denne tråd !
hvordan var det 1. klog person skrev ?
mod tåber kæmber vi alle forgæves !
tænk på staklen som startede denne tråd !
venligst-jan.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

undskyld men ta´dog debatten op istedet for at give op, du har så tit skrevet at du er glad for at debattere men hvorfor så pludselig trakke sig fra en debat (der faktisk foregår i forholdsvis god tone)

ta' ikke mit indlæg ilde op Jan :) blot ment som et lille råd, og for at fremme en god debat herinde
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Indlæg af RedSea »

Ødelægger lige tråden lidt...

Jan, det er dog utroligt med dine indlæg, hvis du selv ønsker en god og konstruktiv debat så nytter det jo absolut ikke noget at tale ned til de folk man debatterer med. At starte et indlæg med "kære lille mads" er dog noget af det mest provokerende og nedladende at lægge ud med. Forstår egentlig ikke dine holdninger og dine attituder du fremlægger herinde, som om du har et ønske om at blive upopulær eller virkelig ikke har lyst til at have nogle "venner" indenfor hobbyen.

Debatten på denne side er 99.9% af tiden sober og stueren og det er vigtigt at bibeholde. Vi er trods alt i samme båd omkring denne fantastiske hobby. Og selvom nogle har holdt akvarie i mange år så er der vel altid plads til nye meninger? Alle folk herinde har meninger om hvordan tingene kan eller skal gøres, og i de fleste tilfælde er der også flere løsninger end den man selv mener er den rigtige, også selv om man nu har gjort tingene på den samme måde de sidste 30 år.

Så tilbage til trådens indhold. Mit bundlag er på ca. 2-3 centimeter. Jeg har ingen problemer med at holde det hvidt og fint uden støvsugning. Jeg har en enkelt sandsøstjerne samt ca. 5 eremitter og to sandsnegle. Mener ikke at støvsugning er nødvendigt hvis ellers man har nogle gode effektive bunddyr og rigelig cirkulation til at trække detrius osv i overløbet
... intet vand i stuen for tiden ...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"