Ukendt dyr i akvarie!??
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
Ukendt dyr i akvarie!??
Har et gevaldigt dumt spørgsmål.. Men min kæreste har lige opstartet et akvarium og i en af de levende sten vi købte var der et eller andet dyr..
Vi har aldrig set den direkte og den har ikke givet sig til kende, men det kunne godt "ligne" en hummerlignende ting, og så alligevel ikke, for synes ikke at den har store kløer... Foran har den 2 nærmest lysende pletter..
Jeg aner simpelthen ikke hvad det er, men den gør mig vildt bange når jeg er alene hjemme hehe.. :pat:
Den "klikker" sindssygt højt, og lyden går KLART OG GENNEMTRÆNGENDE igennem glas, døre, vægge og det hele.. Det er dog ikke hver dag at den klikker..men hold op det lyder højt når den gør..
Hvad pokker er det for en "tingest" der er i akvariet og er den dårlig for akvariet..?
Vi har aldrig set den direkte og den har ikke givet sig til kende, men det kunne godt "ligne" en hummerlignende ting, og så alligevel ikke, for synes ikke at den har store kløer... Foran har den 2 nærmest lysende pletter..
Jeg aner simpelthen ikke hvad det er, men den gør mig vildt bange når jeg er alene hjemme hehe.. :pat:
Den "klikker" sindssygt højt, og lyden går KLART OG GENNEMTRÆNGENDE igennem glas, døre, vægge og det hele.. Det er dog ikke hver dag at den klikker..men hold op det lyder højt når den gør..
Hvad pokker er det for en "tingest" der er i akvariet og er den dårlig for akvariet..?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Ukendt dyr i akvarie!??
hej justme
det er nok en mantis,prøv at søge her i forumet!
det er nok en mantis,prøv at søge her i forumet!
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det er nok en søknæler - også kendt som "mantis shrimp". Den skal ud hvis du ønsker at have andre dyr i akvariet.
Kig her:
http://www.reeflex.dk/dk/113/0/0/liste_ ... 0rejer.htm
/Erik
p.s. Til gengæld er der flere her på boardet som er på jagt efter dem ...
Kig her:
http://www.reeflex.dk/dk/113/0/0/liste_ ... 0rejer.htm
/Erik
p.s. Til gengæld er der flere her på boardet som er på jagt efter dem ...
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Helt enig med Ole - det kan ikke være andet end en mantis ud fra den beskrivelse.
Den skal ud af akvariet hurtigst muligt, medmindre I ikke vil holde andet levende sammen med den.
Forsøg evt. at søge på google med "mantis shrimp", hvis du vil vide mere.
Den skal ud af akvariet hurtigst muligt, medmindre I ikke vil holde andet levende sammen med den.
Forsøg evt. at søge på google med "mantis shrimp", hvis du vil vide mere.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
søknæler giver 71 træf og mantis giver 198 træf her på forumet---- 

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Det kan sgu være svært at vælge hvilket sprog man vil bruge når der både er dansk, engelsk og latin. Men "Mantis Reje" (som reeflex.dk bruger) er under alle omstændigheder forkert.ole. skrev:søknæler giver 71 træf og mantis giver 198 træf her på forumet----
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
Ja fy for f....det er vist lige netop sådan en...adder..jeg skal ikke have hånden ned i akvariet mere. Det lader jeg kæresten om.. Tusind tak for hjælpen..
Vi har ikke fisk eller noget i akvariet endnu, da det ikke er klar til det.. Det er fyldt med alger p.t.
Men hvordan pokker fanger man lige sådan en?? Den kommer aldrig frem..kan kun høre den..
Hvorfor er der nogen der gerne vil have sådan en? Hvad bruger man den til??
Vi har ikke fisk eller noget i akvariet endnu, da det ikke er klar til det.. Det er fyldt med alger p.t.
Men hvordan pokker fanger man lige sådan en?? Den kommer aldrig frem..kan kun høre den..

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Hvis i kan finde ud af hvilken sten den gemmer sig i kan man jo fjerne hele stenen.
De skulle være rigtig spændende at holde, men det bliver så en dedikeret søknæler akvarie.
De skulle være rigtig spændende at holde, men det bliver så en dedikeret søknæler akvarie.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Jeg fatter heller ikke hvad folk vil med sådan en, men omvendt fatter jeg heller ikke folk gider holde så meget andet. Den er dog utroligt flot så det kan jo være en del af forklaringen.justme skrev:Ja fy for f....det er vist lige netop sådan en...adder..jeg skal ikke have hånden ned i akvariet mere. Det lader jeg kæresten om.. Tusind tak for hjælpen..
Prøv at sætte den til salg eller evt under bortgives. Det er da bedre end at aflive den. Der skal nok være en der vil være glad for den.
Men det er da vist første gang det har været så let at gætte et dyr uden billede på SF.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Der findes forskellige fælder man kan stille op for sådan en knæler.
Skær toppen af en alm. 1/2-liters plastflaske og klister den fast omvendt (du kan evt. bruge el-tape, så den kan skilles ad igen), så det ligner en åle-ruse. Ned med en reje, flasken ned i akvariet og så sætter du dig på lur med et alm. fangst-net.
Så snart kræet smutter ind i fælden, lukker du åbningen med nettet og så er den fanget.
Derefter ringer du til mig, så skal jeg nok hjælpe dig af med den
/Kim
Skær toppen af en alm. 1/2-liters plastflaske og klister den fast omvendt (du kan evt. bruge el-tape, så den kan skilles ad igen), så det ligner en åle-ruse. Ned med en reje, flasken ned i akvariet og så sætter du dig på lur med et alm. fangst-net.
Så snart kræet smutter ind i fælden, lukker du åbningen med nettet og så er den fanget.

/Kim
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Prøv at gå ind i det underfora der hedder sumpen, der er et indlæg fra DDT2 om hans Mantis, ret facinenerende dyr
Mener at have set indlægget i dag så du skal ikke så langt tilbage 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Der findes forskellige fælder man kan stille op for sådan en knæler.
/Kim

/Kim
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2009
det er helt sikkert 1. pistol reje!!
venligst.jan.
venligst.jan.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
Hehe..så let at gætte et dyr..pinligt.. :pat: Jeg aner bare ikke en fis om det...havde jeg sat mig lidt ind i det kunne jeg måske selv have gættet mig til det. Men det er ikke min hobby, men kærestens..vi er begge nye i det..jimmi skrev:Jeg fatter heller ikke hvad folk vil med sådan en, men omvendt fatter jeg heller ikke folk gider holde så meget andet. Den er dog utroligt flot så det kan jo være en del af forklaringen.justme skrev:Ja fy for f....det er vist lige netop sådan en...adder..jeg skal ikke have hånden ned i akvariet mere. Det lader jeg kæresten om.. Tusind tak for hjælpen..
Prøv at sætte den til salg eller evt under bortgives. Det er da bedre end at aflive den. Der skal nok være en der vil være glad for den.
Men det er da vist første gang det har været så let at gætte et dyr uden billede på SF.
Men nej, vi aner ikke hvilken sten den "bor" i.. Den lever vist bare i et hulrum blandt en masse sten der er sat sammen. Øv det bliver svært at få den ud..
Bider den og er farlig spørger jeg lige dumt? Jeg skal ikke have fingrene deri..

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Bider gør den ikke, men afhængig af hvilken type det er kan den enten give et godt rap over nallerne eller snitte en finger op.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
Hvad bruger du sådan nogle til hvis jeg må spørge?Nolan skrev:Der findes forskellige fælder man kan stille op for sådan en knæler.
Derefter ringer du til mig, så skal jeg nok hjælpe dig af med den![]()
/Kim

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2009
ps. den er meget svær at komme af med!!!
har selv haft sådan 1. satan.
var heldig at lokalisere dens skjul & kunne suge den op med 1. kraftig slange.
venligst-jan.
har selv haft sådan 1. satan.
var heldig at lokalisere dens skjul & kunne suge den op med 1. kraftig slange.
venligst-jan.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
Adder...snitte en finger op (!!!!!!) Du har lige gjort at jeg ikke rører akvariet mereChris2500DK skrev:Bider gør den ikke, men afhængig af hvilken type det er kan den enten give et godt rap over nallerne eller snitte en finger op.

Men tusinde tak for hjælpen alle sammen..!! Og fedt forum forresten..
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jamen, du må da gerne spørgejustme skrev: Hvad bruger du sådan nogle til hvis jeg må spørge?

Jeg finder dem meget fascinerende og jeg vil gerne have en gående i et mindre akvarie på mit kontor.
I hvilken del af landet bor du?
/Kim
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 17
vestsjælland..skal nok have dig i tankerne..Nolan skrev:Jamen, du må da gerne spørgejustme skrev: Hvad bruger du sådan nogle til hvis jeg må spørge?![]()
Jeg finder dem meget fascinerende og jeg vil gerne have en gående i et mindre akvarie på mit kontor.
I hvilken del af landet bor du?
/Kim
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Jeg synes godt nok også, at det lyder som om der er tale om en pistolreje, men uanset, hvilket krapyl, der er tale om, vil jeg høre om du ikke vil af med den til mig når du fanger den. Jeg bor i Vanløse, så det er ikke så langt væk. Du kan evt. låne en fælde af mig, som jeg tror kan tage den, men så send lige en pb.justme skrev:Har et gevaldigt dumt spørgsmål.. Men min kæreste har lige opstartet et akvarium og i en af de levende sten vi købte var der et eller andet dyr..
/Hans